شناسه خبر : 75136
تاریخ انتشار : 1400/06/11 13:22
اصحاب فرهنگ در انتظار نویدهای نو

اصحاب فرهنگ در انتظار نویدهای نو

حوزه فرهنگ، حوزه رفتارهای توأم با مهربانی و رأفت است و به همین دلیل اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه انتظاردارند تا نگاه اخلاقی و استدلالی مدیران حوزه فرهنگ باعث پدیدار شدن پدیده‌های نوین در این حوزه شود تا تأثیرواقعی فرهنگ و هنر برای مردم نیز روشن شود.

نورنیوز-گروه فرهنگی: گاهی سخن گفتن بی‌تکلف و گفتمان دور از واژگان سخت و کلیدواژه‌های مدیر پسند، راحت‌تر در انتقال پیام کمک می‌کند. مانند خواندن و شنیدن خبرهایی که هر از چند گاهی رسانه‌ها، واژه‌ها را با عناصر خبری ترکیب می‌کنند و با عنوانی ضرباهنگ‌دار، خبر تلخ یا شیرینی را اعلام می‌کنند.

مثل همین چند ماه اخیر که خبر درگذشت هنرمندان و نویسندگان و بسیاری از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه منتشر شد و بدون شک کمتر از یک اربعین، یاد و خاطره‌شان از دل برخی مدیران که اهل بیانیه و حضور در مراسم فرهنگی و یادبودهای اهل فرهنگ و هنر و رسانه هستند، فراموش می‌شود اما نام و یادشان هرگز از دل و ذهن مردم این مرزوبوم بیرون نخواهد رفت.

مانند 23 سال قبل که در نیمه پاییز، خبر داغ از دست دادن جمعی از نخبگان حرفه‌ای و اخلاقی رسانه، پایتخت را داغدار کرد و نه‌تنها تهران که ایران نیز در ماتم از دست دادن مسافران هواپیمای سی ــ۱۳۰ فروبرد و در این مدت بنا بر گواه اهل رسانه کمتر مسؤولی سراغی از این عزیزان و خانواده‌هایشان را گرفته است و چه‌بسا از حافظه برخی مدیران هم پاک‌شده باشند و به اذعان بسیاری، تنها مدیرانی که با این افراد دوستی و رفاقتی داشته‌اند، توانسته‌اند در کم کردن برخی مشکلات پدید آمده یا تألم خاطر بازماندگان بکاهند اما آثار ، نوشته‌ها ، عکس‌ها و گزارش‌های مسافران پرواز سی ــ130 از تاریخ رسانه این سرزمین پر نخواهدزد و پاک نخواهد شد.

حوزه فرهنگ، حوزه رفتارهای توأم با مهربانی و رأفت است و به همین دلیل اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه انتظاردارند تا نگاه اخلاقی و استدلالی مدیران حوزه فرهنگ باعث پدیدار شدن پدیده‌های نوین در این حوزه شود تا تأثیرواقعی فرهنگ و هنر برای مردم نیز روشن شود.

 تاریخ معاصر ایران اسلامی نشان می‌دهد انتظار و توقع این گروه از فرهیختگان در قدرت‌خواهی فعالیت در فضای فرهنگ و هنر، فقط با تدوین یک نظام اخلاقی، حقوقی و ایجاد منافع برابر و متضاد در برابر بی‌عدالتی و رانت‌خواری‌های گروهی

 خاص است.  به نظر می‌رسد با بیانیه گام دوم بسیاری از هنرمندان و اهل فرهنگ و اندیشمندان ناشناس و ناشناخته ایران اسلامی در پی «تغییر اندیشه‌های نخبگان نخ نمای دور از موازین و سبک زندگی

غیر ایرانی ــ اسلامی و مردم بوده و می‌کوشند با فرهنگ و هنر ایرانی ــ اسلامی زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی در حوزه فراملی باشند اما تغییر اندیشه در نخبگان در شرایطی به تغییر عملی و واقعی منجر می‌شود که سیستم و نظم منطقی و غیر فرد محوری وجود داشته باشد.

 گفت‌وگو و بحث‌های روشنفکرانه و نظریه‌های نوین، زمانی مفید و قابل بهره‌برداری است که فهم نوینی از منافع در قالب مهم‌ترین مراکز فرهنگی و تصمیم‌گیر حوزه فرهنگ اتفاق‌بیفتد.

 سال‌های متمادی بسیاری است که در تاریخ ایران به‌قدری گروه‌های قدرت در بخش‌های هنر و فرهنگ، مسلط و نهادینه‌شده و فراگیر است که حتی در حد ژن‌ها ریشه دوانده و فرصت رشد و نمو به نواندیشان و هنرمندان ناشناس و جوان و جدید، نداده است و باعث بروز برخی اختلاف‌های جدی در بین هنرمندان شده است که امید می‌رود با رویکرد عدالت محوری، روحیه انقلابی، مردم‌داری، پاکدستی ، فسادستیزی و قانون‌مداری، در تحقق اهداف دولت و حل مشکلات کشور در حوزه مدیریت کلان فرهنگی، نتایج امیدوارکننده‌ای پیش روی اصحاب فرهنگ ، هنر و رسانه قرار بگیرد

منبع:جام جم


نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی