شناسه خبر : 145424
تاریخ انتشار : 1402/04/24 12:36
نمایی از مطبوعات کشور

شنبه ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۲؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

کیهان:

فرانسه، زخم‌های کهنه(ص۹)

تظاهرات کنونی در فرانسه برای رفع یک موضوع معیشتی یا شبیه به آن راه نیفتاده است. این یک خیزش سیاسی است که علیه ساختار حاکمیتی به راه افتاده و تغییر در وضعیت عمومی فرانسه را مد نظر دارد. فارغ از پاره‌ای اتفاقات که در آن روی داده، این یک خیزش ساختار‌شکنانه است و کسب حقوق بشر پایمال شده را دنبال می‌کند. براین اساس غرب احساس تهدید می‌کند این اگر یک جنبش صنفی نظیر جلیقه‌زردها بود و در اعتراض به یک یا چند سیاست و برنامه و تصمیم قدرت راه افتاده بود، با مخالفت بقیه کشورهای اروپایی مواجه نمی‌شد. این جنبش می‌گوید چرا در فرانسه به حقوق انسان‌ها و جان انسان‌ها احترام گذاشته نمی‌شود. چرا به غیر سفیدها اجازه داده نمی‌شود تا از حقوق خویش دفاع نمایند. این‌ها می‌گویند این چه حکمرانی است که ضابطان به قاتلان مردم تبدیل شده‌اند؟ 

اطلاعات:

احتمال تعطیلی ادارات به خاطر کاهش مصرف برق (ص۲)

سخنگوی صنعت برق از احتمال درخواست وزارت نیرو برای تعطیلی ادارات به خاطر کاهش مصرف برق درهفته‌های پیش رو خبرداد. او با بیان اینکه دمای هوای تهران در روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه از ۴۰ درجه عبور  
کرد اظهار کرد: گرمترین هفته سال جاری را که در ۱۱ سال اخیر بی‌سابقه بوده، پشت سرگذاشتیم. وزارت نیرو ، در حا ل حاضر درخواستی برای تعطیلی ادارات به دلیل کمبود تولید برق ندارد.اماممکن است بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی و تداوم و ماندگاری جریان گرما در کشور و افزایش مصرف برق در هفته‌های پیش‌رو، این درخواست را داشته باشیم اما در حال حاضر مشکلی در تامین برق هموطنان وجود ندارد.

آرمان ملی:

باید مردم به صندوق اعتماد کنند (ص۲)

فعالان سیاسی در گفتگو با آرمان ملی درمورد انتخابات مشارکتی گفتند:
۱.محسن کوهکن: تلاش صادقانه حاکمیت برای اطلاع واقعی مردم به مشارکت  
کمک می‌کند.
۲.احمد حکیمی‌پور: مردم باید بتوانند از مسیر انتخابات خواسته‌های خود را دنبال کنند.
۳. غلامعلی حدادعادل: می‌خواهیم  مجلس دوازدهم انقلابی‌تر باشد.

جوان:

سرپناه مردم گروگان بانک‌ها (ص۲)

چرا بانک‌ها عامل اصلی عدم تحقق ساخت مسکن هستند؟ این شاید مهم‌ترین سؤال حوزه مسکن باشد. تورم و گرانی در سال‌های اخیر تمام ابعاد اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار داده است. بازار مسکن نیز در جایگاه بخشی مولد و مهم از اقتصاد، اکنون وضعیت نابه‌سامانی دارد، اما دلایل این شرایط چیست؟

قدس:

حفاظت از اسرائیل و هراس از چین (ص۳)

آمریکا و رژیم صهیونیستی پس از رأی اعضای یونسکو به عضویت فلسطین در سال ۲۰۱۱، کمک مالی به یونسکو را متوقف کردند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ این کشور را از سازمان یونسکو خارج و دلیل اقدام خود را تعصب ضدرژیم صهیونیستی این نهاد عنوان کرد. به نوشته نشریه وال‌استریت ژورنال، برگشت ایالات متحده به یونسکو عمدتاً به دلیل این نگرانی است که چین از زمان خروج آمریکا از این سازمان، خلأ حضور واشنگتن به‌ویژه در تعیین استانداردهایی برای هوش مصنوعی و آموزش فناوری در سراسر جهان را پر کرده است. این در حالی است که دولت بایدن اوایل ماه گذشته میلادی تمایل خود برای برگشت به یونسکو را اعلام کرده بود و در بودجه ۲۰۲۴ این کشور، ۱۵۰میلیون دلار برای اختصاص به طرح یونسکو درخواست کرده بود.

دنیای اقتصاد:

تورم در دوراهی سرنوشت (ص۶)

در هفته‌های اخیر، این موضوع در محافل رسمی و فضای مجازی مطرح شده که رابطه نقدینگی و تورم در اقتصاد ایران به چه شکل است؟ در این بین گروهی معتقدند که نقدینگی در اقتصاد ایران عامل افزایش نرخ تورم نیست و نباید نگران رشد نقدینگی بود. برخی دیگر معتقدند که نقدینگی متغیر مهمی برای مهار تورم است و نمی‌توان در شرایطی که نقدینگی تا سطح ۴۰درصد رشد داشته است، صحبت از مهار تورم کرد. مسعود نیلی اقتصاددان می‌گوید که پس از سال‌۹۷، علائم تورم در اقتصاد تغییر کرده است و نمی‌توان جنس تورم را «مزمن» نام‌گذاری کرد. این «تورم در حال گذار» در یک دوراهی سرنوشت‌ساز است که یا به سمت محدوده‌های بالاتر می‌رود یا می‌تواند با انتخاب مهم سیاستگذار و اتخاذ رویکرد مناسب، به محدوده پایین‌تر برگردد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی