شناسه خبر : 56872
تاریخ انتشار : 1399/09/05 10:21
بسیج، رمز سربلندی ملت ایران

قاسم غفوری؛

بسیج، رمز سربلندی ملت ایران

تفکر بسیجی با همدلی مومنانه با همراهی و عزم ملی با تهیه بسته‌های معیشتی به یاری اقشار ضعیف جامعه شتافتند. تفکر لیبرال سرمایه داری در دوران کرونا به آنجا رسید که بیمارستان‌ها در کشورهای غربی از درمان سالمندان خودداری کرده و فروشگاه‌ها و مراکز خرید غارت گردید.

نورنیوز ـ گروه فرهنگ: امام خمینی(ره) در پنجم آذرماه ۱۳۵۸ فرمان تاسیس بسیج مستضعفین را اعلام نمودند. اکنون در چهل و یکمین سالگی تاسیس بسیج، پیش از هر چیز باید به این امر توجه داشت که چراغ راه بسیج همان اصل حمایت از مستضعفین است که در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی صورت می‌گیرد.

نکته مهم، توجه به واژه بسیج است. برخی بر این تصورند که بسیج صرفا یعنی جوانانی کم سن و سال که در پایگاه‌ها در مساجد گردهم جمع می‌شوند. این نگاه موجب شده تا جایگاه بسیج چنانچه باید مورد توجه قرار نگیرید و حتی برخی آن را تنها ساختاری هزینه آور تصور کنند حال آنکه مفهوم بسیج به معنای قرار گرفتن افراد در کنار یکدیگر برای رسیدن به هدف ملی است که ابعاد فرهنگی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی را در بر می‌گیرد.

نکته مهم آن است که بسیج در عمل سن و سال خاصی ندارد و از نوجوانان تا جوانان و میان سالان و حتی افرادی با سنین بالا را در بر می‌گیرد چرا که بسیج یعنی ساختاری که هر کس براساس ظرفیت، تجربه و داشته‌هایش در آن ایفای نقش می‌کند چنانچه یک جوان در بسیج می‌تواند در حوزه عملیاتی و اجرایی ایفای نقش نماید در حالی که فردی مسن می‌تواند تجربیات خود را در اختیار همان جوانان قرار داده و امور با این ترکیب به بهترین نحو اجرا شود.

بر این اساس می‌توان گفت که بسیج یعنی وحدت و یکپارچگی ملی در سراسر کشور که حد و مرزی ندارد و قومیت، زبان، نژاد در آن جایی ندارد و همه در کنار هم وحدتی ملی را محقق می‌سازند.

وحدتی و انسجامی که در طول چهار دهه حیات انقلاب اسلامی کارکردهای بسیاری را رقم زده است. ملت ایران در طول ۸ سال دفاع مقدس، مقابله با تحریم‌ها و تهدیدات خارجی، رسیدن به پیشرفت‌های علمی و فنی و هسته ای، ارتقاء توان دفاعی و نظامی کشور، مقابله با تحریم‌های گسترده ای که غرب علیه ایران اعمال کرده است، سازندگی و بازسازی کشور در سخت ترین شرایط تحریمی و اجرای صدها پروژه بزرگ ملی با بسیج سراسری توانسته دستاوردهای بزرگی را رقم زند و توطئه‌های دشمنان را خنثی سازد. بر این اساس فلسفه بسیج را باید امری ملی دانست که تمام آحاد جامعه را دربرمی‌گیرد.

بسیج و تفکر بسیجی را در بحران کرونا می‌توان مشاهده کرد. چنانکه ذکر شد بسیج به معنای تفکری است که خدمت رسانی به مردم را اصل اول می‌داند و در این خدمت رسانی، سن و سال، نژاد، قومیت و مذهب معنایی ندارد بلکه خدمت به بشریت اصل اول است.

این رویکرد بسیجی در دو حوزه قابل توجه است. بخشی از آن در قالب پزشکان و کادر درمان بیمارستان‌هاست که با تفکر بسیجی به درمان بیماران کرونایی می‌پردازند و از جان خویش می گذرند تا به دیگران جان دهند. بعد دیگر سایر اقشار جامعه در مراکز و پایگاه‌های مساجد و بسیج است که از یک سو در امر شناساسی و درمان بیماران کرونایی بویژه در مناطق دور دست و محروم تلاش می‌کنند و با ضد عفونی کردن معابر و مراکز عمومی در مقابله با کرونا همتی بزرگ را محقق ساخته اند.

 نکته مهم آنکه تفکر بسیجی در عرصه تولید و صنعت نیز نقشی قابل توجه داشته که ساخت کیت‌های تست کروناّ دستگاه‌های اکسیژن و وسایل مورد نیاز کادر درمان در مراکز دانش بینیان در کنار تهیه و تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک نمودی از این رویکردهاست.

 تفاوت تفکر بسیجی با تفکر لیبرال سرمایه داری در دوران کرونا بار دیگر به خوبی آشکار شد چنانکه صاحبان ثروت و پیروان تفکرات لیبرال سرمایه‌داری با رویکرد به احتکار ماسک و وسایل مورد نیاز برای مبارزه با کرونا، با ایجاد تورم و گرانی و قحطی در شرایطی که جامعه به دلیل تبعات اقتصادی کرونا نیازمند همدلی اقتصادی است، به دنبال منفعت شخصی بوده اند.

 در نقطه مقابل تفکر بسیجی با همدلی مومنانه با همراهی و عزم ملی با تهیه بسته‌های معیشتی به یاری اقشار ضعیف جامعه شتافتند. تفکر لیبرال سرمایه داری در دوران کرونا به آنجا رسید که بیمارستان‌ها در کشورهای غربی از درمان سالمندان خودداری کرده و فروشگاه‌ها و مراکز خرید غارت گردید.

بحران کرونا نشان داد که برخلاف ادعاهای محافل رسانه‌ای غربی که سعی دارند بسیج را یک ساختار صرفا امنیتی معرفی نمایند، تفکر بسیجی بیش از هر چیز یعنی تفکر به فکر نوع دوستی، مردم داری و حمایت از همه جانبه در برابر هر آنچه که مردم را تهدید می‌کند این تهدید زمانی عقب ماندهی فرهنگی و اجتماعی و محرومیت از امکانات زندگی است، گاهی سیل و زلزله است و گاهی بیماری های سراسری همچون کرونا و زمانی نیز میدان میدان نبرد نظامی است که بسیجی از جان خویش برای حمایت از مردم و میهن می‌گذرد چنانکه در طول 8 سال دفاع مقدس این مهم را به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

 در اصل می‌توان گفت که تفکر بسیجی تفکر معنویت است که در آن نه نفع شخصی بلکه خادم مردم بودن ملاک و معیار است. بسیج یعنی تفکری که راه حل مشکلات را در درون کشور جستجو می کند و چشم به انتظار خارج مرزها و یا وعده‌های بینگانگان نمی‌شود چنانکه در تامین نیازهای کشور در دوران کرونا اگر قرار بود کشور در انتظار وعده‌های برجامی اروپا می‌ماند هرگز هیچ کدام از مشکلات حل نمی‌شد چنانکه اروپا و آمریکا حتی از دادن دارو خودداری کرده و به تحریم‌های ظالمانه ادامه دادند حال آنکه تفکر بسیجی در مراکز دانش بنیان با اتکا به دانش بومی توانست نیازهای کشور را در حوزه درمان رفع نماید.

بسیج یعنی سبک زنگی ایرانی و اسلامی که بر اساس آن تفکر لیبرال سرمایه داری یا همان منفعت شخصی جایی ندارد. در تفکر ایرانی- اسلامی همه ملت فارغ از نژاد ، مذهب، رنگ و قومیت مورد حمایت بسیج قرار گرفته و هیچ تفاوتی در خدمت رسانی به آحاد جامعه وجود ندارد. تفکر بسیجی تفکر تمدن ساز است چرا که حمایت از بشریت را نه تنها در درون کشور که در ورای مرزها نیز می‌بیند تفکر بسیجی است که ازادی را برای همه بشیریت می‌خواهد که بر اساس همین تفکر بسیجی است که مدافعان حرم در صف اول مبارزه با تروریسم قرار می گیرند تا جایگاه تمدن اسلامی را در نجات بشریت به جهانیان نشان دهند.

 تفکر بسیجی است که تمدن ساز استقلال، ازادی ، خود اتکایی ، حق تعیین سرنوشت برای ملت‌هاست و این تفکر بسیجی است که امروز زمینه ساز شکل گیری نیروهای مقاومت مردمی در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین و یمن شده است. تفکر بسیجی را می‌توان نیرو و اراده ملی ملت ایران در برابر دشمنان و تهدیدات دانست چنانکه همین تفکر بسیجی است که در دوران تحریم توانسته سلاح تحریم را ناکارآمد سازد چنانکه حتی آمریکایی‌ها نیز اذعان دارند که تحریم‌ها نتوانسته خواسته‌های آنها علیه ایران را محقق سازد.

همین تفکر بسیجی در حوزه دفاعی است که زمینه ساز آن شد که امروز جهانیان اذعان دارند که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران دیوانگی محض است. نکته مهم آن است که بسیج به معنای واقعی کلمه خدمت مومنانه، خالصانه و ایثارگری است چنانکه همین تفکر بسیجی است که از خود گذشتگی به خاطر دیگران را در عمل محقق ساخته است.

به هر تقدیر باید به این مهم توجه داشت که بسیج پیش از آنکه یک ساختار تشکیلاتی باشد یک تفکر و ارزش ملی است که ملت ایران پایه گذار و ارتقاء بخش آن بوده اند و در عرصه‌ها و دوره‌های مختلف آن را محقق ساخته است. هر زمان تفکر و روحیه بسیجی بر کشور جاری شده دستاوردهای بزرگی رقم خورده که دفاع مقدس و مقابله با تجربه و تهدیدات دشمنان و نقش و جایگاه بسیج در مقابله با بحران کرونا نمودی از آن است و هر زمان تفکرات لیبرالیسی و فردی به جای تفکر بسیجی وارد شده، ضررهای بعضا سنگینی بر کشور وارد شده است. لذا در شرایط کنونی، تفکر بسیجی و جهادی راهکار نهایی حل مشکلات است که ضمن تحقق مطالبات مردم و نظام، خنثی کننده توطئه‌های دشمنان خواهد بود.

نکته مهم آنکه بسیج، مردمی ترین تشکل در جهان است که حوزه امنیت و حمایت از مردم و کشور را از حوزه صرف نظامی به عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی، زیست محیطی توسعه داده و تلاش کرده تا با محرومیت زدایی، بالابردن فرهنگ و آگاهی مردمی، حفظ محیط زیست کشور را در مسیر پیشرفت واقعی با تکیه بر داشته‌های درونی بدون چشم داشت به خارج هدایت نماید و این همان راز هراس دشمنان از بسیج و تفکر بسیجی است که با تحریف، اهمیت زدایی، پنهان سازی، حاشیه سازی، ابهام سازی، این حقایق را پنهان و مانع از الگو شدن بسیج برای سایر ملت‌های منطقه و ازادی خواهان جهان شود.

بر این اساس می‌توان گفت که بسیج یعنی بازدارندگی فعال، دفاع جانانه، جهاد خالصانه، خدت مومنانه، و ایثار خداپسندانه برای اقتدار و امنیت ایران و ایرانی که با تکیه بر ظرفیت‌های آن می‌توان برای رفع مشکلات کشور از بحران کرونا گرفته تا چالشهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور گام برداشت چنانکه در حوزه دفاعی کشور اعتماد به تفکر بسیجی امروز بازدارندگی همه جانبه‌ای را برای کشور رقم زده است. دستاوردی که با الگو گیری از آن یقینا می‌توان بر چالشهای اقتصادی کشور، بدون هیچ چشم داشتی به خارج از مرزها غلبه کرد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی