شناسه خبر : 48644
تاریخ انتشار : 1399/02/07 14:02
شیوع کرونا وتاثیر آن بر سیاستهای خاورمیانه ای آمریکا

نورنیوز بررسی می کند:

شیوع کرونا وتاثیر آن بر سیاستهای خاورمیانه ای آمریکا

رکود اقتصادی ناشی از بحران کرونا، بیکاری بیش از 26 میلیون آمریکایی و عدم توانای دولت ترامپ در مدیریت این بحران، فشار افکار عمومی بر دولت برای کاهش دخالت ها در خاورمیانه و تمرکز بیشتر بر بهداشت و اقتصاد را در مسیری فزاینده قرار داده است.

نورنیوز-گروه بین‌الملل:شمار قربانیان کرونا در آمریکا از ۵۰ هزار نفر فراتر رفته و در حال نزدیک شدن به آمارکشته شدگان این کشور(۵۸ هزارنفر) در جنگ ۲۰ ساله ویتنام است
نتایج بررسی داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور آمریکا نشان می‌دهد درحالی  که دو‌سوم قربانیان کرونا در اروپا هستند اما آمریکا با بیش از ۵۲ هزار نفر کشته، بیشترین آمار قربانی یک کشور در جهان را به نام خود ثبت کرده است. این آمار از مجموع قربانیان یازده سپتامبر و کشته های آمریکا در  جنگ عراق و افغانستان نیز بیشتر می‌باشد. 
طبق آخرین آمار دانشگاه هاپکینز بیش‌از ۹۲۹ هزار نفر در این کشور به کووید-۱۹ مبتلا شده اند که این رقم نیز دارای رتبه اول جهانی است
همچنین حدود 5 هزار نفر از پرسنل رسمی پنتاگون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد 1863 نفر از کارکنان غیرنظامی و پیمانکاران بوده‌اند.
سرعت گسترش ویروس کرونا در آمریکا و عدم توانایی کنترل آن حتی در یکی از بزرگ ترین ارگان های نظامی این کشور که طبیعتا باید ازنظم و دیسیپلین بیشتری برخوردار باشداز ضعف و آشفتگی حیرت اور در سیستم مدیریت بحران در این کشور خبر می دهد.
از سوی دیگر مشکلات و ضعف نهادینه شده در سیستم بهداشت و سلامت آمریکا، جایگاه این کشور از نظر نظام سلامت را در میان ضعیف ترین کشورها در بین ۱۱ کشور توسعه یافته جهان قرار داده‌است.
در این میان درصد قابل توجهی از مردم آمریکا از نظام بیمه سلامت برخوردار نیستند و این موضوع به چالشی جدی در حوزه مراقبتهای بهداشتی و درمانی تبدیل شده است 
هزینه های سرسام آور نظامی آمریکا که بر دوش نظام مالیاتی این کشور سنگینی می کند موجب شده که حوزه سلامت و بهداشت در اولویتهای بعدی قرار بگیرد و پولهای مالیات دهندگان بیش از آن که برای تامین سلامت آنان هزینه شود،صرف مداخلات خارجی، آتش افروزی و کشتار مردم سایر کشورها و بویژه حضور نظامی در منطقه خاورمیانه شود.
اگرچه این رویکرد دولت آمریکا همواره مورد اعتراض و نارضایتی بخشهای زیادی از مردم این کشور بوده و اساسا ترامپ نیز با وعده بازگرداندن سربازان آمریکا از کشورهای مختلف وارد کاخ سفید شد لیکن فشارهای اقتصادی و افزایش موج بیکاری  در آمریکا اعتراض مردم نسبت به مخارج سرسام اور نظامی را افزایش داده است. 
در نتیجه، رکود اقتصادی ناشی از بحران کرونا، بیکاری بیش از ۲۶ میلیون آمریکایی  و عدم توانای دولت ترامپ در مدیریت این بحران، فشار افکار عمومی بر دولت برای کاهش دخالت ها در خاورمیانه و تمرکز بیشتر بر بهداشت و اقتصاد در مسیر فزاینده قرار گرفته و تحت فشار قرار گرفتن دولت ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برای کاهش حضور نظامی در خاورمیانه یکی از رخدادهای اجتناب ناپذیر دوران پسا کرونا برای حاکمان کاخ سفید خواهد بود


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی