شناسه خبر : 127395
تاریخ انتشار : 1401/11/13 21:31
تردید ایران در دعوت از گروسی

تردید ایران در دعوت از گروسی

رئیس سازمان انرژی اتمی: باید اهداف و برنامه سفر گروسی مشخص باشد.

سایر رسانه‌ها: هادی محمدی، در حالی که در هفته های اخیر چند بار رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار سفر به تهران شد و حتی در یک مورد زمان احتمالی آن را ماه فوریه اعلام کرد، به نظر می رسد تهران نه تنها تاکنون دعوت از گروسی را نهایی نکرده، بلکه تردیدهای جدی برای این سفر هم دارد.

گویا اظهارات روزهای اخیر مدیرکل که بار دیگر حرکت در خط مطلوب آمریکا و رژیم صهیونیستی در ایران تعبیر شده و اظهاراتی که با هدف امنیتی کردن پرونده ایران از سوی گروسی بیان می شود از دلایل عمده ایران برای تردید در دعوت از گروسی است. روز گذشته نیز محمد اسلامی در حاشیه نشست هیئت دولت این تردید را به نوعی تأیید کرد و گفت که باید هدف از سفر گروسی به تهران مشخص باشد.

اسلامی با بیان این که ادبیاتی که از سیستم غربی منتشر می شود دارای حقایقی است که گفته نمی‌شود، افزود: در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ حدود ۲ هزار بازرسی آژانس انجام داده و در این سه سال میزان بازرسی از ایران ۵۰۰ مورد بازرسی بوده است؛ یعنی یک چهارم تمام بازدیدها. ما در ایران ۲۱ سایت هسته‌ای داریم و کل دنیا ۷۳۰ سایت هسته‌ای دارد و با این حال باز هم احساس نگرانی می‌کنند و این روند نشان می‌دهد ادبیات آن ها را که ادبیات دشمن و عملیات تخریبی است و ما از این‌ها تأثیر نمی‌گیریم. مالی: دیپلماسی هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد از سوی دیگر «رابرت مالی» نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران در گفتگو با برنامه «گفت‌وگوی صریح» (هاردتاک) شبکه بی‌بی‌سی در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید آیا اعتراف می‌کند که تلاش‌های دیپلماتیک با ایران برای بازگشت به برجام شکست خورده است؟ گفت: «دیپلماسی هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد.»

او در ادامه افزود: «ما، همزمان با گام‌های مختلف علیه ایران اعم از تحریم، فشار، مقابله با اقداماتشان در منطقه و بسیج جامعه بین‌الملل [علیه آن‌ها] با آن‌ها مذاکرات غیرمستقیم داشتیم.» رابرت مالی در ادامه این مصاحبه تصریح کرد: چنان چه مسیر دیپلماسی با ایران شکست بخورد همان‌طور که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گفته «همه گزینه‌ها روی میز است.» رابرت مالی گفت یکی از این گزینه‌ها، گزینه نظامی است، اگرچه بایدن گفته که از این گزینه به عنوان «آخرین راه چاره» استفاده خواهد شد، اما در شرایطی که گمانه‌زنی‌های رسانه‌های غربی درباره عوامل حمله ناموفق اخیر به تأسیسات وزارت دفاع ایران در اصفهان ادامه دارد، یک رسانه آمریکایی از هشدار دفتر نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل درباره هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران خبر داده است.

نیوزویک نوشت: «به دنبال حمله پهپادی به حداقل یک کارخانه دفاعی در شهر مرکزی اصفهان، مقامات ایرانی به نیوزویک گفتند که هر گزینه نظامی که توسط ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی دنبال شود، منجر به درگیری همه جانبه با پیامدهای سراسری در منطقه خواهد شد».به نوشته این رسانه آمریکایی، دفتر نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل به نیوزویک گفت: «از نظر ایران، توسل به گزینه نظامی در هر سطحی به معنای ورود ایالات متحده به جنگ است».


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی