شناسه خبر : 65345
تاریخ انتشار : 1400/01/16 10:41
آیا رفتار هند در عدم ارسال واکسن به ایران عادی است؟

آیا رفتار هند در عدم ارسال واکسن به ایران عادی است؟

با وجود اینکه کشور ما از خریداران بزرگ مواد اولیه دارو از هند است و در برخی موارد مانند داروهای ضد سرطان بیشتر ظرفیت تولیدی ما نیز به شرکت‌های هندی اختصاص یافته، بنابر دلایلی که آشکار نیست، هند در صادرات واکسن به ایران بسیار سختگیر بوده است.

نورنیوز- گروه جامعه: هند یکی از تولیدکنندگان عمده واکسن در دنیاست که در مورد واکسن کووید-19هم واکسن های خود را دارد و هم تولیدکننده واکسن‌های کووکس و آسترازنکا و شماری دیگر است. 

از این رو تصمیمات هند برای صادرات واکسن از مبدا هند بسیار تاثیرگذار است و ظاهرا این کشور انتخاب مقاصد صادرات واکسن را با اهداف سیاسی و اقتصادی خود در آمیخته است. 

در این میان قدرت دیپلماسی دولت‌ها با هند در دریافت واکسن بسیار موثر بوده است.

متاسفانه با وجود اینکه کشور ما از خریداران بزرگ مواد اولیه دارو از هند است و در برخی موارد مانند داروهای ضد سرطان بیشتر ظرفیت تولیدی ما نیز به شرکت‌های هندی اختصاص یافته، بنابر دلایلی که آشکار نیست، هند در صادرات واکسن به ایران بسیار سختگیر بوده است.

در جدول منتشر شده در وبسایت وزارت خارجه هند صادرات به ایران از مجموع سه سبد اهدایی، فروش و کووکس فقط 120000 دوز بوده و در مجموع در رتبه چهل و نهمین کشور دریافت کننده واکسن از هند قرار گرفته است. 

در این فهرست بنگلادش، مراکش، انگلیس و عربستان سعودی با 2/10، 7، 50 و 45 میلیون دوز در صدر قرار دارند و کشورهایی مانند سودان جنوبی، لائوس و بنین بالاتر از ایران قرار گرفته‌اند!

آیا فقط واردات میلیون‌ها دلار دارو از هند ابزار کافی برای چانه‌زنی در اختیار دولت قرار نداده است؟ آیا نباید دستگاه دیپلماسی، وزارت بهداشت و دولت در مقابل چنین اقدامات تحقیر‌آمیز پاسخ مناسبی به هند بدهند؟


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی