شناسه خبر : 50525
تاریخ انتشار : 1399/03/05 08:16
کنج زندان را به یک اندیشه، بستان می کنیم

به مناسبت ۵ خرداد روز نسیم مهر؛

کنج زندان را به یک اندیشه، بستان می کنیم

اکثریت قریب به اتفاق خانواده های زندانیان با اینکه هیچ نقشی در ارتکاب جرم فرد بزه کار ندارند اما همیشه در خط اول آسیب های مختلف قرار می گیرند این خانواده ها به دلیل فقدان نظام جامع حمایتی با شرایط دشوار به زندگی ادامه می دهند.

نورنیوزـ گروه جامعه:  طلاق، تکدی گری، ترک تحصیل و اعتیاد از جمله ناهنجاری هایی است که در این خانواده های ناامید باعث ترغیب آنها به چرخه جرم  می شود. برای دستگیری و حمایت از این گروه در معرض آسیب از سال 1388 به پیشنهاد دولت وقت روز پنجم خردادماه، روز ملی حمایت از خانواده زندانیان و یا " نسیم مهر"  نامگذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شد. هدف از این مناسبت توجه به کاهش آسیب های اجتماعی، فرهنگی، روانی و اقتصادی درخانواده های زندانیان است.

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری نور نیوز درباره طرح نسیم مهر گفت: یکی از گروه‌هایی که همیشه نیازمند توجه مردم هستند تا بتوانند از شرایط سختی که در آن قرار دارند خارج شوند خانواده‌های زندانیان هستند. یک فرد به هر دلیلی مرتکب جرم می‌شود که باید مجازات شود اما خانواده هایی که با این شرایط دچار مشکلات می شوند نیازمند حمایت های گوناگون هستند. بخشی از این کمک ها توسط دولت انجام می شود و بخشی دیگر نیز به کمک های مردم برمی گردد. شاید این ذهنیت در برخی وجود داشته باشد که چرا باید جور فردی که خطا کرده را بکشیم اما باید خانواده فرد زندانی را از زندانی جدا کنیم و آنها را جدا از مجرم ببینیم، به همین دلیل انجمنی برای حمایت از خانواده زندانیان تشکیل شد.

وی گفت: این انجمن با ترکیبی برای کمک به خانواده هایی زندانیانی که نیازمند هستند فعالیت می کند. خانواده های نیازمندی که معیشت شان با رفتن سرپرستشان به زندان دچار مشکل می شود. طبیعتا منابع دولتی برای کمک به این گروه کافی نیست و مردم و بنگاه ها هم در قالب مسئولیت اجتماعی باید کمک کنند .

دکتر چلک با اشاره به تاثیر کمک های این انجمن در تامین و رفع  نیازها و آرامش  خانواده های زندانیان تصریح کرد: کمک های این انجمن علاوه بر خانواده ها می تواند شامل زندانیان نیز بشود. آموزش حرفه ای و باز توانی روانی و اجتماعی زندانیان نیز از کمک های این انجمن به زندانیان است. این کمک ها می‌تواند حتی در مراقبت های پس از خروج از زندان برای زندانیان توانایی هایی را ایجاد کند اما در کنار این ها خانواده زندانیان نیازهایی را در زمینه بهداشت، درمان، معیشت، آموزش فرزندان، کمک به تامین بخش عظیمی از هزینه های مسکن وبرگزاری برنامه های فرهنگی دارند که باید تامین شود همه اینها می تواند بخشی از وظایفی باشد که انجمن در قبال این خانواده ها انجام دهد اما انجام این حمایت ها مستلزم ورود و همکاری مردم و بنگاه هاست.

وی بیان کرد: هر کس می تواند در حد توان خود در چتر حمایتی به این خانواده ها کمک کند تا مشکلاتشان آنها کمتر شود. فراموش نکنیم خیلی از این خانواده ها نقشی در بروز جرم نداشته اند. اگر سرپرست و یا یکی از اعضای خانواده  مرتکب جرم شده خانواده نباید به پای آنها بسوزد به همین دلیل اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند کمک مفیدی برای حمایت از این خانواده ها باشند.

دولت نیز هر سال منابعی را برای این موضوع  و حمایت از خانواده زندانیان قرار می دهد اما می توان ظرفیت هایی را در قوانین ایجاد کرد و بخشی از در آمد های آن را در قالب قوانین و مقررات خاص برای این خانواده ها در نظر گرفت مانند در آمدهای حاصل از عوارض که بخشی از آن به این مورد اختصاص داده شده است از طرفی انجمن هم تلاش می کند  با فعالیت های اقتصادی  به این حمایت ها ادامه دهد اما کافی نیست کمک های مردمی می تواند در کاهش دغدغه های این خانواده ها بکاهد. هر سال در ماه مبارک  صدا و سیما  برنامه هایی را برای کمک به زندانیان و خانواده های آنان برگزار می کرد که امسال متاسفانه با شیوع کرونا برگزار نشد اما حس نوعدوستی نمی تواند تحت تاثیر یک ویروس کم رنگ شود به همین دلیل مردم ایران برای کمک به یکدیگر همیشه مشارکت اجتماعی داشته اند.

اکرم جدیدی
نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی