شناسه خبر : 30188
تاریخ انتشار : 1398/02/09 12:34
سر آمریکا باید به سنگ بخورد

رییس مجلس شورای اسلامی مخالفت خود با مذاکره را اعلام کرد

سر آمریکا باید به سنگ بخورد

به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنم که مجلس پذیرای اقتصاد دانان است و نظرات کارشناسی آنهاست.

نور نیوز: علی لاریجانی در هشتمین همایش «سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید»، مخالفت خود را با مذاکره با آمریکا اعلام کرد. به گزارش خبرنگار نور نیوز، رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که مذاکره با آمریکا سهل اندیشی و اشتباه راهبردی است و آمریکا باید بداند با حریفی سخت مواجه است. تا سر آمریکایی‌ها به سنگ نخورد، ول کن نیستند.


او ادامه داد: کسانی هستند که در شرکت‌های بین المللی نفوذ دارند و به خوبی بر شرایط آگاه اند اما با این وجود سهل اندیشی می‌کنند که با آنان مذاکره کنیم. من به شما می‌گویم که مذاکره با این فرد اصلاً معنا ندارد و او ?? عنوان را به عنوان پیش شرط مطرح کرده از جمله اینکه غنی سازی و موضوع هسته‌ای را کلا رها کنیم. اما ملت ایران متمدن است و سابقه تاریخی طولانی دارد و تسلیم شرط و شروط آمریکایی‌ها نمی‌شود.


چالش‌های اقتصادی روشن‌اند


رییس مجلس شورای اسلامی در میان جمعی از فعالان اقتصادی کشور گفت: من بارها با تعدا د زیادی از اقتصاددانان درباره چالش‌های اقتصادی کشور صحبت کرده‌ام. چالش‌های اقتصادی کشور کاملاً روشن است. مرکز پژوهش‌ها هم این چالش ها را تدوین کرده و صرفا نیاز به پیدا کردن ریشه های آن ها داریم. ماجرا هم فقط مربوط به الان نیست. در زمان مشروطه و حدود ??? سال پیش آیت الله مدرس هم درباره بنگاهداری دولتی نگرانی‌هایی داشت و می‌گفت دولت‌ها بانکدارهای خوبی نیستند.


لاریجانی افزود: مشکل اینجاست که اصل ?? قانون اساسی به درستی اجرا نشده است.


رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اقدامات مأیوسانه و تخریب کننده برخی، باعث شد نتوانیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم. فضای ناامیدی ایجاد شده، حل مشکلات را سخت و سخت تر می کند در چنین فضایی نمی‌توان تحول ایجاد کرد.


لاریجانی گفت: ما امروز چند نحله فکری در کشور داریم. برخی مکاتب فکری معتقد هستند که باید نقش دولت در اقتصاد حداقلی باشد تا بتوان عدالت را در ساختار اقتصادی لحاظ کرد. اما آیا این راه چاره است؟


لاریجانی با بیان اینکه بین نظریه پردازان در مورد حد و حدود دخالت دولت در اقتصاد اختلاف است، گفت: بنگاه‌داری کار دولت‌ها نیست. همچنین دولت نباید در اقتصاد به موضوع قیمت‌گذاری دخالت کند. چرا که فضای آزاد و رقابی  باید این کار را انجام دهند.


او ادامه داد: نقش دولت باید بسترساز باشد یعنی بتواند زمینه یک رقابت سالم را به وجود آورد و در واقع شرایط در کشور به نحوی باشد که هرکس بخواهد بتواند در این فضای رقابتی مشارکت کند.


رئیس مجلس که راه حل های خودش را برای حل بحران کنونی داشت، گفت: در مورد اینکه چگونه می‌توانیم از این وضعیت خارج شویم، بنده چند توصیه دارم که فکر می‌کنم برای کار ما مناسب باشد، صرفاً هدف‌های خوب کفایت نمی‌کند و باید در موضوع عملیاتی شدن این هدف‌های خوب وقت گذاشت و دید چه بخش آن مربوط به دولت است و چه بخش‌هایی از آن مربوط به مجلس است و دیگر دستگاه‌ها و نهادها هرکدام چه وظایفی در قبال آن دارند؟


به تدابیر خاص نیاز داریم  


لاریجانی افزود: توصیه بنده این است که در شرایط فعلی به دنبال تدابیر خاص باشیم.  رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما نباید مسئله تحزب را در کشور دست کم بگیریم، افزود: در بخش‌های مختلف کشور افرادی هستند که از سوی مردم انتخاب می‌شوند و این مسئله نقطه قوت نظام ماست و البته اگر تحزب مبتنی بر تشکل‌های شناسنامه دار نباشد، دموکراسی مفهومی خام می‌شود.


او با بیان اینکه متأسفانه در کشورمان یک نهادی که مسئولیت اصلی اش توسعه کشور باشد، به معنای واقعی نداریم، متذکر شد: از زمانی که سازمان برنامه با بودجه ادغام شد، بیشتر کارهای بودجه‌ای و تخصیص اعتبارات را انجام داد که این هم هنری نیست چرا که فلسفه ایجاد سازمان برنامه برای بودجه تقسیم کردن نبود و کشور برنامه‌های بسیار زیادی دارد که نیازمند آن است که یک سازمان متولی داشته باشد.


مجلس پذیرای اقتصاددانان است


رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اقتصاد یک علم تخصصی است. ضروری است که یک تعامل فکری بین سیاست مداران و اقتصاد دانان وجود داشته باشد تا به نتیجه مطلوب در بخش اقتصادی برسند که بنده در اینجا اعلام می‌کنم که مجلس شورای اسلامی پذیرای اقتصاد دانان است تا این تعامل با آنان صورت گیرد.



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی