شناسه خبر : 100019
تاریخ انتشار : 1401/04/12 19:55
پاسخ کشورهای منطقه به دروغ بزرگ صهیونیست‌ها

نورنیوز بررسی کرد؛

پاسخ کشورهای منطقه به دروغ بزرگ صهیونیست‌ها

رژیم صهیونیستی و برخی رسانه‌های غربی و عبری در تلاشند تا سفر بایدن به غرب آسیا و نشست برخی کشورهای منطقه با حضور رییس جمهور آمریکا در عربستان سعودی را به شکل‌گیری ائتلافی خیالی علیه ایران ارتباط دهند حال آنکه بررسی مواضع اعلام شده از سوی رهبران کشورهای منطقه نشان می‌دهد چنین طرحی در دستور کار نشست ریاض نیست.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: در آستانه سفر بایدن به منطقه غرب آسیا «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی «النهار» گفت: صحبتی درباره سامانه دفاع منطقه‌ای که اسرائیل بخشی از آن باشد وجود ندارد.

او در پاسخ به سوال النهار مبنی بر تشکیل ائتلاف عربی-اسرائیلی برای مقابله با ایران تأکید کرد: اردن درباره ائتلاف عربی با مشارکت تل‌آویو برای مقابله با ایران، چیزی نشنیده است.

پس از انتشار خبرهایی درباره احتمال تشکیل «ناتوی خاورمیانه» برای مواجهه با ایران، منابع مصری خبر دادند تشکیلات نظامی مصر و ساختار سیاسی آن با هرگونه درگیری نظامی با ایران مخالف است.

آن‌ها گفته‌اند یکی از اهداف اصلی سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور مصر به عمان اطمینان‌‌دهی به ایران با این مضمون است که قاهره تمایلی به درگیری مستقیم نظامی ندارد.

اخبار رسیده به «نورنیوز» حاکی است که برخی رهبران کشورهای منطقه نیز در دیدارهای حضوری و یا ارسال پیام به مقامات کشورمان هرگونه برنامه‌ریزی برای ایجاد ساختارهای نظامی و امنیتی علیه ایران را تکذیب و آن را ساخته و پرداخته مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند.

بررسی اطلاعات هدفمند منتشر شده در این خصوص نیز نشان می‌دهد که به‌غیر از اظهارنظر مقامات صهیونیست و یا رسانه‌های غربی- عبری، تاکنون هیچ‌گونه اظهارنظری از سوی مسئولین کشورهای منطقه در مورد قصد آنها برای ائتلاف‌سازی علیه ایران مطرح نشده است.

سران رژیم صهیونیستی که این روزها با بحران سیاسی جدی حاصل از انحلال کنست و سقوط دولت ائتلافی نفتالی بنت روبرو هستند تلاش می‌کنند با جعل افسانه‌هایی که بهره‌ای از واقعیت ندارد نگاه‌ها را از مشکلات داخلی به سمت موضوعات غیرواقعی در خارج از سرزمین‌های اشغالی معطوف نمایند و برای خود دستاوردهای جعلی بسازند.

این خط رسانه‌ای از سوی برخی محافل رسانه‌ای ضد ایرانی نیز با مرتبط کردن سفر بایدن به منطقه برای اجرای بعد جدیدی از توافق ابراهیم و پیگیری پروژه عادی‌سازی روابط در حال پیگیری است.

مطرح‌کنندگان این دیدگاه مدعی هستند جمهوری اسلامی در انزوای منطقه‌ای قرار گرفته و آمریکا و رژیم صهیونیستی توانسته‌اند کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس، اردن، مصر و عراق را متقاعد سازند تا با قرار گرفتن در کنار آنها جبهه ضد ایرانی تشکیل دهند.

حلقه تکمیلی این ادعا نیز با طرح و بزرگ‌نمایی گزاره‌های جعلی چون تهدید گردشگران رژیم صهیونیستی در ترکیه توسط ایران با هدف پیگیری پروژه ایران‌هراسی و جا انداختن ضرورت به‌اصطلاح مهار جمهوری اسلامی طی هفته‌های گذشته پیگیری شده است.

پشتیبانی هدفمند رسانه‌های آمریکایی از اهداف رژیم صهیونیستی نیز چون همیشه حلقه مهمی از زنجیره اقدامات روانی صهیونیست‌ها علیه ایران است، چنانچه روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال برای تقویت این جریان غیر واقعی هفته گذشته گزارش داد که آمریکا در ماه مارس گذشته نشستی محرمانه با مقامات ارشد نظامی رژیم صهیونیستی و فرماندهان نظامی کشورهای عربی در شرم‌الشیخ مصر برگزار کرده است.

در این میان مواضع طرح شده از سوی مقامات اردنی، مصری و سعودی مبنی بر شکل نگرفتن ائتلاف ضد ایرانی ضمن آنکه نشان‌گر رویکرد عقلانی و واقع‌گرایانه سران این کشورهاست، پاسخ به سیاست‌های منطقه‌ای ایران به‌ویژه راهبرد توسعه همکاری با همسایگان به حساب می‌آید.

آنچه مشخص است بسیاری از کشورهای منطقه بر این امر اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران نه یک تهدید بلکه مولفه‌ای مهم در تحقق امنیت پایدار در منطقه است.

سفر مقامات کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقاز، برخی کشورهای عربی و در آینده نزدیک نیز روسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران در کنار دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای یکی از اصلی‌ترین نشانه‌هایی است که بر غیر واقعی بودن تبلیغات زهرآگین رژیم صهیونیستی دلالت می‌کند.

شتاب قابل توجه ایران در فعال‌سازی ظرفیت‌های همکاری دو و چندجانبه در سطح منطقه که با عضویت کشورمان در سازمان‌ها و پیمان‌های مهم منطقه‌ای همچون شانگهای و همچنین اعلام آمادگی بریکس به عضویت ایران ظهور و بروز یافته، نمودی از جایگاه منطقه‌ای و جهانی ایران در ساختار چندجانبه‌گرایانه است.

نکته آنکه؛ تجربه شکست خورده ائتلاف‌های ادعایی آمریکا مانند ناتوی عربی، ارتش واحد اسلامی و مواردی از این دست در کنار لشکرکشی‌های واشینگتن به عراق، افغانستان، لیبی و سوریه نیز به عنوان تجربیات شکست خورده به طور قطع کاخ سفید را متوجه این واقعیت کرده که نمی‌تواند اراده سیاسی خود را با استفاده از زور به کشورها و ملت‌های مستقل تحمیل کند. 

این حقیقت بر همگان به خصوص کشورهای غرب آسیا آشکار شده که ایران در کنار تعامل سازنده با همسایگان در برابر هیچ تهدیدی کوتاه نخواهد آمد و هرگونه بسترسازی برای حضور و بازیگری کشورهای فرامنطقه‌ای و همچنین رژیم صهیونیستی در منطقه قطعا افزایش بی‌ثباتی و ناامنی را به‌دنبال خواهد داشت و بازی در زمین صهیونیست‌ها علیه ایران جز هزینه برای آنها نتیجه ندارد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی