شناسه خبر : 50372
تاریخ انتشار : 1399/03/02 16:03
موافقت مصر با ازسرگیری مذاکرات سد النهضه

موافقت مصر با ازسرگیری مذاکرات سد النهضه

وزارت خارجه مصر از موافقت دولت این کشور با ازسرگیری مذاکرات سد النهضه با اتیوپی و سودان خبر داد.

نورنیوزـ گروه بین الملل: به نقل از شبکه الجزیره، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که قاهره همیشه آماده ازسرگیری و ورود به روند مذاکرات درباره سد النهضه است.

در این بیانیه آمده است: مذاکرات باید جدی و سازنده باشد و در دستیابی به یک توافقنامه عادلانه و فراگیر سهیم باشد؛ توافقی که منافع آبی مصر اتیوپی و سودان را به صورت برابر حفظ کند.

طبق این گزارش، سودان پنجشنبه از توافق با اتیوپی به همراه مصر درباره ازسرگیری مذاکرات سد النهضه در سریع ترین زمان ممکن خبر داد.

در همین راستا، دفتر عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات سودان و اتیوپی توافق کردند که وزرای منابع آبی سه کشور فراهم کردن مقدمات لازم برای ازسرگیری مذاکرات را آغاز کنند.

مذاکرات سد النهضه با میانجیگری آمریکا فوریه گذشته به دلیل خودداری اتیوپی از امضای پیش‌نویس توافقنامه تهیه شده توسط آمریکا و بانک جهانی بدون دستیابی به نتیجه‌ای متوقف شد.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در ۴۰ کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و پیش بینی‌می‌شود سال ۲۰۲۰ ساخت آن به پایان رسیده و تا سال ۲۰۲۲ آبگیری از آن آغاز شود.

مصر این سد را یک تهدید موجودیتی برای خود به حساب می‌آورد، در حالی که اتیوپی آن را یک فرصت برای جهش اقتصادی خود می‌داند.

از سوی دیگر، این سد که در ۲۰ کیلومتری سودان احداث می‌شود نه تنها موجب بروز آسیب به سودان نمی‌شود، بلکه خارطوم حتی برای جبران کمبود برق خود نیز به ساخت این سد امید بسته است.


ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی