شناسه خبر : 100101
تاریخ انتشار : 1401/04/14 15:50
امنیت و آرامش به سبک آمریکایی

نورنیوز بررسی می‌کند؛

امنیت و آرامش به سبک آمریکایی

آمارها نشان می‌دهد، فضای اجتماعی آمریکا به عنوان کشوری که داعیه دار رهبری تمدن و مدیریت جهان است، بدلیل ضعف شدید در سیاست داخلی با بحران های روبه تزاید روبرو می باشد.

نورنیوزـ گروه بین‌الملل: آمریکا طی دهه‌های گذشته و به خصوص با اوج‌گیری امپراطوری ارتباطی هالیوود، همواره به عنوان کشوری امن و رویایی معرفی شده است. بر همین اساس یکی از مهمترین کارویژه‌های رسانه های جریان اصلی و همچنین صنعت سرگرمی در این کشور، ارائه تصویری امن، شاد و موفق در همه عرصه های سیاسی،اجتماعی و اقتصادی بوده است.

با این حال شاخص‌ها و معیارهای منتشر شده از سوی موسسات غربی در خصوص امنیت کشورهای مختلف گویای واقعیت‌های دیگری است. موسسه اقتصاد و صلح اروپا، سالانه رتبه‌بندی کشورهای جهان را از نظر سطح امنیت اعلام می‌کند که در گزارش سال ۲۰۲۲ خود، آمریکا را در رتبه ۱۲۲ قرار داده است. بر مبنای شاخص‌های این موسسه، جایگاه کشور آمریکا دو پله نیز  نسبت به بررسی قبلی سقوط داشته است.

مرور اخبار و وقایع داخلی این کشور نیز به خوبی نشان‌گر غیر واقعی بودن تصویری است که از امنیت آمریکا در رسانه‌ها ارایه می شود. به عنوان مثال امسال، جشن روز استقلال آمریکا در حالی برگزار شد که بر اثر وقوع تیراندازی در در هایلند پارک در شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی آمریکا ۶ تن کشته و ۲۴ نفر زخمی شدند.

اخباری از این دست که نشان دهنده توسعه خشونت و بکارگیری سلاح گرم برای کشتار شهروندان در آمریکا می باشد به صورت روزانه از سوی رسانه ها منتشر می شود.

در کنار معظلات فرهنگی و اجتماعی عدیده ای که جامعه آمریکا از آن رنج می برد،قانون آزادی حمل سلاح گرم یکی از مهمترین عوامل توسعه خشونت در این کشور است.مقایسه شاخص‌ها نشان می‌دهد به طور عمومی کشورهایی که خرید فروش اسلحه درآن ممنوع است از امنیت بیشتری برخوردارند. تاکنون تلاش فعالان اجتماعی این کشور برای لغو قانون آزادی حمل سلاح تاکنون بی‌ثمر بوده است.

در همین خصوص یک سازمان سوئیسی فعال در امور مربوط به مالکیت اسلحه در گزارشی عنوان کرد درایالات متحده آمریکا به ازای هر ۱۰۰ آمریکایی ۱۲۰ تفنگ وجود دارد و طبق آمارها در طول این ۲۲ سال، بیش از ۱۰۰ مورد تیراندازی دسته جمعی در آمریکا رخ داده و بیش از ۲۰۰۰ نفر قربانی درگیریهای مسلحانه شده‌اند.

علاوه بر این سازمانهای مردم نهاد که در حوزه بررسی عوامل تاثیر گذار بر توسعه خشونت کار می کنند معتقدند که رفتار پلیس امریکا نیز یکی از عوامل ناامنی به خصوص برای رنگین پوستان به حساب می اید

اخیرا در شهر آکرون جوانی ۲۵ ساله به نام «جیلند واکر» به ضرب ۶۰  گلوله پلیس به قتل رسید که موجب خشم عمومی و درگیری‌هایی میان پلیس و مردم شد.

فارغ از خشونت‌های مسلحانه، اطلاعات موجود نشان می‌دهد این کشور از جنبه‌های امنیت اجتماعی نیز وضعیت اسفناکی را تجربه می‌کند. شرکت اوبر به عنوان یکی از مشهورترین و امن‌ترین شرکت‌های حمل و نقل در این کشور ،گزارشی ۷۸ صفحه‌ای منتشر کرده که در آن به ۳ هزار و ۸۲۴  فقره تجاوز اشاره شده است. طبق این گزارش زنان ۸۱ درصد از قربانیان را تشکیل می‌دهند.

تحقیقات کمیسیون مستقل تحقیقات در ارتش ایالات متحده آمریکا نیز پس از اعتراضاتی که به موضوع آزارهای جنسی در نیروهای مسلح این کشور مطرح شده بود بیش از ۱۳۰ هزار تعرض جنسی را کشف کرد که نشان دهنده عمق فاجعه است.

در بسیاری از تحقیقات صورت گرفته آمارهای نا امنی بر مبنای داده‌های پیش از سال ۲۰۲۱ تحلیل‌ شده است. برای مثال در تحقیق موسسه اقتصاد و صلح اشاره شده است که رتبه بندی امنیتی کشورها بدون در نظر گیری جنگ اوکراین انجام شده و تاثیر این رخداد در آمارهای آینده منعکس خواهد شد. نکته مهم آنکه با توجه به رابطه مستقیم میان شاخص‌های اقتصادی و جرم در جوامع به نظر می‌رسد تحریم‌های افسار گسیخته ای که اخیرا در آمریکا شکل گرفته، تاثیر مستقیمی بر افزایش جرم، جنایت و به تبع آن ناامنی اجتماعی در این کشور خواهد داشت.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی