شناسه خبر : 100367
تاریخ انتشار : 1401/04/21 11:24
هشدار موج مهاجرت ناشی از بحران غذایی در اروپا

هشدار موج مهاجرت ناشی از بحران غذایی در اروپا

آژانس حفاظت از مرزهای اروپا (فرانتکس) اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید خود را برای موج جدید مهاجرت ناشی از وخامت بحران غذایی در نتیجه جنگ اوکراین، آماده کند.

 نورنیوزـگروه اقتصاد: آیجا کالناجا مدیر موقت فرانتکس در نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا در پراگ با اشاره به آمادگی کامل این اتحادیه برای پذیرش پناهجویان اوکراینی، گفت: در همین حال باید خود را برای پذیرش پناهجویانی آماده کنیم که از مناطق درگیر با ناامنی غذایی قصد ورود به اروپا را دارند.

وی با اشاره به بروز اختلال در نقل و انتقال گندم اوکراین به دلیل بروز جنگ، افزود: همین امر موج مهاجرت را در پی خواهد داشت که باید خود را برای مواجهه با آن آماده کنیم.

برپایه این گزارش، اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهانی غلات بود که جنگ در تولید و صادرات این کشور اختلال ایجاد کرد. حدود ۲۰ میلیون تن غله برداشت سال گذشته هم اکنون در بنادر دریای سیاه مسدود شده است.

این وضعیت به افزایش بهای غلات در بازار جهانی و بروز بحران غذایی در کشورهای وابسته به غلات اوکراین به‌ویژه کشورهای آفریقایی و خاورمیانه، انجامید.

مسکو می گوید در صورتی که ارتش اوکراین بنادر این کشور را مین زدایی کند، به کشتی‌های اوکراینی با بار غلات اجازه حرکت خواهد داد، اما کی‌یف نگران از امنیت سواحل خود در دریای سیاه این پیشنهاد را نمی‌پذیرد.

فیلیپو گراندی کمیسر عالی پناهجویان در سازمان ملل متحد، ماه گذشته میلادی هشدار داد در صورت بی‌پاسخ ماندن بحران غذایی فعلی، رکورد یکصد میلیون آواره در جهان با رقم بسیار بزرگتری خواهد شکست.

به گزارش سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی را پذیرفته است.

فرانتکس اعلام کرد در فاصله زمانی ۳۰ ژوئن تا ۶ ژوئیه (۹ تا ۱۵ تیر) تعداد پناهجویان ورودی به اروپا (۲۵۲ هزار و ۲۴۶نفر) از تعداد بازگشتگان به این کشور (۲۶۵ هزار و ۷۹۳ نفر) کمتر شده است.

ایلوا جوهانسون کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا اعلام کرده است موج مهاجرت از اوکراین به اروپا به سطح پیش از جنگ رسیده است.

وی افزود:احتمالا بسیاری از اوکراینی هایی که وارد اتحادیه اروپا شده اند پیش از آغاز سال تحصیلی به بازگشت تصمیم می‌گیرند.  

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی اش پنجمین ماه خود را می گذراند. این جنگ قدرت های مهم اروپا چون فرانسه و آلمان را به افزایش بودجه‌های نظامی و دفاعی واداشته است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی