شناسه خبر : 131765
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 اردیبهشت ساعت 10:07
اسفندماه 1402/ موشک هایپرسونیک؛ پیش‌برنده‌ی هم‌زمان میدان و دیپلماسی

نورنیوز بررسی کرد؛

اسفندماه 1402/ موشک هایپرسونیک؛ پیش‌برنده‌ی هم‌زمان میدان و دیپلماسی

«مهار حداکثری ایران قدرت‌مند» تبدیل به یک فرمول راهبردی در نگاه امنیتی غرب در قبال منطقه و کشورمان شده و برخاسته از یک پیش‌فرض مهم‌تر به نام «تحدید قدرت سخت ایران» است که بارها در اتاق‌های فکر غرب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

نورنیوز ـ گروه سیاست: سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه ۵ اسفندماه در برنامه صف اول که با محوریت دستاوردهای این نیرو از شبکه خبر سیما پخش شد، موضوعاتی در خصوص توان‌مندی‌های دفاعی و موشکی کشور مطرح کرد که بازتاب‌های زیادی داشت.

ساخت موشک جدید «هایپرسونیک» توسط ایران با سرعتی بیش از 13 ماخ و قدرت مانور آن در خارج از جو، از یک سو قدرت موشکی کشورمان را در بحبوحه تنش‌زایی‌های مکرر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از سوی غرب و رژیم صهیونیستی، به رخ دشمنان کشید و از سوی دیگر، بر قدرت مانور کشور در میدان دیپلماسی تاثیر به سزایی گذاشت.

این مسئله، تاکیدی دوباره بر اصل متقن تاثیرپذیری دیپلماسی از مولفه‌های قدرت سخت یک کشور است، قدرتی که انتزاعی نبوده و دشمن را وادار به عقب‌نشینی از اهداف خطرناک و تغییر ناخواسته محاسبات آن خواهد کرد.

«مهار حداکثری ایران قدرت‌مند» تبدیل به یک فرمول راهبردی در نگاه امنیتی غرب در قبال منطقه و کشورمان شده و برخاسته از یک پیش‌فرض مهم‌تر به نام «تحدید قدرت سخت ایران» است که بارها در اتاق‌های فکر غرب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

کاهش وزن موشک‌های دوربرد و در مقابل، افزایش تصاعدی کارآیی آن چه در طی مسافت‌های طولانی و چه در نقطه‌زنی دقیق، قطعا این پیش‌فرض را به چالش کشیده و «ارتقای قدرت سخت ایران» را جایگزین آن می‌سازد.

ابطال این پیش‌فرض، به معنای انهدام همان منظومه فشار حداکثری علیه کشورمان محسوب می‌شود، زیرا راهبرد فشار حداکثری علیه هر کشوری، مولود کاهش قدرت بازدارندگی و اقدام آن کشور و زمانی که خلاف این مسئله ثابت شود، اصل راهبرد دشمن و نه حتی اجزای تاکتیکی آن مورد هدف قرار می‌گیرد.

بر این اساس؛ پریشانی غرب از قدرت پهپادی و موشکی ایران و تکرار وسواس‌گونه وحشت آنها از موشک کروز دوربرد «پاوه» در رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی، ریشه در حقیقتی به نام تاثیرگذاری قدرت سخت ایران در مواجهه با راهبرد مهار حداکثری کشورمان دارد.

نکته دیگر؛ به اصل فضاسازی غرب در قبال قدرت موشکی و منطقه‌ای ایران باز می‌گردد، چنانچه طی هفته‌های اخیر شاهد فضاسازی سیاسی، رسانه‌ای و تبلیغاتی کشورهای غربی علیه توان موشکی کشورمان هستیم.

در جریان برگزاری سلسله مذاکرات منتهی به توافق برجام در بین سال‌های 1392 تا 1394، مقامات آمریکایی و اروپایی تلاش‌های مشترکی را برای گنجاندن مسائل موشکی ایران در توافق نهایی صورت دادند.

در همین راستا؛ افرادی چون «لوران فابیوس» وزیر خارجه وقت فرانسه و «اشتاین مایر» وزیر خارجه سابق آلمان از سوی تل‌آویو ماموریت داشتند تا به هر شکل ممکن در کنار واشینگتن این مسئله را به سرانجام برسانند.

حتی آنها تلاش داشتند به صورت مصداقی در خصوص «تعداد موشک‌ها»، «برد موشک‌ها» و «آزمایش و تست موشک‌های بالستیک دوربرد»، محدودیت‌هایی را علیه کشورمان وضع کنند اما اصرار قاطعانه و پر ثمر نظام جمهوری اسلامی ایران بر عدم عدول از این خط قرمز پر رنگ، سبب شد تا آنها به قول «ریچارد نفیو» معمار تحریم‌های ضد ایرانی در دولت اوباما، از دست‌یابی به هدف شوم خود ناکام بمانند.

نکته پایانی اما، به شرایط کنونی باز می‌گردد، چه، درست در موقعیتی که بر اساس فرمایش رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی، دشمن در «مهندسی منظومه ضد ایرانی» خود از هرگونه ابزار و روشی استفاده نموده و رژیم اشغالگر صهیونیستی و حامیان غربی آن تهدیدات پوشالی اما صریح خود علیه امنیت کشورمان را مورد تاکید قرار می‌دهند، احصاء و احراز قدرت موشکی ایران فراتر از یک الزام راهبردی محسوب می‌شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی