شناسه خبر : 30219
تاریخ انتشار : 1398/01/18 12:47
ردپای خسارت‌های چند ده میلیاردی سیل بر آثار تاریخی

ردپای خسارت‌های چند ده میلیاردی سیل بر آثار تاریخی


نور نیوز: تا اسم لرستان می‌آید همه به یاد قلعه فلک الفلاک می‌افتیم. قلعه‌ای که سیل اخیر پایه‌هایش را متزلزل و به بخش‌هایی از دیواره‌هایش آسیب‌هایی جدی وارد کرد. سازه‌های آبی شوشتر در خوزستان هم زیر آب فرورفته و آثار تاریخی گلستان، کرمانشاه و ... هم آسیب‌های چند ده میلیاردی دیده است. اما واقعا هر کدام از استان‌های سیل زده کشور متحمل چه حجمی از خسارت در حوزه گردشگری شده است؟


کرمانشاه؛ 20 میلیارد تومان


آثار تاریخی استان کرمانشاه، 19 میلیارد و 800 میلیون تومان خسارت خورده است. از 72 اثری که در سطح استان دچار خسارت شده اند، 32 مورد از آثار تاریخی است. برخی آثار برجسته تاریخی کرمانشاه از جمله پل کوچه، پل چهر، تاق گرا، عمارت خسرو، خانه تاریخی ساری اصلان، نهر کانال آبرسانی قصر شیرین، سقف مساجد تاریخی، مقابر ابودجانه دالاهو و... بر اثر سیلاب‌های اخیر دچار آسیب‌های جدی شده‌اند.


مازنداران؛ 9 میلیارد تومان


سیل به مازندران هم زهر خودش را ریخته است. باران‌های بی امان به ?? بنا، ? محوطه و یک بافت تاریخی در استان مازندران خسارت زده که مجموع این خسارت‌ها بیش از 9 میلیارد تومان برآورد شده است.


همدان؛ 3 میلیارد و 800 میلیون تومان


بارش های اخیر موجب شد تعدادی از ابنیه تاریخی ارزشمند در همدان، 60 تا 70 درصد دچار آسیب شوند.  طی بارش‌های متوالی در روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین، تعدادی از ابنیه استان دچار آبگرفتگی های جزیی و کلی شدند که در مجموع به این آثار حدود 4 میلیارد ( سه میلیارد و 800 میلیون تومان) خسارت وارد شده است.


گلستان؛ 38 میلیارد تومان  


به دلیل وقوع سیل در استان گلستان در مجموع ??? میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان وارد شده است. از این میزان، تولید کنندگان صنایع دستی استان ??? میلیارد تومان خسارت دیده‌اند و ?? میلیارد تومان به آثار تاریخی استان خسارت وارد و ?? میلیارد تومان خسارت نیز متوجه پروژه‌های گردشگری استان شده است.


لرستان؛ 50 میلیارد تومان


 برخی آثار برجسته تاریخی لرستان از جمله پل‌های کشکان، افرینه، کلهر، و پلدختر و نیز پل تاریخی گَپ، بر اثر سیلاب‌های اخیر دچار آسیب جدی شده‌اند. میزان خسارات وارد شده به بناهای تاریخی استان بیش از ?? میلیارد تومان براورد شده است.


گفتنی است یکی دیگر از خسارت هایی که سیل به جامعه گردشگری وارد کرده، کاهش ضریب اشتغال هتل هاست. رئیس جامعه هتلداران کشور در این باره گفته است: ضریب اشغال هتل‌ها نسبت به سال گذشته با ?? درصد کاهش مواجه بوده و این در حالی است که در زمان سیل ما از جمله نهادهایی بودیم که اعلام کردیم، گردشگران می‌توانند اقامت خود را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای کنسل کنند و حال از دولت این انتظار می‌رود که با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای هتلداران شرایطی برای جبران بخشی از هزینه‌های آنها را فراهم کنند. سیلی که امسال با آن مواجه بودیم، سبب شد تا به صورت میانگین، ضریب اشغال هتل‌های ایران نسبت به سال گذشته ?? درصد کاهش داشته باشند. البته این کاهش به طور میانگین محاسبه شده و ما در برخی از استان‌ها همچون خوزستان شاهد کاهش ??، ?? درصدی ضریب اشغال نسبت به سال گذشته بودیم.


 



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی