شناسه خبر : 136225
تاریخ انتشار : 1401/12/20 17:21
گرامی‌داشت «چمران پاکستان» در تهران

گرامی‌داشت «چمران پاکستان» در تهران

شهید نقوی پس از انقلاب دو بار در جبهه‌های دفاع مقدس نیز حاضر و مدتی با شهید چمران نیز هم‌رزم شد‌. او در جبهه به پزشک شوریده شهرت پیدا کرد، کسی که روزانه به جای هشت ساعت شیفت، شانزده ساعت به رزمندگان خدمت می‌کرد.

نورنیوز ـ گروه فرهنگ و جامعه: ویژه برنامه «از لاهور تا لاهوت»، گرامی‌داشت شهادت دکتر «سید محمدعلی نقوی» که به «چمران پاکستان» شهرت دارد، با حضور صدها نفر از فرهنگ دوستان ایران و پاکستان در تهران برگزار شد.

همزمان با فرا رسیدن بیست و هشتمین سالگرد شهادت دکتر سید محمدعلی نقوی بنیان‌گذار سازمان دانشجویان امامیه و شهید شاخص پاکستان یادواره با شکوهی در تهران برگزار شد.

در این مراسم که به همت بنیاد شهید و پایگاه فرهنگی پاکستان برگزار شد، صدها نفر از فرهنگ دوستان دو کشور حضور داشتند.

«سید دانش نقوی» فرزند شهید نقوی در ابتدا ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان اعلام کرد: امیدوارم راه و هدفی که پدرم برای دست یافتن به آن جان خود را نثار کرد همیشه پرفروغ باقی بماند.

در ادامه «حجت‌الاسلام احمدرضا حاجتی» نویسنده کتاب عصر امام خمینی(ره) و امام جمعه موقت اهواز به بیان ویژگی‌های منحصر به‌فرد شهید نقوی پرداخت.

او بصیرت، زمان‌شناسی و ذوب شدن در شخصیت امام خمینی(ره) را از مهم‌ترین ویژگی‌های شهید نقوی بر شمرد و گفت: نباید به برگزاری صرف یک یادواره و بیان خاطرات این شهید بزرگ اکتفا شود.

حجت‌الاسلام حاجتی تصریح کرد: شهید نقوی در راه عقیده جان‌فشانی‌های بسیاری داشت که برای همه ما الگو و مشعل راه است. جوانان بیدار دو کشور باید به شهید نقوی به چشم انسانی نگاه کنند که در لحظه حساس، به وظیفه ایمانی خود عمل کرد و سرانجام در راه عمل به همین وظایف شربت شهادت نوشید.

امام جمعه موقت اهواز تاکید کرد: شهید نقوی در یک برهه حساس با شناختی که از امام خمینی(ره) پیدا کرده بود، ایشان را به جامعه پاکستان معرفی کرد و به این شکل در آگاهی بخشی به یک کشور نقش آفرینی کرد.

او گفت: ما امروز می‌خواهیم از یک شخصیت تاریخ‌ساز صحبت کنیم از کسی که در راه مکتبش و در مسیر ساختمان محل کارش و مطبش شهید شد. بعد از شهید نقوی اکنون مطب او که مکتب انسان‌سازی است راه خمینی کبیر را تجویز و میلیون‌ها انسان را در کنار قاسم سلیمانی‌ها و ابومهندس‌ها تربیت می‌کند.

امام جمعه موقت اهواز افزود: حتی فردی چون محمد حسنین هیکل روزنامه‌نگار مشهور مصری بعد از مصاحبه‌اش با امام در مصر در کتابی به اسم «مدافع آیت‌الله» می‌گوید من بعد از اینکه خدمت آیت‌الله خمینی رسیدم احساس کردم که‌ به خدمت یکی از صحابه پیامبر که از صدر اسلام به این زمان برگشته تا سپاه بی‌رهبر علی را دوباره رهبری کند، رسیدم‌، پس بدیهی است که باید شهید نقوی عاشق ایشان شده باشد.

در ادامه برنامه گروه هم‌خوانی بین‌المللی میعاد، به اجرای یک سرود دو زبانه فارسی-اردو درباره شهید نقوی پرداختند.

اهدای هدیه یادبود به فرزند نقوی توسط ‌حجت‌الاسلام شکری نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید، حجت‌الاسلام حسن زاده رئیس بنیاد شهید استان خراسان رضوی و حجت‌الاسلام حاجتی از دیگر بخش‌های این برنامه بود. همچنین مداحی حاج مجتبی رمضانی بخش پایانی این مراسم بود.

شهید دکتر نقوی پزشکی وظیفه‌شناس بود که در دوران دانشجویی با امام خمینی(ره) آشنا شد و سپس با کمک «سید صفدر نجفی» از علمای برجسته پاکستان که دایی شهید نقوی بود، اقدام به ترجمه رساله توضیح المسائل امام خمینی کرد تا مردم پاکستان با ایشان آشنا شوند.

او سپس با کمک دوستانش سازمان دانشجویان امامیه را ایجاد کرد که هنوز هم بزرگترین سازمان فعال شیعی کشور پاکستان به شمار می‌رود.

شهید نقوی پس از انقلاب دو بار در جبهه‌های دفاع مقدس نیز حاضر و مدتی با شهید چمران نیز هم‌رزم شد‌. او در جبهه به پزشک شوریده شهرت پیدا کرد، کسی که روزانه به جای هشت ساعت شیفت، شانزده ساعت به رزمندگان خدمت می‌کرد.

فعالیت‌های فراوان فرهنگی، اجتماعی و مذهبی دکتر نقوی که جنبش بزرگ عمومی را در پاکستان به دنبال داشت سبب شد تا افراط‌گرایان کوردل در صبح‌گاه ۱۱ مارس سال ۱۹۹۵، ایشان را در شهر لاهور پاکستان هدف گلوله قرار داده و به شهادت برسانند.

 


نورنیوز
کلید واژگان
پاکستاندکتر چمران
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی