شناسه خبر : 100440
تاریخ انتشار : 1401/04/22 18:59
تهدیدات ناشی از تغییر در نظم امنیتی در غرب آسیا

نورنیوز بررسی می‌کند؛

تهدیدات ناشی از تغییر در نظم امنیتی در غرب آسیا

هرگونه اقدام برای بر هم زدن نظم امنیتی فعلی در غرب آسیا، ممکن است بر سایر حوزه‌ها از جمله حمل‌ونقل و ترانزیت و انتقال انرژی تاثیرگذار باشد و بر بحران فعلی غذا و انرژی در جهان بیافزاید.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: روند مذاکرات رفع تحریم‌ها که دور جدید آن از زمان استقرار دولت سیزدهم آغاز شده طی ماه‌های اخیر با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده است.

ایالات متحده آمریکا به عنوان عضو خارج شده از برجام، در دوره جدید مذاکرات نیز برخلاف فضاسازی‌های سیاسی و رسانه‌ای پرحجم، گام عملی و سازنده‌ای برای خروج مذاکرات از وضعیت فعلی برنداشته است.

هرچند شرایط فعلی حاکم بر مذاکرات را نمی‌توان چندان رضایت بخش قلمداد کرد اما برخی کارشناسان مسائل راهبردی معتقدند که هنوز هم عقلانیت منفعت‌محور می‌تواند نقش تاثیرگذاری را در تصمیم‌های آمریکا برای تغییر وضعیت موجود ایفا کند.

اگرچه پس از آخرین دور مذاکرات در دوحه هنوز زمان و مکان جدیدی برای ادامه مذاکرات آتی مشخص نشده اما این شرایط به معنی دست کشیدن طرفین از ادامه مذاکرات نیست.

در این میان رژیم صهیونیستی به عنوان اصلی‌ترین مخالف تداوم مذاکرات و حصول توافق، با بهره‌گیری از لابی‌های سیاسی و رسانه‌ای خود و نفوذ در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌دنبال تثبیت این گزاره است که ایران به‌دلیل تداوم نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و پیگیری فرآیند غنی‌سازی ۶۰ درصد در آستانه فرار هسته‌ای قرار گرفته و از این رو احیای برجام در شرایط فعلی به‌دلیل از دست رفتن کارویژه بازدارنده آن فاقد ارزش گذشته برای آمریکا است!!

رژیم صهیونیستی در کنار اقدامات سیاسی و رسانه‌ای، پیگیری فعالیت‌های خراب‌کارانه سایبری، فیزیکی و ترور اشخاص در ایران را نیز با هدف تحریک ایران در دستور کار قرار داده تا از این طریق ابتکار عمل از دست مذاکره‌کنندگان خارج شده و رفتارهای واکنشی جایگزین آن شود.

این تهاجم‌های کور، گاه ارزش راهبردی و کیفی خود را فدای مقدار و کمیت نیز کرده و حتی صنایع عادی نیز در فهرست عملیات‌های خرابکارانه قرار گرفته است.

این شیوه که قبلا در دستور کار رژیم صهیونیستی نبود در یک‌سال گذشته افزایش یافته تا شاید با تولید هرج و مرج  بتواند از آب‌های گل‌آلود ماهی دل‌خواه خود را صید کند.

اگرچه ایالات متحده تاکنون با سکوت در برابر اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی تمایل خود را به استفاده ابزاری از شرارت‌های این رژیم برای امتیازگیری در مذاکرات نشان داده اما به طور قطع واشینگتن باید متوجه این واقعیت نیز باشد که افزایش شرارت اسرائیل می‌تواند تحت شرایطی، اوضاع را از کنترل خارج کرده و گزینه‌های متفاوتی را برای تنبیه رژیم غاصب صهیونیستی مطرح نماید.

رژیم صهیونیستی در حالی به‌دنبال ایجاد سامانه یکپارچه پدافندی با همکاری آمریکا در منطقه است که سامانه مشابه آن در سرزمین های اشغالی نتوانسته امنیت مورد نظر این رژیم را فراهم کند.

به گفته وزیر دفاع اوکراین: «این سیستم برای زدن موشک‌های کوچک و عادی ساخته شده و در مقابل موشک‌های کروز و بالستیک کارایی ندارند.»

بسیار روشن است که هرگونه اقدام برای بر هم زدن نظم امنیتی فعلی در غرب آسیا، ممکن است بر سایر حوزه‌ها از جمله حمل‌ونقل، ترانزیت و انتقال انرژی تاثیر‌گذار باشد و مشکلی بر بحران فعلی غذا و انرژی در جهان بیافزاید.

جمهوری اسلامی ایران بارها نگرانی خود را از ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه اعلام نموده و بیش از هر کشور دیگری برای رفع عوامل ناامنی در منطقه تلاش کرده و هزینه پرداخت نموده است.

اگرچه برخی کشورهای فرامنطقه‌ای و رژیم صهیونیستی منافع خود را در ایجاد و توسعه ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه دنبال می‌کنند اما کشورهای منطقه غرب آسیا به‌دلیل تحمل خسارت‌های هنگفت مالی و انسانی که از رهگذر نزاع و درگیری‌های پرهزینه به هوشمندی لازم برای جلوگیری از شکل‌گیری مجدد شرایط خسارت‌بار تجربه شده رسیده‌اند.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی