شناسه خبر : 30063
تاریخ انتشار : 1398/02/19 14:58
تصمیم ایران درکاهش تعهدات در چارچوب برجام است.

تصمیم ایران درکاهش تعهدات در چارچوب برجام است.



🔷 بنا به گزارش نورنیوز، مرتضی مکی در گفت وگو با شفقنا، اقدام امروز ایران یعنی کاهش تعهدات در برجام را مورد ارزیابی قرار داد و اظهار کرد: اقدام امروز ایران پس از یک سال صبر استراتژیک ایران اتخاذ شد و در سالگرد خروج آمریکا از برجام تحقق یافت، در این یک سال اتفاقات بسیاری رخ داد که ایران را مجبور به اتخاذ چنین موضعی کرد.
🔷 ایران انتظار داشت در این یک سال، دیگر طرف های مذاکره فراتر از بیانیه ها و اظهارنظرهای سیاسی تلاش کنند و به نوعی اقدامات آمریکا در خروج از برجام را جبران کنند و همچنین به تعهدات خود در برجام پایبند باقی بمانند، اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد و ما شاهد بودیم که با گام برداشتن آمریکا در جهت اعمال تحریم هایی علیه ایران بسیاری از شرکت ها و کشورهای اروپایی و غیر اروپایی به فشارهای آمریکا واکنش نشان داده و روابط خود را با ایران قطع یا محدود کردند. از سوی دیگر اقدام اخیری که آمریکا انجام داد و معافیت های نفتی برخی از کشورها لغو کرد نشان داد که اروپایی ها در قبال این حرکت آمریکا هیچ اقدامی غیر از اظهارنظرها و انتقاداتی نسبت به عملکرد آمریکا انجام ندادند.
🔷 آمریکا در یک سال گذشته تلاش کرده که ایران را مجبور به خروج از برجام کند تا از این طریق دولت های اروپایی را با خود همسو کند و شرایط قبل از برجام را به دست بیاورد، اما به این هدف خود نرسید، موضعی که پمپئو در قبال این اقدام ایران اتخاذ کرد، نشان می دهد که آن انتظاری که آمریکا از ایران داشت، تحقق پیدا نکرد.
🔷 ?? گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از این است که ایران به تمام تعهدات خود در برجام و حتی فراتر از تعهدات خود در برجام پایبند بوده و با بسیاری از الزاماتی که ناشی از الزامات داوطلبانه بوده، تلاش کرده که در این چارچوب اعتماد کشورها را به خود جلب کند، این ?? گزارش که مورد تأیید قرار گرفته، پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود را نشان می دهد.
🔷 به دلیل تحریم های آمریکا فشار اقتصادی بر ایران وارد است، ولی این مساله در کوتاه مدت خواهد بود و به نظر می رسد که این اقدامات آمریکا بیش از اینکه انزوای کشورهای خاصی را پیش بگیرد و برتری خود را به جهان برگرداند در یک دوره میان مدت و بلند مدت قطعاً روند افولی را برای آمریکا به همراه خواهد داشت. کشورهای غربی و چین و روسیه به این نتیجه رسیدند که با این آمریکا باید به شیوه دیگری برخورد کرد. اگرچه واکنش ها نسبت به اقدامات امریکا را باید در بلند مدت مورد بررسی قرار داد، اما قطعاً افول آمریکا را به دنبال خواهد داشت.
 



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی