شناسه خبر : 73775
تاریخ انتشار : 1400/04/27 14:05
پوشاندن یا مخدوش کردن پلاک خودرو چه مجازاتی دارد؟

پوشاندن یا مخدوش کردن پلاک خودرو چه مجازاتی دارد؟

موضوع پوشاندن پلاک خودرو که برخی شهروندان برای ورود به محدوده طرح ترافیک مبادرت به انجام آن می‌کنند در ردیف تخلفاتی است که دارای مجازات‌های سنگین مالی و محرومیت‌های قانونی است.

نورنیوز ـ گروه جامعه: برخی از رانندگان برای آنکه در دید دوربین‌های راهنمایی و رانندگی قرار نگیرند و جریمه نشوند، قسمتی از پلاک خودروی خود را می‌پوشانند یا آن را مخدوش می‌کنند، حال آنکه انجام این کار بر اساس قوانین جرم محسوب شده و مجازات‌ دارد. 

به استناد ماده 720 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) هرگونه تغییر در ارقام پلاک و مخدوش نمودن آن جرم بوده و مأموران در صورت مشاهده خودروی متخلف، ضمن جلوگیری از تردد آن، رانندگان این‌گونه خودروها را برای رسیدگی و برخورد قانونی به مراجع قضائی معرفی می‌کنند.

مجازات پوشاندن پلاک خودرو از 6 ماه تا 1 سال حبس دارد و فرد متخلف در صورت دستگیری مشمول مجازات ذکر شده می‌شود.

مخدوش کردن پلاک خودرو نیز که برخی از رانندگان مبادرت به انجام آن می‌کنند تخلف بوده و متخلف با جریمه ماموران مواجه خواهد شد. تخلف مخدوش کردن پلاک بیشتر در مناطق ورودی زوج و فرد و طرح ترافیک رخ می‌دهد.

در این رابطه علاوه بر مجازاتی که مشمول مالک خودرو می‌شود، راهنمایی و رانندگی می‌تواند خودروی فرد متخلف را به مدت 1 ماه توقیف و در پارکینگ نگهداری کند.

شایان ذکر است در صورتی که جریمه به دلیل خطای چشم از سوی کاربران پلیس باشد و فردی جریمه شود، می‌تواند از طریق دفاتر پلیس به اضافه 10 اعتراض کند تا به آن رسیدگی شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی