شناسه خبر : 100156
تاریخ انتشار : 1401/04/15 13:35

نخستین همایش بزرگداشت روز صنعت قیر ایران برگزار شد

همایش بزرگداشت روز صنعت قیر چهارشنبه 15 تیرماه با حضور فعالان صنعت قیر، مسئولین و کارشناسان این حوزه برگزار شد.

نورنیوز -گروه اقتصاد: نخستین همایش صنعت قیر در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما و هم‌زمان با سالروز تاسیس انجمن قیر ایران برگزار شد.

محمدی، رئیس هیات مدیره انجمن قیر ایران در این همایش گفت: صنعت قیر با سابق طولانی جایگاه آن در توسعه و عمران مغفول مانده بود اما امروز نقش و جایگاه خود را به دست آورده است.

مهرداد همتی دبیر انجمن قیر ایران در این همایش گفت: پیش‌بینی شده است در طی دو سال آینده تقاضای جهانی قیر از حدود ۱۲۵ میلیون تن فراتر برود. کشورهای مختلفی برای این ظرفیت بالقوه، برنامه‌ریزی‌ کرده‌اند و ظرفیت های جدیدی برای خود ایجاد کرده‌اند؛ اما ایران تاکنون به این ظرفیت چندان توجهی نشان نداده است.

همتی افزود: این همایش به‌منظور بررسی و یافتن راهی برای پیشرفت صنعت و تولید ملی کشورمان برنامه ریزی شد.

سالاری، معاون وزیر نفت نیز دیگر سخنران این همایش بود. او با اشاره به سابقه فعالیت بخش خصوصی در صنعت قیر گفت: با ورود دولت جدید تلاش شد عرضه ۱۵۰ هزار میلیارد ریال در دستور کار قرار گیرد.

او در خصوص کیفیت نفت و قیر ایرانی اظهار کرد: امروز به مرز دانشی رسیدیم که کیفیت قیر در سطح  بالایی قرار دارد و این دانش هم کاملا بومی است.
او در  پایان افزود: وجود یک نهاد تنظیم‌گر می‌تواند تولید را به لحاظ کیفیت و نظام قیمت‌گذاری و استمرار تولید استفاده کنیم.

سروش رستگار مدیر پروژه‌های شبکه تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در خصوص ارتباط این صنعت و با دانش گفت: در حال حاضر سهم اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص کشور در حدود ۳.۵ درصد است که عدد قابل ملاحظه نیست، به همین منظور یکی از راه حل افزایش سهم شرکت‌های دانش بنیان، قرار دادن فناوری آنها در زنجیره ارزش شرکت‌های بزرگ‌ کشور است. علارغم ظرفیت قابل توجه صادرات قیر کشور، متاسفانه همچنان بخشی از نیاز کشور در خصوص را‌ه‌ها بصورت واردات تامین می‌گردد که نشان دهنده اهمیت ارتقا فناوری در صنعت قیر کشور است. شبکه تبادل فناوری به عنوان بازوی اجرای پروژه‌های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وظیفه برقراری پیوند بین صنعت و مجموعه‌های دانش محور را بر عهده دارد.

در این همایش ضمن معرفی برترین واحد های تولید قیر کشور از تولید کنندگان نمونه نیز تقدیر به عمل آمد.


 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی