شناسه خبر : 93382
تاریخ انتشار : 1401/01/22 20:00
شهرداری به دنبال تفکیک جنسیتی در پارک‌ها است؟

شهرداری به دنبال تفکیک جنسیتی در پارک‌ها است؟

در روزهای اخیر انتشار اخباری مبنی بر اینکه شهرداری تهران به دنبال جداسازی فضای پارک‌ها است موجب اظهار نظرهای مثبت و منفی در سطح جامعه و رسانه ها شده است.

نورنیوز -گروه جامعه:اجرای طرح تبدیل بخشی از محیط عمومی بوستان‌های شهر تهران به محیط اختصاصی مادر و کودک موجب شکل گیری گفتگوهایی در سطح رسانه ها بویژه شبکه های اجتماعی شده است. برخی از این تصمیم با عبارت‌هایی نظیر تفکیک جنسیتی پارک‌ها و جداسازی مرد و زن انتقاد کرده‌ و برخی دیگر آن را تصمیم درستی برای تامین امنیت روانی و آرامش  خانواده‌ها تلقی کرده‌اند.
توضیحات شهرداری و شورای شهر تهران به اصحاب رسانه طی روزهای اخیر اما نشان داد آنچه در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه ها به عنوان جداکردن زن و مرد مطرح می‌شود صحت ندارد. در این خصوص سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به جزییات این طرح گفته است: اتاق‌های مادر و کودک و معابر برای عبور و مرور کودکان در این پارک‌ها  ایمن شد. در این مصاحبه بر خلاف آنچه برخی مخالفان این طرح می‌گویند عنوان شده است: ایجاد بوستان‌های مادر و کودک به معنای توسعه فضای اختصاصی، کاملاً پوشیده و مجزا برای بانوان یا تفکیک جنسیتی در پارک‌ها نیست.
او با اشاره به اینکه مردم خواستار پاکسازی پارک‌ها از حضور اراذل و اوباش، فروشندگان مواد مخدر، معتادان متجاهر و افراد هنجارشکن شده‌اند، گفته است: با نیروی انتظامی برای ایجاد امنیت بیشتر در این پارک‌ها مذاکراتی صورت گرفته است.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز در این خصوص گفته است: شهرداری تهران طرحی تحت عنوان بوستان مادر و کودک دارد که در ۳۵۲ بوستان محلی از ۲۲۰۰ بوستان تهران آن را اجرایی می‌کند. براساس این طرح یک فضای مناسب از بوستان به مادران و کودکان اختصاص داده می شود
در سال‌های گذشته و با اجرای طرح‌ پارک بانوان در شهرهای ایران نیز مخالف‌هایی مشابه وجود داشت. مخالفین پارک بانوان از صرف هزینه مجدد و تفکیک فضای جامعه انتقاد می‌کردند در حالی که طرفداران این ایده معتقد بودند این پارک‌ها به دلیل افزایش ضریب امنیت و اختصاصی بودن فضا به نشاط اجتماعی زنان کمک می کند. با گذشت چند سال پس از اجرای طرح پارک بانوان که با استقبال گسترده  اقشار مختلف روبرو شد،حتی منتقدین اولیه این طرح نیز بر موفقیت آمیز بودن آن صحه گذاشتند. البته طرح فعلی شورای شهر با طرح‌های پارک بانوان که به صورت محدود در شهرهای تهران تاسیس شده است کاملا متفاوت است و به صورت طبیعی باید منتظر بود تا پس از دوره آزمایشی اجرای این طرح در مورد آن به قضاوت نشست.
صرف نظر از اظهارات موافقین و مخالفین این طرح که  هنوز امکان رد یا تایید مستند دیدگاه هایشان وجود ندارد،برخی اظهار نظرها در موضوعاتی که به نوعی با ایجاد فضای اختصاصی برای بانوان مرتبط است، بدون توجه به جنبه های کارشناسی آن و صرفا با دیدگاه فرهنگی و بعضا سیاسی خاص مورد قضاوت و تخطئه قرار می گیرد.
هدف برخی از این منتقدین صرفا متهم کردن جمهوری اسلامی به نگاه جنسیتی و تلاش برای القاء این گزاره است که حاکمیت بدنبال محدود سازی فعالیتهای اجتماعی بانوان است.
بسیاری از طرح هایی که در خصوص سالم سازی فضای حضور بانوان در جامعه در کشور ما به اجرا گذارده شده چون تفکیک اتوبوسهای درون شهری، واگنهای مترو،فضاهای ورزشی اختصاصی و... ضمن آن که با استقبال  اقشار مختلف بانوان کشورمان قرار گرفته به عنوان الگو در دیگر کشورها نیز مورد استفاده واقع شده است.
از جمله این موارد اختصاص فضای ویژه برای بانوان در اتوبوسهای شهری و واگن های مترو در برخی کشورهای اروپایی است  که پس از گسترده شدن اعتراض بانوان نسبت به آزارهایی که در این محیط ها علیه انان اعمال می شود،انجام شد 
به هر صورت به نظر می‌رسد طرح فعلی شهرداری تهران آنچنان که مخالفان آن می‌گویند اساسا به دنبال جداسازی فضاهای پارک‌ها نیست. بلکه هدف آن ایجاد محیط اختصاصی برای فرهم شدن امکان حضور بیشتر و امن تر خانواده‌ها در پارک‌ها می باشد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی