شناسه خبر : 69300
تاریخ انتشار : 1400/03/15 16:21
اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری آغاز شد/گزارش لحظه به لحظه

اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری آغاز شد/گزارش لحظه به لحظه

اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ساعت 17 امروز (15 خرداد) آغاز می شود.

نورنیوز-گروه سیاسی: بر اساس مصوبه کمیسیون تبلیغات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، مناظره نامزدهای انتخابات برای روزهای شنبه 15 خرداد، سه‌شنبه 18 خرداد و شنبه 22 خرداد تعیین شده است.

اولین مناظره امروز (15 خرداد ) با حضور 7 نامزد تایید صلاحیت شده (سیدابراهیم رئیسی،‌ محسن رضایی،‌ سعید جلیلی،‌ محسن مهرعلیزاده،‌ عبدالناصر همتی،‌ علیرضا زاکانی،‌ امیرحسین قاضی زاده) در رسانه ملی برگزار می شود.

موضوع پرسش‌های نخستین مناظره زنده تلویزیونی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، درباره مباحث اقتصادی است.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای انجام قرعه کشی جهت تعیین صندلی و روال پرسش‌ها زودتر از ساعت آغاز مناظره، وارد استودیوی محل مناظره‌ می‌شوند.

مدت تعیین شده برای مناظره، ‌3 ساعت اعلام شده است.

مرتضی حیدری به عنوان مجری مناظره‌های انتخاباتی انتخاب شده است.

بر اساس این گزارش،‌ هم اکنون کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در حال ورود به رسانه ملی هستند.

امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی اولین نفری بود که وارد محوطه صدا و سیما شد و در سخنان کوتاهی گفت: من حل مشکل را در جابجا شدن اشخاص نمی دانم مشکلات پایدارتر از اینهاست نوع کشورداری و حکمرانی ما مشکل دارد. انقلاب اسلامی علیرغم توفیقاتی که داشته نظام اداری را نتوانسته براساس آرمان ها تغییر کند.

عبدالناصر همتی دومین نفری بود که وارد محوطه صدا و سیما شد و گفت: آمده ام بگویم نفت را باید از حصر آمریکا خارج کنیم و مردم را از حصر یک جریان که اکنون پنج نامزد در این انتخابات دارد خارج کرد. اگر مردم با صندوق رای قهر نکنند من رقیبی ندارم.

محسن رضایی نیز وارد سازمان صدا و سیما شد و طی سخنان کوتاهی گفت: رقیب من مسببان وضع موجود هستند؛ چه خودشان شرکت کرده باشند چه نمادی از دولت‌های گذشته باشند.

سعید جلیلی هم وارد محوطه صدا و سیما شد و گفت: جلب حضور گسترده مردم و انتخاب آگاهانه آن ها می تواند کشور را به جهش برساند.

سید ابراهیم رئیسی دیگر نامزد انتخابات هم وارد محوطه صدا و سیما شد. وی 

در بدو ورود خود به محل مناظرات انتخابات در صداو سیما گفت: پرچمی که امام برافراشت و شهدای 15خرداد دنبال آن بودند اجرای  و عدالت و مبارزه با فساد و تبعیض بود.

وی افزود: امروز بعد از 40سال از انقلاب اجرای عدالت موضع مهم است و ایجاد تحول در مدیریت اجرایی کشور ضروری است و مردم تغییر می خواهد و وضع موجود موجب نگرانی جوانان است و لازمه تغییر وضع موجود حضور با معنی مردم در صحنه و تصمیم و اراده ملت است.

وی افزود:  رقیبانی که مشاهده می‌شوند محترم هستند ولی رقیب خودم را ناکارآمدی،‌ فساد و وضعیت امروز که مردم آن را که نمی‌پسندند و از آن گله مندند و در جامعه ناامیدی را رواج می‌دهد می‌دانم.

در ادامه قرعه‌کشی نوبت نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره زنده تلویزیونی انجام شد.

بر این اساس شماره صندلی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره به شرح زیر است:

 سعید جلیلی صندلی شماره 1

سید ابراهیم رئیسی صندلی شماره 2

امیرحسین قاضی زاده هاشمی صندلی شماره 3

علیرضا زاکانی صندلی شماره 4

محسن رضایی صندلی شماره 5

محسن مهرعلی زاده صندلی شماره 6

عبدالناصر همتی صندلی شماره 7

قسمت دوم مناظره به نقد رقبا اختصاص داشت.

انتقاد زاکانی از همتی

در ادامه مناظره زاکانی در فرصت ۴ دقیقه ای که برای پاسخ به اظهارات دیگر کاندیداها و انتقاد نسبت به این اظهارات در اختیار داشت گفت: در ابتدای صحبتم گلایه ای از آقای همتی داشتم چون تعرضی به دیگران داشت. این سوال را از آقای همتی پرسیدم که ابربدهکاران بانکی چه کسانی هستند شاهد بی انضباطی در بانک های مختلف هستیم؛ چرا این وضعیت درست نمی شود. مفسده بانکی از کجا سرچشمه می گیرد. باید نظارت درستی توسط بانک مرکزی صورت می گرفت.

وی افزود: سال گذشته از ۵۴۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده بانکی ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شد که دو سوم آن استمهال بود، یعنی به بدهکاران بانکی این پول داده شد. این حجم بالا متعلق به کسانی است که نقش فعالی در حوزه اقتصاد ندارند و این کار از طریق سوداگری و سفته بازی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین خدمت آقای همتی این بود که نظارت دقیقی در حوزه پولی و بانکی انجام می داد. از من درباره نقدینگی سوال شد که پاسخ دادم مهمترین عامل بالا بودن نقدینگی تولید پول پرقدرت است. بانک مرکزی به تقاضاهای دولت پاسخ داد و با چاپ پول آن را در بازار عرضه کرد. نتیجه آن است که دولت بدهی به دولت آینده انتقال می دهد. آقای همتی باید پاسخ دهند که چرا با این شرایط کشور اداره شد.

زاکانی افزود: این مدل کشورداری درست نیست که برای تعیین نرخ ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی در دولت پیشنهاد نرخ ۴۸۰۰ و ۳۸۰۰ تومان را بدهند اما بعد بگویند وسط این دو نرخ را می گیریم و با فرستادن صلوات نرخ ۴۲۰۰ را تعیین کردند. نمی توان کشور را این طور اداره کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ارزش پول را نابود کردید. آقای همتی باید پاسخگوی تورم فعلی و افزایش نقدینگی باشد.

همتی:

من در مقابل 5 کاندیدا هستم، البته همگی شان نامزد پوششی اقای رئیسی هستند

اگر این اقایان قسم نخورند که تا اخر انتخابات می مانند جوابشان را نمی دهم

اقای محسن رضایی، اقای جلیلی، شما ابتدایی ترین مسائل اقتصادی کشور را بلد نیستید؛ 20 سال بیانیه خواندن بس نیست

اقای جلیلی، شما در زمین ترامپ بازی کردید و پدر کشور را در اوردید

اف ای تی اف به همت جلیلی، محسن رضایی و دوستان شان رفت تو لیست سیاه

اقای زاکانی دهان من را باز نکنید، شما که 2 کلاس اقتصاد نخوانید

اقای رضایی، من که می دانم نحوه ی اخذ مدرک اقتصاد توسط شما را می دانم

اقای رضایی، من که میدانم اساتید را مجبور می کردید بیایند دفتر شما

اقای رئیسی از شما می پرسم، شما به جای رفتن به سفر استانی، باید به زندان ها سر می زدید

پاسخ نامزدهای ریاست جمهوری به سوالات اقتصادی در بخش اول مناظره

۱۷:۵۰ مهرعلیزاده: برنامه مدونی که از دو سال پیش روی آن کار کردم را دارم

محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای فرار مالیاتی چیست؟ گفت: از دو سال پیش برنامه مدونی را تهیه کرده ام. برنامه‌های اجرایی و نظری بنده و راهکارهایی که برای حل مشکلات کشور دارم را امشب در سایت خود بارگذاری خواهیم کرد

وی افزود: به هر دلیل از جمله شائبه مهندسی انتخابات با حذف تعدادی از افراد صالح مواجه هستیم تا جایی که از کنار فرمایش مقام معظم رهبری در مورد جبران جفا عبور می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید دید این امر چگونه از طرف طراحان وضع موجود انجام می‌شود.

مهرعلیزاده تصریح کرد: با وجود ظرفیت‌های فراوان ایران مشکلات فراوانی دارد مشکلاتی که رخنه در جان و مال مردم کرده است امروز مردم روزگار سختی می‌گذرانند. ۵۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند، ۷ میلیون سرپرست خانوار درآمد ثابتی ندارند و نیازمند کمک معیشتی هستند.

وی خطاب به رئیسی، گفت: آقای رئیسی شما حاضرید خانواده خود را در جاده چالوس به دست راننده مؤمن و متعهدی بدهید که گواهینامه ندارد؟ شما فقط شش کلاس سواد کلاسیک دارید. البته من به سواد حوزوی شما احترام می‌گذارم ولی با این سواد نمی‌توان اقتصاد را اداره کرد.

۱۷:۴۷ جلیلی: برای محرومیت زدایی باید طرح و برنامه داشت

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی، اظهار داشت: برای محرومیت زدایی باید برنامه و طرح داشت اما قبل از آن باید باور و اعتقاد داشت.

جلیلی گفت: باید حق مردم را در عرصه‌های مختلف از جمله سهم انرژی داده شود.

۱۷:۴۴ زاکانی: همتی پول ملی را نابود کرده است / در مناظره جای انشا خواندن نیست

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی درخصوص حجم نقدینگی گفت: ما داریم با هم مناظره می‌کنیم ولی دوستان انشا می‌خوانند. الان وقت راست گفتن است. آقای همتی! خیلی بد است که دروغ می‌گوئید و به ما تهمت می‌زنید.

زاکانی گفت: آقای همتی! سال ۹۸ گفتید که FATF تأثیری در اقتصاد ندارد، چرا الان دروغ می‌گوئید؟ شما اقتصاددان نیستند، شما شیمی‌دان هستید و پول ملی را نابود کردید.

وی گفت: اگر قرار بود بقیه را تائید کنند، شما را نباید تائید می‌کردند زیرا هرکسی قد و قواره‌ای دارد.

۱۷:۳۸ قاضی زاده هاشمی: مسئولین کشور به جای حفاظت از پول ملی، از ارز خارجی حراست می‌کنند

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی در خصوص ارزش پول ملی، گفت: ما اگر بتوانیم تورم را کنترل کنیم، ارزش پول ملی را هم می‌توانیم حفظ کنیم.

رئیسی گفت: در کشور ما مسئولین مربوطه به جای حفاظت از پول ملی، مسئول حراست از پول خارجی شده‌اند. ای کاش رئیس بانک مرکزی خودش را مسئول حفظ ریال بداند نه دلار.

۱۷:۳۰ همتی: اغلب وعده‌هایی که نامزدها می‌دهند، امکان تحقق ندارد

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین دور از مناظرات انتخاباتی در پاسخ به سوالی درخصوص ابربدهکاران بانکی گفت: ابراز تأسف کنم که نمایندگان توانای مرم ایران در این مناظرات حضور ندارند. مردم ایران! همه شما در اینجا نماینده ندارید.

همتی گفت: وضعیت اقتصادی ایران به گونه‌ای است که اغلب وعده‌هایی که نامزدها می‌دهند، امکان تحقق ندارد. من اقتصاددان هستم و می‌گویم ما منابع لازم را برای این وعده‌ها نداریم.

۱۷:۳۰ رضایی: رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده است / همتی دست در جیب مردم می‌کند

محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص اصلاح فرآیند بودجه ریزی کشور، گفت: ۸ سال پیش در همین مکان در مقابل آن کلید بی خاصیت یک، هزار تومانی نشان دادم و گفتم اگر اوضاع اینطور پیش برود، پول ملی کم ارزش خواهد شد.

وی گفت: چرا باید مردم ما در زباله گردی و نان قرضی و مشکلات دیگر دست و پنجه نرم کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: رابطه دولت با اقتصاد و رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده است و هرگاه مشکلی برای دولت پیش می‌آید، دست در جیب مردم می‌کنند.

رضایی گفت: بلایی که بانک مرکزی و آقای همتی در مورد کسر بودجه آوردند و دست در جیب مردم می‌کنند، آیا می‌خواهید ارزش پول ملی ثابت بماند؟

۱۷:۲۴ رئیسی: باید برای «رونق تولید» جذابیت ایجاد کنیم / لزوم برخورد با قاچاق

سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی در خصوص موانع تولید و راهکارهای وی در این ارتباط، اظهار داشت: موانع تولید، کاری کرده است که تولیدکنندگان ما با انگیزه حضور پیدا کردند اما تولیدشان با مشکل مواجه شده است.

رئیسی گفت: باید برای رونق تولید جذابیت ایجاد کرده و از آن طرف جذابیت امور اقتصادی غیر مولد را کم کنیم.

وی افزود: این مساله نیاز به سازوکار دارد، جذابیت نداشتن به معنای این است که سازوکارهایی مثل مالیات و کاستن از مالیات تولیدکنندگان را وضع کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید با قاچاق مقابله شود و نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان تامین شود.

همتی:

آقای جلیلی! ۲۰ سال است بیانیه می‌خوانید. اگر دوستان پوششی بخواهند من جواب‌شان را بدهم باید قسم بخورند تا آخر باشند وگرنه جواب‌شان را نمی‌دهم.

آقای جلیلی ۲۰ سال است دارید بیانیه می‌خوانید؛ شما پدر کشور را درآوردید. من خواستم بیشتر از این قیمت ارز بالا نرود.

آقای زاکانی از نامزد پوششی بیرون بیایید. آقای رضایی شما می‌گویید اقتصاددان هستم اما من می‌دانم شما چگونه درس خوانده‌اید؛ در دفترتان مجبور می‌کردید از شما امتحان بگیرند.

من خواهشم از آقای رئیسی این است که مشکلات قضایی را حل کنید بعد به قوه مجریه بپردازید.

 مهر‌علیزاده:

ما انشاء نمی‌نویسیم؛ حرف حق را از روی کاغذ می‌خوانیم. آقای رییسی، شما درباره موانع تولید چه آشناییتی دارید؟ شما می‌توانید بدون مشاورانتان یک سوال اقتصادی را مطرح کنید و جواب بدهید؟

شما اگر دلتان برای اقتصاد می‌سوزد در همین قوه قضاییه به کارتان ادامه بدهید. در دنیا محل مبارزه با فساد همان قوه قضاییه است. شما چرا در آن‌جا هوس ریاست‌جمهوری کرده‌اید؟

 رئیسی:

اگر با تهمت زدن به من مشکل مردم حل می‌شود تهمت بزنید. یکی از دغدغه‌های مردم بی‌صداقتی برخی مسئولین است. درست نیست یکی برای جلب آرا دیگران را تخریب کند.

مدارک تحصیلی بنده و دیگران در سایت‌های دانشگاهی است؛ چرا خلاف واقع می‌گویید. خسته نشدید از این همه تهمت زدن؟ اگر با تهمت زدن با من مشکلات مردم حل می‌شود ایراد ندارد.

چرا به مردم اهانت می‌کنید، مردم تشخیص می‌دهند، مردم من را تجربه کرده‌اند. شما گرفتار کردید مردم را، بیش از ۲ هزار کارخانه را راه‌اندازی کرده‌ایم.

من مدیر نشستن در اتاق نیستم. چرا داد همه را درآوردید؟ چرا داد کارگر و مردم و جوان را درآوردید.

قاضی‌زاده:

بزرگترین رانت در کشور وام بانکی است. این که بحث از مناظره اقتصادی به انحراف برده می‌شود، مشخص می‌شود دوستان این سال‌ها برنامه‌ای برای اداره کشور نداشته‌اند، می‌خواهند بی‌برنامگی خودشان را نشان دهند.

اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم باید برویم سراغ ساختارهای اسرافگر. بزرگترین رانت داده شده در کشور وام بانکی است. ۶۵ درصد منابع بانکی به دهک اول داده شده و نیمی از جمعیت ۵ درصد گرفته‌اند.

جلیلی:

در همه زمینه‌ها باید برنامه جدی داشت. برای ارز‌آوری باید برنامه داشته‌ باشید نه اینکه صرفا نشود نفت فروخت بانک مرکزی بگوید پول نداریم و FATF را تصویب کنید و بقیه هم دست روی دست بگذارند.

 اگر ما می‌خواهیم در چهارسال آینده جهش ایجاد کنیم نباید معطل کشورهای خارجی ماند. آقایان بفرمایید چرا صادرات ما با ۲۸ کشور اروپایی نصف صادرات به افغانستان است و این بحث نادیده گرفته شده؟

من دعوت می‌کنم از آقای همتی بعد از این برنامه مناظره کنیم.

رضایی:

اگر من رئیس‌جمهور شوم اول از همه همتی و برخی از مسئولان را ممنوع‌الخروج کرده و اسنادی را افشا می‌کنم تا رسیدگی شود. همتی سه سالی که در دولت بود با تحریم‌های آمریکا همراهی کرده است.

من اختیارات متمرکزی را که باعث ایجاد فساد شده به استان‌ها محول می‌کنم. همه استان‌ها هم در دولت من نماینده خواهند داشت.

مهرعلیزاده:

از کف کارخانه آچار بدست شروع کردم

من مهندس مکانیک هستم از ۲۵ سالگی آچار به دست بودم. کیش را از صفر به عنوان منطقه آزاد ایجاد کردم. آنچه در دانشگاه خواندم در عمل هم اجرا کردم.

اسم دولت من دولت زندگی است.

همتی:

من به آقای رئیسی احترام ویژه قائلم اما ما اینجا رقیب هستیم و من مجبورم برخی حرف‌ها را بگویم. شما رئیس قوه قضاییه هستید؛ آیا به من امان‌نامه می‌دهید که بعد از مناظره‌ها مرا پیگیری قضایی نکنند؟

من بعد از ریاست‌جمهوری حتما آقای رضایی را به‌عنوان یکی از اخلال‌گران اقتصادی به آقای رئیسی معرفی می‌کنم.

آقای جلیلی به حرف‌های من نخندید، این حرف‌ها گریه دارد. من خواهش می‌کنم شما و نهادهای‌تان پای‌تان را از اقتصاد بیرون بکشید تا اقتصاد درست بشود.

آقای رئیسی چرا همیشه اول خبر ۲۰:۳۰ از شما گزارش می‌روند و شما را مثل سوپرمن معرفی می‌کنند. این پول‌های ستادهای‌تان را از کجا آوردید که همه مرا تخریب می‌کنید.

 قاضی‌زاده:

زانوی دولت بر گردن مردم است، زانوی خود را از گردن مردم بردارید.

بورس را با سه دستور العمل به سمت بهبود خواهم برد.

طراحی کردیم مساله اشتغال و جوانان برطرف شود و برای این کار وزارت خانواده تاسیس خواهیم کرد و ۵۰۰ میلیون تومان برای زوجهای جوان در نظر گرفته‌ایم.

 زاکانی:

آقای همتی علمی صحبت کنند و تهمت نزنند. بدانید آمدیم حق مردم را بگیریم و با این حرف‌ها نمی‌توانید ما را از میدان به در کنید.

دولت بزرگترین مانع تولید است، ما از این مسیر کنار خواهیم رفت. بنده دنبال جهش تولید هستم و بدنبال خلق ثروت هستم.

رئیسی:

اقتصاددان‌ها را برای حل مشکلات به خط می‌کنم. برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم با خواست عموم مردم. اقشار مختلف صدایشان درآمده از فقر و تبعیض

من در قوه قضاییه جایگاه مطالبه‌گر دارم اگر رییس جمهور بشوم جایگاه پاسخگو خواهم داشت. چرا به من اعتراض می‌کنید که واحد‌های تولیدی را نجات داده‌ایم خوب ۴ تا هم شما نجات می‌دادید.

نوع خصوصی سازی‌ها که در دولت ایجاد شد، باعث این تعطیلی ها شد.

ما برای معیشت مردم برنامه داریم. بسیاری از اقتصاد دانان را به خط خواهم کرد برای حل مشکلات کشور. فرق ما و شما این است که به خواست مردم توجه می‌کنیم.

شروع نیمه دوم مناظره/ سوالات دور اول

 رضایی: سیاه‌ترین دولت ۴۰ سال اخیر دولت روحانی بود. این دولت سیاه ترین دولت ۴۰ سال اخیر انقلاب بوده نه تنها قفل های بیرونی را باز نکرد بلکه درهای درونی را با شرسط سازی اقتصاد بست.

متوسط رشد اقتصادی در این تورم صفر و متوسط تورم ۵۴ درصد بوده است.

آقای همتی نماینده آقای روحانی است. وقتی از آقای همتی سوال می‌کنیم می‌گوید من نبودم و این جوری با جا خالی کردن می‌خواهید کشور را اداره کنید؟

متوسط رشد اقتصادی در این دولت صفر بوده است. طی ۵۰ سال اخیر برای اولین بار رشد استهلاک سرمایه از سرمایه‌گذاری پیشی گرفت. با این اوضاع خصوصی سازی چه راهی می‌توانست در پیش بگیرد؟

قاضی‌زاده:

متاسفانه شاهد مافیای بزرگ واردات هستیم که با برخورداری رانت‌های مختلف  تولید را تهدید می‌کنند.

واردات، تولید را تهدید می‌کند و از مبادی رسمی قاچاق صورت می‌گیرد.

در فصل برداشت برنج در کشور برنج از خارج وارد می‌شود!

جلیلی:

با معدن می‌توان موتور اقتصاد را روشن کرد. ما در کشور فرصت‌های ارزشمندی داریم که هر کدام می‌توانند پیشران باشند.

دولت باید بتواند برنامه‌ای داشته باشد که با هر کدام از آن‌ها بتواند کشور را اداره کند.

یکی از فرصت‌ها معدن است که با آن می‌شود موتور اقتصاد کشور را روشن کرد.

برخی نتوانستن خود را در کشور تسری می‌دهند.

رییسی:

دولت راه قانونی را باید برای مردم باز کند. شورایی برای مقابله با زمین خواری با عنوان حفظ حقوق بیت المال ایجاد کرده‌ایم.

ما سند عادی را در کشور باید به سند رسمی تغییر دهیم.

تا  آخر سال ۱۴۰۰ کاداستر کشور  را تکمیل می‌کنیم.

دولت راه قانونی را باید برای مردم باز کند تا مردم سراغ کار غیرقانونی نروند.

 مهرعلیزاده:

بر بازار ۵۰۰ میلیونی همسایگانمان حساب کنیم. دولت باید راه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باز کند.

در منطقه‌ای قرار داریم که سطح دانش علمی و فنی ما در مقایسه با اغلب همسایه‌‌هایمان بهتر است.

باید روی بازار ۵۰۰ میلیون نفره کشورهای همسایه حساب باز کنیم.

 زاکانی:

دولت روحانی با پول جیب مردم خود را اداره کرد. دولت روحانی با پول جیب مردم و تورم ارتزاق کرد.

نه همتی نه روحانی مسئولیت دولت را نمی پذیرند انگار که از فضا آمدند!

دولت باید دستش را در جیب مردم نکند. ما با مفاسد اقتصادی با اشد مجازات برخورد می‌کنیم.

 همتی:

من نماینده آقای روحانی نیستم از بانک مرکزی کنار گذاشته شدم بخاطر اختلاف با آقای روحانی.

روحانی بینش اقتصادی نداشت اما در مدیریت از همه شما بهتر بود.

من از استقلال بانک مرکزی حمایت خواهم کرد.

سوالات سری دوم از نیمه دوم مناظره

همتی:

برنامه دارم که کشاورزی را بهبود بخشم. برنامه مفصلی برای برنامه کشاورزی دارم.

بخش کشاورزی بسیار مهم است زندگی روستاییان وابسته به کشاورزی است و برنامه دارم که کشاورزی را بهبود دهیم.

باید انبارهایی در بخش کشاورزی درست کنیم و از طریق بورس کالا بفروشیم.

 زاکانی:

برنامه راهبردی برای تمرکززدایی دارم. تمرکززدایی یکی از برنامه‌های راهبردی است.

هر استان فقط ۱۰ الی ۱۲ درصد در تصمیم‌گیری بودجه استانی دخالت دارد.

دادن ظرفیت اعتباری به استان‌ها، ۴۵۰ نقطه در کل کشور را وارد رقابت و مسابقه می‌کند.

 امکانی فراهم می‌کنیم فلاکتی که این دولت فراهم کرده است بتوانیم با یک الگوی همه جانبه در سال اول تغییر  را حس و در ۴ سال تغییر را مردم ببینند.

 مهرعلیزاده:

برای حفاظت از محیط زیست مشکل ایجاد کردند. با تشکیل شوراهای اسلامی در روستاها، و معین نبودن اختیارات آن‌ها، تغییر کاربری‌ها فراتر از قانون صورت گرفته است.

تقویت سازمان محیط زیست و نهادهای ناظر بر محیط زیست از جمله راهکارها است.

متاسفانه برای کاوه مدنی، معاون سازمان محیط زیست اسم جاسوس گذاشتند.

جلیلی:

۲ هزار میلیارد خلق پول کجاست؟ در ۸ سال گذشته از بسیاری از شهرک های صنعتی بازدید کردم و جلسات مفصل داشتیم که ۱۶ مسئله مشترک داشتیم که مانع تولید است، یکی از مهمترین مشکلات تامین مالی است.

اگر ما روزانه ۲ هزار میلیارد خلق پول می‌کنیم چگونه کسانی که در کار تولید هستند معطل پول هستند این ۲ هزار میلیارد کجا می‌رود؟

قاضی‌زاده:

سریعترین جابه‌جایی شهری به روستایی را داریم. 

سازمان‌ها منابع مالی را نادرست پخش می‌کنند نتیجه آن می‌شود مهاجرت کشاورزان. ما یکی از سریعترین جابه‌جایی شهری به روستایی را داریم.

ما بیشترین درصد مالیات در تولید را داریم.

رضایی:

سینه خود را می‌خواهم سپر مشکلات مردم بکنم.

آقای همتی چرا کنار آقای روحانی ماندید؟ آقای همتی چرا به شعور مردم توهین می‌کنید؟ چرا می‌خواهید دولت‌های گذشته تکرار شود.

از خودخواهی‌ها و متلک‌پراکنی‌ها دست برداریم.

 رئیسی:

گفتند فُلانی بیاید دلار 5 هزار تومان می‌شود خودشان 30 هزار تومان کردند.

سفره مردم کوچک شد، مسکن ۷ برابر خودرو ۸ برابر قیمت گوشت و مرغ مردم شاهد هستند ۵-۶ برابر افزایش پیدا کرده است.

برخی در این سالن سال ۹۶ گفتند اگر فلانی بیاید دلار می‌شود ۵ هزار تومان اما خودشان به ۳۰ هزار تومان رساندند.

دخالت دولت در بازار معنا ندارد باید از بازاری کمک گرفت برای مدیرت بازار

آغاز دور سوم نیمه دوم مناظره

زاکانی:

آقای همتی شما پوششی هستید نه ما. 

من به عنوان رزمنده جرمم این است که در مقابل مفسدین ایستاده‌ام. تنها جرم بنده مبارزه با فساد، فقر و تبعیض است.

اگر بنا باشد کسی پوششی باشد آقای همتی شما هستید، آمدید ۸ سال افتضاح دولت را جمع کنید.

۳۰۰ هزار میلیارد تومان دولت از بازار سرمایه برداشته است چرا دولت آقای روحانی این کار را کرده است به چه اجازه‌ای؟

 قاضی‌زاده هاشمی:

تلاش ما این است که مسایل ۵۰ ساله و ۱۰۰ ساله را حل کنیم

در جمع حاضر من جوان‌ترین فرد هستم، ما جوان‌ها آرمان‌های بلندی داریم.

مشکل گرانی، بیکاری، معیشت مردم همیشگی است و در انتخابات‌های مختلف حل نمی‌شود. نحوه اداره کشور مشکلات دارد. ما یک بیماری مذمن را با مسکن درمان نمی‌کنیم.

وقتی برنامه ریزی‌های ما آثار کوتاه مدت دارد، می‌فهمیم که باید کارهای اساسی‌تری انجام دهیم.

میخواهیم مردم سالاری را نهادینه کنیم. سطح نگاه ما این شده که مردم بیایند پای صندوق‌های رای و رای بدهند.

تلاش ما این است که مسایل ۵۰ ساله و ۱۰۰ ساله را حل کنیم.

رئیسی:

در قوه قضاییه همه مردم دیدند که برنامه‌ای را به عنوان سند تحول ارائه دادم و کار را شروع کردم.

رئیس جمهور، رئیس همه جمهور است. نگاه، نگاه خدمت گذاری به همه باشد. رفع مشکل همه را در دستور کار داشته باشد.

مردم هم می‌بینند که بعد از دو سال تحولی ایجاد شده است. در قوه قضاییه همه مردم دیدند که برنامه‌ای را به عنوان سند تحول ارائه دادم و کار را شروع کردم.

در فضای مجازی کاری انجام نشده است. بچه های در خانه وسط گیم بازی کردن چقدر حالتان گرفته شده است؟

ما اصحاب ما می‌توانیم هستیم.

جلیلی:

اقتدار حرف تند زدن نیست به موقع تصمیم گرفتن است. اگر کسی در جایگاه ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد باید بگوید با چه تضمینی برنامه‌هایش به نتیجه‌ می‌رسد.

۸ سال پیش حرف‌هایی زده شد اما کدام انجام شد، تحریم‌ها چه شد؟ دلار چند برابر شد.

اقتدار این نیست که چند حرف تند زده بشود اقتدار این است که به موقع تصمیم بگیریم و اجرا کنیم.

 مهرعلیزاده:

من از تشکیل دولت سوم اصلاحات سخن می گویم. در دوران اصلاحات شاهد تقویت پول ملی، تنش زدایی با دنیا و روباط بین المللی و امید آفرینی بین زنان و دانشجویان بودیم.

امروز مردم از چه عاملی ناراضی هستند. چرا تحصیلکرده‌های داخل و خارج نمی‌توانند مشکلات را حل کنند؟ پاسخ روشن است. به آنها اجازه داده نمی‌شود.

من از تشکیل دولت سوم اصلاحات سخن می‌گویم. مردم بیایید شرایط زندگی خوب را فراهم کنیم.

رضایی:

دولتی جوان و انقلابی تشکیل خواهیم داد. باید یک دولت نو بوجود بیاید که پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشد. دولتی جوان و انقلابی تشکیل خواهیم داد.

یارانه 450 هزارتومانی برای 40 میلیون نفر را تضمین می‌کنم، شغل خانه‌داری را برقرار می‌کنم. علاوه بر یک میلیون مسکن مصوبه مجلس یک میلیون مسکن دیگر را مد نظر داریم.

ایالت‌های اقتصادی را درست خواهم کرد. درصد بالاتر از قیمت‌های وارداتی محصولات کشاورزی را خریداری می‌کنم.

فضای مجازی را در دسترس همگان قرار می‌دهم. 

به جای همه دولتمردان از مردم عذرخواهی می‌کنم.

همتی:

آقای زاکانی سوپر پوششی هستند.فکر می‌کردم آقای زاکانی پوششی هستند اما حالا متوجه شدم ایشان سوپر پوششی هستند و من وقتم را برای پاسخگویی به وی هدر نمی‌دهم.

ما می‌توانیم نتیجه انتخابات و صحنه را عوض کنیم، اعتراضتان را با رای دادن به من نشان دهید!

پایان


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی