شناسه خبر : 100268
تاریخ انتشار : 1401/04/18 15:32
شریکان جنایت و تجاوز، در جایگاه مدعی!

شریکان جنایت و تجاوز، در جایگاه مدعی!

منابع انگلیسی در هفته گذشته مدعی شده‌اند که محموله‌ای نظامی منصوب به ایران را متوقف کرده‌اند؛ خبری که همزمانی آن با افشای جاسوسی سفارت انگلیس در ایران، مذاکرات هسته‌ای و افزایش انتقادات نسبت به سیاست‌ خارجی انگلیس درخور توجه است.

نورنیوزـ گروه سیاست: انگلیس روز پنج‌شنبه ۱۶ تیرماه مدعی شد که محموله حامل موشک‌های پیشرفته ساخت ایران را در ژانویه ۲۰۲۲ توقیف کرده است. سفارت انگلیس در امارات نیز ادعا کرد شناورهای حامل موشک‌های زمین به هوا و موتورهای موشک‌های کروز را در مسیر ایران به یمن شناسایی و متوقف نموده است.

پیش از این آمریکا بارها چنین ادعایی را مطرح کرده بود .برای مثال در سال ۲۰۱۷ و پس از آن که در پاسخ به حملات مکرر ائتلاف سعودی، نیروهای یمنی ایستگاه پمپاژ شرکت آرامکو در استان الدوامی را مورد حمله قرار دادند،نیکی هیلی نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل با انتشار تصویری از یک قطعه آهن مدعی شد موشک‌های استفاده شده در این عملیات  ایرانی بوده‌اند.موضوعی که خیلی زود کذب بودن آن آشکار شد.

در نمونه‌ای دیگر چندی پیش ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱ حدود ۸۷۰۰ قبضه سلاح به مقصد یمن را مصادره کرده است. طرح این ادعاها در شرایطی که به صورت مکرر خبرهایی از حملات موشکی و پهبادی ارتش یمن به مواضع نظامی و تاسیسات عربستان منتشر می‌شود نشان می‌داد که سیاست‌های آمریکا در طرح چنین اتهاماتی علیه ایران تا چه حد متوهمانه است.

اما ایفای این نقش از سوی انگلیس در شرایطی که این ادعا بارها از سوی ایران تکذیب شده به چه معناست؟

همزمانی افشای جاسوسی معاون سفارت انگلیس با انتشار خبرهای کذبی در خصوص کشف محموله تسلیحاتی به خوبی نشان می‌دهد، انگلیسی‌ها با انتشار این خبر به دنبال راهی برای به حاشیه بردن رفتارهای غیر دیپلماتیک خود در ایران هستند.

از سوی دیگر از مدت‌ها قبل فعالیت‌های انگلیس در فروش تسلیحات به کشورهای عربی حاضر در ائتلاف نظامی بر علیه مردم یمن که مصداق روشن پیروی این‌کشور از استانداردهای دوگانه حقوق بشری تلقی می شود مورد نقد فعالان حقوق بشر این کشور قرار گرفته است. چنانکه اخیرا رسانه‌های مخالف دولت انگلیس خواستار توقف تعاملات انگلیس با عربستان به دلیل اعدام همزمان ۱۱۸ نفر و قتل خاشقجی شدند اما لیز تراس وزیر خارجه انگلیس بدون توجه به این درخواست‌ها عنوان کرد: اولویت ما تامین انرژی از عربستان است و هیچ چیز نمی‌تواند بر این روند تاثیرگذار باشد.

انگلیس در حالیکه با بحران تورمی و اعتراضات مردمی، سقوط دولت جانسون نخست وزیر و نیز رسوایی آشکار شدن نارضایتی ۶۵ درصد جوانان و طیف گسترده ای از مردم از ادامه حاکمیت خاندان سلطنتی بر کشورشان و البته ناتوانی در مهار بحران کرونا مواجه است در کنار تقلا برای انحراف افکار عمومی از این بحران‌ها با حاشیه سازی های خارجی، برخی اهداف کلان و البته مغایر با خواست مردم این کشور را دنبال می‌کند.

اما آنچه باید بیشتر به آن  توجه داشت این است که افکار عمومی این کشور فروش تسلیحات به کشورهایی را که با جنگ افروزی و تجاوز به همسایگان و نقض حقوق بشر مسیر غیر موجهی را در پیش گرفته قابل قبول نمی داند و به طور قطع اجرای سناریوهای نخ نما برای متهم سازی کشورهای دیگر به اتهامات جعلی برای کاهش فشار افکار عمومی نمی تواند پنهان کننده سیاست‌های غیر معقول این کشور در غرب آسیا باشد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی