شناسه خبر : 95262
تاریخ انتشار : 1401/02/11 13:59
وداع با معلمی «نادر» در روز معلم

مهدی توکلیان

وداع با معلمی «نادر» در روز معلم

نورنیوزـگروه فرهنگ: دوازدهم اردیبهشت نخستین سال قرن، که مصادف با روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری است با مراسم تشییع و خاکسپاری معلمی هنرمند برگزار می‌شود تا اجر تمام معلمی‌های بی‌منت و خالصانه‌اش را دریافت کند.حاج نادر طالب‌زاده در زمره مردان هنرمند ایران اسلامی بود که با بصیرت و معرفت تمام تلاش کرد تا آنچه را در دنیای غرب و دنیای به ظاهر متمدن امریکا تجربه کرده بود به مردمان سرزمین خود و جبهه مقاومت منتقل کند. هنرمندی که جامه اثرش را بر قامت جامعه و دنیایی که در آن زندگی می‌کرد می‌دوخت. دنیای دچار آشفتگی و سردرگمی‌ از نظر ظاهری و از نظر باطنی و درمان این دو بیماری و آشفتگی را نه تنها با مطالعه در زمینه‌های مختلف فلسفی، دینی، جامعه‌شناسی، بلکه با آشنایی با نظریات نو اندیشان دینی و همچنین کار عملی امکان‌پذیر کرده بود .رفتار و گفتار و آثار هنرمندانه‌اش برای نسل‌های مختلفی از مردمان معاصر او حکم درس‌های عالمانه و معلمانه‌ای را داشت که با تمام وجود به مخاطبان منتقل می‌کرد. حاج نادر طالب‌زاده هنرمند جریان‌ساز بود ؛هنرمندی که هنر غرب و شرق را با هم تجربه کرده بود و از همه ظرفیت‌های هنر استفاده می‌کرد.
در جهانی که جهانی شدن فرهنگی به جای جهانی شدن اقتصادی و سیاسی مورد توجه قرار گرفته است و انسان کانون فرهنگ جهانی قرار می‌گیرد مجاهدانه تلاش کرد تا فرهنگ ایرانی و اسلامی را که در فراجامعه‌ای و فرا تمدنی شدن قدم برمی دارد جهانی کند.با تأکید بر ارزش‌های والای دینی و آیینی و نظم نمادین به‌عنوان کانونی‌ترین عناصر فرهنگ به نوعی تمایز بین دو فرهنگ و سازمان‌های اجتماعی را در پی دارد، کوشید تا با ارتباطات گسترده خود در قالب برنامه‌های رسانه‌ای به جهانیان ندای تمدن نوین اسلامی را برساند. شیوه و روش معلمانه زنده یاد طالب‌زاده ثابت کرد، هنر همواره و درهمیشه تاریخ و با وجود تفاوت و تنوع صورت‌های هنری اقوام و ملل گوناگون جلوه‌گر اندیشه، تفکرات ناب و عرصه بیان و احساس ظریف و باریک بین انسان ‌های جهان بوده است و انسان در مسیر این تلاش به زبانی دست یافته که بی‌اعتنا به مرزهای جغرافیایی، تمدن‌ها و فرهنگ‌های گوناگون با انسان‌های دیگر ارتباط برقرار کرده و حیطه تأثیر خود را تا اعماق تاریخ نفوذ داده است. شدت گرفتن توطئه دشمنان انقلاب و تحمیل جنگ نرم بر ملت ایران، رویکرد و عزم نوینی را در اراده راسخ او به وجود آورده بود که همانا صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی و خون شهیدان گلگون کفن انقلاب اسلامی سالیان دفاع مقدس بود آن را بر خود فریضه می‌دانست.
در جهانی که جهانی شدن از دیدگاه فرهنگی نوعی استعمار نوین دانسته می‌شود و در آن مظاهر فرهنگ غربی جایگزین مظاهر فرهنگ تمدنی کشورها به طور خاص کشورهای مسلمان جهان می‌شود، کوشید تا وابستگی به رسانه‌های غربی و بی‌هویت بودن فضای رسانه‌های غرب را به گوش مخاطبان برساند و خطر دنبال کردن سریال های وارداتی و ارزش‌های مصرف گرایانه غرب را به جوانان جهان گوشزد کند.معلمی مشفق و منتقدی منصف بود که عاشقانه و معلمانه، شیوه‌های ارتباطات در هزاره جدید را به بسیاری از علاقه‌مندان جبهه فرهنگی آموخت و تا همیشه تاریخ فریادها و پیام‌های دلسوزانه و هدایت گر او در گوش زمان خواهد ماند.  تأثیرگذاری شگرف فعالیت‌های رسانه‌ای حاج نادر بر جوامع انسانی و افزایش علاقه مردم به آینده جهان و نفوذ متفکران و علاقه‌مندان به دنیای معنویت بر اذهان و افکار انسان‌های دارای فطرت پاک، پاک نخواهد شد. کسب، حفظ و ارتقای اعتبار بین‌المللی رسانه‌ای این معلم مهربان از جمله مؤلفه‌های اصلی این فعال فرهنگی محسوب می‌شود. همواره تلاش کرد تا در تحکیم هویت فرا ملی جبهه مقاومت و پیشرفت ملت‌سازی متحد بین مسلمانان جهان از طریق رسانه‌های مختلف تأثیر مثبتی داشته باشد. تواضع، مهربانی، گشاده رویی و متانت و صبر معلمانه از بارزترین خصلت‌های فردی حاج نادر طالب‌زاده بود که او را در کنار فعالان فرهنگی ایران اسلامی متمایز می‌کرد. خدمت خالصانه و مجاهدت عاشقانه او بزرگترین درس این معلم هنرمند و متفکر و فعال رسانه‌ای بود که نام و یاد و منش و روش‌های رفتاری و اخلاقی‌اش بر تارک این سرزمین همواره خواهد درخشید.

 آن کس است اهل بشارت که اشارت داند
نکته‌ها هست بسی، محرم اسرار کجاست؟
حافظ


روزنامه ایران
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی