شناسه خبر : 51306
تاریخ انتشار : 1399/03/23 17:54
مذاکرات راهبردی بغداد ـ واشنگتن و چالش‌های پیش رو

نورنیوز بررسی کرد؛

مذاکرات راهبردی بغداد ـ واشنگتن و چالش‌های پیش رو

یکی از اهداف اصلی و اساسی مطرح شدن این گفت وگوها از سوی واشنگتن در ابتدا، ابقاء نظامیان آمریکایی در خاک این کشور و در صورت عدم تحقق این خواسته استفاده از موضوع مذاکره برای به تاخیر انداختن اجرای مصوبه پارلمان عراق برای خروج نیروهای خارجی از این کشور است.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: مذاکرات دو جانبه عراق و آمریکا موسوم به گفتگوهای راهبردی روز چهارشنبه به صورت ویدیو کنفرانسی در حالی آغاز شد که طرفین همچنان درباره  محور مشترک مذاکرات اجماع نظری نداشتند.

ریاست هیئت آمریکایی در این گفت وگوها را «دیوید هیل» معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا برعهده داشت و چند دیپلمات بلندپایه از جمله «دیوید شینکر» و «جوی هود»، کاردار سابق آمریکا در بغداد و «متیو تولر» سفیر آمریکا در عراق در آن حضور داشتند.

در خبرها آمده بود که ریاست هیئت مذاکره کننده عراقی را «عبدالکریم هاشم» دیپلمات با سابقه عراقی بر عهده داشته و «حارث حسن» کارشناس سیاسی و پژوهشگر ارشد در بنیاد کارنگی، «لقمان الفیلی» سفیر سابق عراق در واشنگتن، «فرید یاسین» سفیر فعلی عراق در واشنگتن و «حامد خلف» نیز اعضای هیئت عراقی بوده اند.

بنابر آنچه در 5 ژانویه 2020 در پارلمان عراق به تصویب رسید، دولت عراق به لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش، پایان دادن به حضور نیروهای نظامی خارجی، ممانعت از استفاده‌ از فضای هوایی عراق به هر سبب و علتی و شکایت رسمی دولت عراق به سازمان ملل و شورای امنیت علیه اقدام نظامی آمریکا مکلف شده است.

این مذاکرات راهبردی اما به اصرار آمریکا و با هدف رسیدن به راهکاری کم هزینه برای تداوم حضور نیروهای آمریکایی پیشنهاد شد. این در حالی است که موضوع پایان حضور نظامی آمریکا در عراق ضرورتی است که به خواست مردم و مرجعیت از سوی نمایندگان پارلمان مصوب شده است.

بر همین اساس به نظر می‌رسد ایالات متحده آمریکا از پس این مذاکرات به دنبال راهی برای دور زدن مصوبه پارلمان عراق است.  یکی از اهداف اصلی و اساسی مطرح شدن این گفت وگوها از سوی واشنگتن در ابتدا،ابقاء نظامیان آمریکایی در خاک این کشور و در صورت عدم تحقق این خواسته استفاده از موضوع مذاکره برای به تاخیر انداختن اجرای مصوبه پارلمان عراق برای خروج نیروهای خارجی از این کشور است.

برخی از کارشناسان عراقی معتقدند این مذاکرات یکطرفه و یکجانبه بوده و هدف آمریکا از آن، امضای توافقی با اسم ترامپ برای استفاده او در کمپین انتخاباتی 2020 است، لذا آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را خواهند کرد که نظرات خود را ضمن این مذاکرات به عراق دیکته کنند.

از سویی؛ با وجود ادعای آمریکا مبنی بر تلاش برای به استقلال رسیدن عراق طی این مذاکرات، به نظر می‌رسد تلاش کاخ سفید چنانچه «پمپئو» به آن اذعان کرده، آماده سازی بستری برای دور شدن عراق از ایران و وابستگی بیشتر به آمریکا باشد.

در همین خصوص شبکه آمریکایی «الحره» معتقد است که محورهای این مذاکرات متعهد شدن عراق به تأمین امنیت دیپلمات‌ها و نظامیان آمریکایی در عراق و کاهش وابستگی عراق به ایران در عرصه انرژی و افزایش مناسبات عراق با کشورهای عربی و کمک به عراق در مواجهه با ویروس کرونا و پیامدهای آن و آینده همکاری‌های عراق با ائتلاف بوده است.

از سوی دیگر؛ چنانچه در بیانیه مشترک بغداد ـ واشنگتن در این رابطه منتشر شده، آمریکا متعهد شده ظرف ماه‌های آینده شمار نیروهای خودش در عراق را کاهش دهد و به دنبال ایجاد پایگاه‌های دائمی یا حضور نظامی دائمی در عراق نباشد.

نکته آنکه؛ یکی از پیش شرط‌های گروه‌های سیاسی در عراق برای توافق  درباره به نخست وزیری رسیدن «مصطفی الکاظمی» از همان ابتدا، اجرایی شدن بی چون و چرای مصوبه پارلمان مبنی بر خروج نیرهای نظامی آمریکا از عراق بود.

بر این اساس؛ اگر الکاظمی زیر فشارهای آمریکایی‌ها و عناصر نفوذی در عراق بخواهد این فرآیند را کند یا متوقف کند، بعید نیست که حمایت گروه‌های سیاسی و مرجعیت از خود را تا حدود زیادی از دست بدهد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی