شناسه خبر : 151368
تاریخ انتشار : 1402/06/26 19:10
بازندگان بزرگِ هم‌افزایی پیونگ یانگ و مسکو

نورنیوز بررسی کرد؛

بازندگان بزرگِ هم‌افزایی پیونگ یانگ و مسکو

اصلی‌ترین بازندگان این منازعه، متحدان واشینگتن در شرق آسیا هستند، بازیگرانی که حرکت به سوی مذاکره و صلح منطقه‌ای را فدای هم‌پیمانی و بلکه هم‌افزایی با آمریکایی‌هایی کرده‌اند که زیست و بقای خود را تنها در خلق بحران در اقصی نقاط جهان جستجو می‌کنند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: از زمان اعلام خبر سفر رهبر کره شمالی به روسیه و با وقوع معنادار این سفر، عموم رسانه‌های غربی با تمرکز ویژه این سوژه و مناسبات جدید کره شمالی و روسیه، آن را هشداری برای آمریکا و متحدانش در شرق آسیا تلقی کردند.

برخی تحلیل‌گران حوزه امنیت بین‌الملل نیز معتقدند هم‌پیمانی آشکار و مستمر مسکو و پیونگ یانگ نه تنها قدرت مانور روس‌ها در جنگ اوکراین را افزایش خواهد داد، بلکه تسلط طرفین بر بسیاری از بحران‌های پیرامونی را در زمان حال و آینده تضمین خواهد کرد.

«کیم جونگ اون» پس از استقبال ویژه‌ای که «ولادیمیر پوتین» از او داشت، با همراهی «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه، از پایگاه نظامی کنویچی در ۵۰ کیلومتری شهر ولادی وستوک و بمب‌افکن‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، موشک‌های مافوق صوت و کشتی‌های جنگی روسیه بازدید کرد.

این بازدید در حالی انجام شد که آمریکا و کره جنوبی بابت اینکه گسترش دوستی مسکو با پیونگ یانگ، به کیم جونگ اون اجازه دهد به برخی از موشک‌های حساس روسیه و فناوری‌های دیگر نظامی این کشور دسترسی داشته باشد، به شدت نگران هستند.

در عین حال، هرگونه کمک احتمالی کره شمالی به روسیه در جنگ اوکراین، از دیگر نگرانی‌های غربی‌ها در ارتباط با این سفر محسوب می‌شود.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، در حالی بمب‌افکن‌های راهبردی کشورش شامل تی یو ۱۶۰، تی یو ۹۵ و تی یو ۲۲ ام۳ را به «اون» معرفی کرد که این بمب‌افکن‌ها با توان حمل سلاح هسته‌ای، ستون فقرات نیروی هوایی روسیه را تشکیل می‌دهند.

وزیر دفاع روسیه در مورد یکی از هواپیماها به «اون» گفت: «این هواپیما می‌تواند از مسکو به ژاپن پرواز کند و دوباره بازگردد.»

شویگو همچنین هواپیمای مافوق صوت میگ ۳۱آی مجهز به موشک‌های «کینژال» را به رهبر کره شمالی نشان داد. موشک کینژال یا «خنجر» یک موشک بالستیک هواپرتاب است که می‌تواند کلاهک‌های هسته‌ای حمل کند.

پس از بازدید از هواپیماها و موشک‌های روسی، کیم جونگ اون به سمت کشتی جنگی ناوگان اقیانوس آرام در ولادی وستوک رفت تا شاهد توانایی‌های نیروی دریایی روسیه نیز باشدو او همچنین از یک کارخانه جت‌های جنگنده روسیه که تحت تحریم‌های غرب قرار دارد، بازدید کرد.

با این تفاسیر؛ ابراز نگرانی اخیر «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تعمیق مناسبات تسلیحاتی روسیه و کره شمالی مسئله‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

در حقیقت، گوترش با توجه به مناسبات خاصی که با سه عضو غربی شورای امنیت سازمان ملل متحد یعنی آمریکا، انگلیس و فرانسه دارد، نگرانی این سه کشور را در خصوص تعمیق همکاری‌های تسلیحاتی پیونگ یانگ و مسکو بازتاب داده است.

با این حال، تلاش کره شمالی و روسیه برای تعمیق روابط تسلیحاتی و امنیتی خود با یکدیگر محصول تحرکات مداخله‌جویانه ناتو در راس آن واشینگتن و لندن در مناطق شرق آسیا، آسیای میانه و دیگر نقاط دنیا است.

اخیرا واشینگتن و سئول با برگزاری رزمایشی گسترده و مشترک که حمله به اهداف کره شمالی در آن تمرین شد، موجبات نارضایتی و خشم پیونگ یانگ را فراهم کردند.

در چنین شرایطی تلاش کره شمالی و روسیه برای هم‌افزایی در برابر تهدیدات مستمر غرب، قاعدتا نباید موجب شگفتی آمریکا و متحدانش در شرق آسیا مانند کره جنوبی و ژاپن شود!

در هر حال به نظر می‌رسد؛ اصلی‌ترین بازندگان این منازعه، متحدان واشینگتن در شرق آسیا هستند، بازیگرانی که حرکت به سوی مذاکره و صلح منطقه‌ای را فدای هم‌پیمانی و بلکه هم‌افزایی با آمریکایی‌هایی کرده‌اند که زیست و بقای خود را تنها در خلق بحران در اقصی نقاط جهان جستجو می‌کنند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی