شناسه خبر : 75005
تاریخ انتشار : 1400/06/06 16:49
وزیر امور خارجه: جمهوری اسلامی ایران همیشه بر تحقق صلح بر اساس گفتگو تاکید می‌کند

وزیر امور خارجه: جمهوری اسلامی ایران همیشه بر تحقق صلح بر اساس گفتگو تاکید می‌کند

حسین امیرعبداللهیان در نشست بغداد گفت: امنیت بر اساس اطمینان متقابل بین کشورهای منطقه و عدم دخالت خارجی محقق می‌شود.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه ایران در نشست بغداد گفت: از اینکه امروز به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و رئیس محترم جمهور جناب آقای دکتر رئیسی در کنفرانس حمایت از عراق در بغداد شرکت نموده‌ام، بسیار خرسندم. این نشست با حضور کشورهای منطقه، موید تلاش‌های جمهوری عراق در ایجاد زمینه‌های همکاری و تعامل میان کشورهای منطقه بوده و امیدوارم در سایه این نشست‌ها بتوانیم به منطقه‌ای آباد، توسعه یافته و آزاد برسیم.

او تاکید کرد: عراق جدید رها شده از تروریسم، امروز نیازمند بازسازی و تقویت داخلی و گسترش و توسعه همکاری‌ها در منطقه است. جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از ثبات، امنیت، استقلال، تمامیت ارضی، عزت، اقتدار و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی عراق، آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای اعلام می‌نماید.

حسین امیرعبداللهیان در نشست بغداد گفت: امنیت بر اساس اطمینان متقابل بین کشورهای منطقه و عدم دخالت خارجی محقق می‌شود.

او در ادامه گفت: مردم، احزاب، گروه‌های مختلف عراقی و دولت عراق در راه استقلال و مبارزه با تروریسم هزاران شهید داده‌اند؛ با این وجود دولت آمریکا دست به جنایتی بزرگ زد و دو مبارز جبهه ضد تروریسم تکفیری - شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس - را به شهادت رساند.

حسین امیرعبداللهیان با تاکید بر نقش مرجعیت در مقابله با داعش گفت: ظهور داعش از جمله مهمترین مخاطراتی بود که منطقه با آن روبرو شد و خسارات جبران ناپذیری را نیز بر جای گذاشت. متاسفانه کشور عراق از ظهور گروه‌های تروریستی بسیار آسیب دید. اگر اراده مردمی عراق، حمایت مرجعیت عالیقدر و همگرایی آحاد جامعه و اقشار مختلف عراقی نبود، مشخص نبود چه وضعیتی برای عراق و کشورهای منطقه پیش می‌آمد.

او همچنین اظهار کرد: سرنوشت دولت و ملت‌های این منطقه بنا به علقه‌های مشترک دینی، فرهنگی، سنتی، تاریخی و جغرافیایی به یکدیگر پیوند خورده است. جمهوری اسلامی ایران همواره بر تحقق صلح از طریق گفت‌وگو و مذاکره درون منطقه‌ای تاکید داشته و امیدوار است کشورهای منطقه‌ای به این باور مشترک دست یابند که امنیت جز از طریق اعتماد متقابل کشورهای منطقه به یکدیگر، تکیه بر توانمندی‌های ملی، تقویت ارتباطات و حسن همجواری میان کشورهای منطقه و عدم مداخله کشورهای بیگانه محقق نخواهد شد.

آنچه که امروزه بیش از پیش به آن نیازمندیم، "امنیت پایدار منطقه‌ای" با مشارکت کشورهای منطقه است که تحقق آن در گرو صرف منابع اقتصادی برای تحقق ائتلاف برای صلح و توسعه است.


اخبار مرتبط





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی