شناسه خبر : 100491
تاریخ انتشار : 1401/04/24 19:30
وزیر امور خارجه به کی‌یف دعوت شد

در تماس تلفنی با همتای اوکراینی؛

وزیر امور خارجه به کی‌یف دعوت شد

وزیر خارجه اوکراین در گفتگوی تلفنی با امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از مواضع ایران در مخالفت با جنگ، از او برای سفر به کی‌یف دعوت و آمادگی این کشور برای گشودن فصلی نوین از روابط با ایران را اعلام کرد.

نورنیوز -گروه بین‌الملل: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و دمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین امروز (جمعه) ۲۴ تیر ماه تلفنی گفتگو کردند.

دو طرف در این گفتگو درباره دوجانبه و برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بحران اوکراین گفتگو و تبادل نظر کردند. 

وزرای خارجه پیش از این و از ابتدای بحران اوکراین تا کنون چهار بار به صورت تلفنی گفتگو کردند. امیرعبداللهیان اخیرا در مصاحبه‌ای در این باره گفت: ما از ابتدا مواضع خود را علیه جنگ در اوکراین خیلی واضح اعلام کرده‌ایم. منظورم این است که ما با حمله نظامی روسیه به اوکراین مخالفیم. ما از همان ابتدا سعی کردیم جنگ را متوقف و مذاکرات سیاسی بین طرفین را آغاز کنیم. من خودم سه بار با وزیر خارجه اوکراین و بارها با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تماس داشتم. اعتقاد ما همچنان بر این است که راه‌حل اوکراین، جنگ نیست و هر چقدر هم این درگیری طولانی شود، راهی جز مذاکره برای حل آن وجود نخواهد داشت.

مخالف جنگ در افغانستان، یمن، فلسطین و از جمله اوکراین هستیم

امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی امروز بار دیگر بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با جنگ تاکید و تصریح کرد: همانطور که از ابتدای بحران اعلام کرده‌ایم، ما مخالف جنگ در افغانستان، یمن، فلسطین و از جمله اوکراین هستیم. 

وزیر امور خارجه افزود: سیاست اعمالی ما نیز منطبق بر همین اصل بوده و مخالف هرگونه اقدامی که منجر به ادامه و تشدید درگیری‌ها شود، هستیم. 

امیرعبداللهیان ضمن رد اتهامات بی پایه و اساس اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا علیه کشورمان، مبنی بر ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای برای به کارگیری در جنگ علیه اوکراین، طرح اینگونه ادعاها را هم زمان با سفر بایدن به سرزمین‌های فلسطین اشغالی، در راستای اهداف و اغراض سیاسی خاص خواند. 

گفتنی است وزیر خارجه کشورمان پیش از این هم این ادعای سالیوان را رد کرده و گفته بود که ایران به هیچ یک از دو طرف درگیر کمک نمی‌کند و افزود: ما همکاری‌های مختلفی را با روسیه از جمله در بخش دفاعی داریم، اما به هیچ‌ یک از طرف‌های درگیر در این جنگ کمک نمی‌کنیم، زیرا معتقدیم که جنگ باید متوقف شود. من فکر می‌کنم مشکل فعلی درگیری این است که تولیدکنندگان تسلیحات در برخی از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده، در تلاش هستند تا محصولات خود را بفروشند. ما از هر اقدامی که منجر به تشدید تنش شود، اجتناب و برای توقف جنگ تلاش خواهیم کرد.

به مساعی جمیله خود برای پایان دادن به جنگ و حل سیاسی بحران اوکراین ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی امروز با همتای اوکراینی اظهار کرد: موضع اصولی و صریح جمهوری اسلامی در مخالفت با جنگ و حمایت از توقف جنگ، همانند رویکرد دوگانه برخی کشورهای غربی مبتنی بر استاندارد دوگانه نیست. جمهوری اسلامی ایران کماکان به تلاش و مساعی جمیله خود در جهت پایان دادن به جنگ و حل سیاسی بحران اوکراین ادامه می‌دهد.

امیرعبداللهیان در ادامه افزود: ایران آماده توسعه و گسترش همه جانبه روابط از جمله در عرصه‌های اقتصادی و کشاورزی با کی‌یف است.  

 قدردانی از مواضع ایران

دمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز در این گفتگوی، ضمن تشکر از مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ، تاکید کرد: ما تداوم ارتباط وزرای خارجه ایران و اوکراین را که حتی در روزهای سخت آغاز جنگ برقرار شد، بسیار ارزشمند می‌دانیم.

وزیر خارجه اوکراین افزود: با شما موافقم که نباید اجازه دهیم اتهامات دیگران، روابط دوستانه کی‌یف و‌ تهران را خدشه‌دار سازد. وزیر امور خارجه اوکراین با اعلام آمادگی برای گسترش همه جانبه روابط فیمابین، آمادگی این کشور برای گشودن فصلی نوین از روابط با ایران را اعلام کرد. 

او ضمن تبیین آخرین وضعیت جنگ در کشورش، از تلاش‌های ایران برای کمک به برقرای آتش بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی تشکر و از امیرعبداللهیان جهت سفر به این کشور دعوت کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه اوکراین نهم تیر ماه در تماسی تلفنی درباره برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر کردند و امیرعبداللهیان در این گفتگو مجددا بر آمادگی ایران برای پیگیری راه حل دیپلماتیک به منظور توقف بحران در اوکراین تأکید و از او برای سفر به تهران دعوت کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته بود که تاکنون دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای مقامات روس بوده است. امیرعبداللهیان اردیبهشت امسال و در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه لهستان در تهران با بیان اینکه مخالف جنگ در اوکراین و هر نقطه‌ای از جهان هستیم، گفت: مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری آتش‌بس در این کشور شود.


فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی