شناسه خبر : 180067
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 تیر ساعت 17:37
اگر بایدن یا ترامپ بمیرد، انتخابات آمریکا چه می‌شود؟

«فایننشال تایمز» بررسی کرد؛

اگر بایدن یا ترامپ بمیرد، انتخابات آمریکا چه می‌شود؟

رقابت جو بایدن 81 ساله و دونالد ترامپ 78 ساله در انتخابات امریکا به عنوان سالمندترین نامزدهای ایالات متحده سبب شد «فایننشال تایمز» در گزارشی به دنبال پاسخ این سوال باشد که اگر این نامزدها در طول رقابت بمیرند یا کنار بروند، چه اتفاقی رخ می‌دهد.

نورنیوز- رسانه‌های خارجی؛ پاسخ‌های مبهم جو بایدن در مناظره با ترامپ نگرانی‌هایی در مورد سن زیاد او برانگیخته و دموکرات‌های ارشد را بر آن داشته تا از او درخواست کنند تلاش خود را برای انتخاب مجدد متوقف کند. دونالد ترامپ 78ساله نیز با سوالاتی در مورد سن، قدرت ذهنی و خلق‌و‌خوی خود مواجه است و ماه آینده به دلیل محکومیت جنایی خود در نیویورک مجرم شناخته خواهد شد.

• اگر یکی از نامزدها به‌طور ناگهانی از رقابت‌های انتخاباتی خارج شود یا بمیرد، چه اتفاقی می‌افتد؟ 

نبرد جانشینی بایدن و ترامپ می‌تواند آشفته و بی‌نظم باشد و هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را با نوعی سردرگمی سیاسی مواجه کند. هر دو نامزد اوایل سال جاری به‌راحتی رای اولیه حزب خود را به دست آوردند؛ حال اگر احزاب‌شان آنها را کنار بگذارند، یافتن جایگزین به‌عهده نمایندگان کنگره آتی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها خواهد بود. 
«الین کامارک» در اندیشکده موسسه بروکینگز گفت که نمایندگان ایالتی به نتیجه اولیه ایالت خود متعهد نیستند  و می‌توانند به هر نامزدی که دوست دارند، رای دهند. همچنین ممکن است رای‌گیری برای یافتن نامزد مناسب چندین دور طول بکشد.  
بر اساس گزارش FiveThirtyEight، میزان محبوبیت کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، فقط 39.4 درصد است؛ یعنی کمتر از 39.9 درصد میزان محبوبیت بایدن. به این ترتیب دیگر دموکرات‌ها تقریباً به‌طور قطع وارد دور رقابت خواهند شد. دونالد ترامپ هنوز گزینه خود را برای معاونت انتخاباتی اعلام نکرده است. 

• آیا قبلاً یک نامزد ریاست جمهوری انصراف داده است؟ 

در جواب باید گفت: بله؛ اما زمانی که قوانین اولیه حزب متفاوت بود.
«لیندون جانسون»، سی‌و‌ششمین رئیس‌جمهور حزب دموکرات آمریکا سال 1968، در ماه مارس با کناره‌گیری از رقابت، مردم را شوکه کرد و گفت که ریاست‌جمهوری نباید با «شکاف‌های حزبی» لکه‌دار شود؛ آن هم در شرایطی که امریکا درگیر جنگ جنجالی ویتنام بود. «رابرت اف کندی» هم که امیدوار بود نامزد شود، ترور شد. 
این روزها، اگر هر یک از کاندیداها قبل از انتخابات از رقابت خارج شود، رهبری حزب - DNC یا کمیته ملی جمهوری‌خواه - برای مدیریت پیامدها وارد عمل خواهند شد. کامارک گفت: «نکته ساده‌ای که باید به خاطر بسپارید این است: احزاب تا روز انتخابات کنترل را در دست دارند.»

• اگر نامزدی پس از برگزاری انتخابات انصراف دهد، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر نامزدی پس از برگزاری انتخابات انصراف دهد، کمیته‌های حزب با رأی‌گیری نامزد جدید را تعیین می‌کنند، اما ابتدا ممکن است یک نبرد پرقدرت بر سر جانشینی وجود داشته باشد.
دموکرات‌ها، معاون رئیس‌جمهور یعنی کاملا هریس را انتخاب می‌کنند؛ هر چند که نیوسام، فرماندار کالیفرنیا مدعی جانشینی جو بایدن خواهد بود. 
اگر دونالد ترامپ کنار برود یا بمیرد، «نیکی هیلی» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و نزدیک‌ترین رقیب ترامپ، از جناح محافظه‌کار سنتی حزب جمهوری‌خواه معرفی می‌شود. بنابراین نبرد برای جایگزینی ترامپ به یک مبارزه ایدئولوژیک تبدیل می‌شود.


• چه زمانی اوضاع بیشتر به هم ریخته می‌شود؟
اگر یکی از این دو نفر پس از پیروزی در انتخابات 5 نوامبر و قبل از رأی‌گیری مجمع الکترال برای انتخاب رسمی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب، از ادامه مسیر کناره‌گیری کند، اوضاع  عجیب می‌شود. چون انتخاب‌کنندگان در مجمع الکترال به هیچکس وابسته و متعهد نخواهند بود. 
اوضاع هنگامی که مجمع الکترال رای دهد، ساده‌تر خواهد بود: اصلاحیه بیستم قانون اساسی ایالات متحده می‌گوید که اگر رئیس‌جمهور منتخب بمیرد، معاون رئیس‌جمهور منتخب جانشین او می‌شود.

• مجمع الکترال چیست؟

کالج انتخاباتی یا مجمع الکترال مرحله نهایی از روند طولانی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده آمریکا به صورت دومرحله‌ای انجام می‌شود. مردم در روز انتخابات اگر چه اسم نامزدهای ریاست‌جمهور را در برگه‌های اخذ رأی می‌نویسند، اما در عمل مجمع گزینندگان به‌طور مستقیم رئیس‌جمهور و معاون او را انتخاب می‌کنند. به این معنی که رأی‌دهندگان هر ایالت گزینش‌گران رئیس‌جمهور (electors)  را انتخاب می‌کنند و آن‌ها بعداً رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند.

در موارد بسیار نادر این امکان وجود دارد که رأی‌دهندگان در برگه اخذ رأی به نامزدی رأی بدهند، ولی گزینش‌گران منتخب آن‌ها شخص دیگری را رئیس‌جمهور کنند؛ در همین راستا پنج مرتبه برنده بیشترین آرای مردمی با پیروز نهایی انتخابات متفاوت بوده‌است. 
این اتفاق آخرین بار در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد و با وجود آن‌ که بیشتر رای‌دهندگان به هیلاری کلینتون نامزد دمکرات رأی دادند و او سه میلیون رای بیشتری نسبت به دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه کسب کرد، اما دونالد ترامپ با کسب اکثریت آرای الکترال پیروز انتخابات شد.
پس از تحلیف، رئیس جمهور جدید می‌تواند یک معاون رئیس جمهور را بر اساس اصلاحیه 25 معرفی کند. سپس این انتخاب باید توسط اکثریت هر دو مجلس کنگره تایید شود.


نور نیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی