شناسه خبر : 101783
تاریخ انتشار : 1401/05/02 09:57
پر رنگ‌تر شدن خطوط پایان یک جانبه‌گرایی آمریکا

نورنیوز بررسی کرد؛

پر رنگ‌تر شدن خطوط پایان یک جانبه‌گرایی آمریکا

تحولات بین‌المللی در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که راهبرد استفاده از تحریم های یکجانبه از سوی آمریکابر علیه کشورهای مستقل در حال فروپاشی است و روند جدیدی در روابط میان کشورهای جهان در حال شکل گیری است.

نورنیوزـ گروه بین‌الملل: کاخ سفید از اختصاص یک بسته جدید کمک امنیتی به اوکراین به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار خبر داد تا مجموع کمک‌های امنیتی آمریکا به این کشور به ۸.۲ میلیارد دلار برسد.

پیش از این نیز آمریکا بودجه ۴۰ میلیارد دلاری برای ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین اختصاص داده بود. جان کربی سخنگوی هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که بسته جدید کمک‌های تسلیحاتی ایالات متحده به اوکراین شامل موشکهای HIMARS و MLRS به زودی اعلام خواهد شد.

ارسال مستمر و انبوه مدرن ترین تسلیحات آمریکایی و غربی به اوکراین  به طور قطع اصلی ترین عامل تداوم جنگ و خونریزی و فاصله گرفتن طرفین از مسیر گفتگو و حل سیاسی مناقشات موجود است. این اقدام که طی ماههای گذشته ادامه داشته در حالی انجام می شود که آمریکا با ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین فضای تبلیغاتی گسترده ای را در خصوص کمک نظامی ایران به روسیه ایجاد کرده است. آمریکا پا را از فضا سازی تبلیغاتی نیز فراتر گذارده و در حالی که خود با خروج غیر قانونی و یکجانبه از برجام تحریم های گسترده ای را علیه ایران اعمال کرده، موضوع همکاری نظامی ایران و روسیه را به بهانه ای جدید تبدیل نموده و اعلام کرده که در این رابطه هم تحریم های جدیدی علیه ایران و روسیه وضع خواهد کرد.

تشدید فشارها بر روسیه و ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که نوع رفتار کشورهای اروپایی حکایت از تغییر در ماهیت همراهی بسیاری از این کشورها با سیاست‌های جنگ افروزانه و تحریمی‌ آمریکا دارد.

برای مثال در اقدامی مغایر با سیاست‌های تحریمی علیه روسیه، توافقنامه صادرات غلات اوکراین میان مسکو و کی‌یف در ترکیه امضا شد. «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه عصر روز جمعه توافقنامه صادرات غلات اوکراین را با همتای ترکیه‌ای خود و تحت نظارت دبیر کل سازمان ملل متحد امضا کرد. این توافق در شرایطی امضا شد که اروپا به شدت با بحران غذایی و تورم شدید در این عرصه روبرو شده است. چنانکه بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به شکل گیری بحران ناشی از عدم  صادرات غلات اوکراین به اروپا ابراز نگرانی کرد.

برخی سران اروپا نیز با شدت یافتن آثار تحریم روسیه بر اقتصاد اروپا خواستار لغو تحریم‌های روسیه شده اند. ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان از شکست تحریم های اروپا علیه روسیه خبر داد و از آن به مثابه تیراندازی اروپا به ریه هایش نام برد.

در کنار مشکلاتی که تحریم روسیه برای اروپا در بخش غذا بوجود آورده مسئله کمبود انرژی نیز همچنان بحرانی قابل توجه برای اروپا محسوب می شود.

اگرچه اتحادیه اروپا تلاش می کند با اتخاذ رویکردهای تبلیغاتی نشان دهد که این بحران را پشت سر گذارده  اما در عمل تحولات دیگری در جریان است. آنالنا بائربورک وزیر خارجه آلمان روز جمعه هشدار داد، در صورتی که این کشور نتواند گاز دریافت کند، قادر به ادامه حمایت از اوکراین نخواهد بود و احتمال ناآرامی در آلمان افزایش خواهد یافت. پیشتر نیز «کلاوس مولر» از مقام‌های بخش انرژی آلمان هشدار داده بود که این کشور بدون گاز روسیه در زمستان دوام نخواهد آورد.

همچنین حزب حاکم مجارستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت به‌منظور تضمین امنیت تأمین انرژی مجارستان تصمیم دارد ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی را علاوه بر مقادیر درج شده در قراردادهای درازمدت خود خریداری کند».

فاصله گرفتن از سیاست‌های آمریکا چنان بوده است که پوتین در دیدار با مقام معظم رهبری عنوان می کند که بسیاری از کشورهای اروپایی به ما پیغام می‌دهند که مخالف تحریم روسیه هستند اما در برابر آمریکا جسارت ابراز آن را ندارند.

نکته قابل توجه در باب آگاهی کشورهای اروپایی از باتلاقی که آمریکا با اعمال تحریم‌ها علیه منابع انرژی برای آنها ایجاد کرده‌اند را در رویکرد مجارستان در قبال ایران می‌توان مشاهده کرد.

 پیتر سیارتو وزیر امور خارجه مجارستان در گفت و گو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران خاطر نشان‌ کرد: ورود قوی‌تر ایران به بازار جهانی انرژی در راستای منافع همه کشورها و ملت های جهان است. پیش از این نیز برخی مقامات غربی از جمله فرانسوی‌ها با اذعان به ناتوانی امارات و عربستان بر لزوم بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار انرژی تاکید کردند.

آنچه در مجموع در رویکرد کشورهای اروپایی در باب توافق با روسیه بر سر انتقال غلات اوکراین و نیز مسئله استمرار خرید انژری از مسکو مشاهده می‌شود ضمن آن که بیانگر ناکامی آمریکا در پیگیری بهره برداری از ابزار تحریم برای تحمیل اراده سیاسی خود به سایر کشورهاست از تاثیر کاملا معکوس آثار تحریم بر کشورهای تحریم کننده خبر می دهد.

در طول دو دهه گذشته استفاده از تحریم های یکجانبه اصلی ترین ابزار آمریکا برای پیگیری سیاست یکجانبه گرایی و مدیریت تحولات بین المللی از این طریق بوده است. در گام اول ،جمهوری اسلامی ایران با به شکست کشاندن سیاست فشار حداکثری ترامپ که قرار بود بر اساس آن و با استفاده از تحریم های بی سابقه، ایران دچار فروپاشی سیاسی و اقتصادی شود به همه جهانیان اثبات کرد که با مقاومت و خودباوری می توان ابزار تحریم را کم اثر کرد. اکنون نیز با معکوس شدن آثار تحریم روسیه وانتقال بحران به کشورهای تحریم کننده ضربه سهمناک دیگری بر مهمترین راهبرد آمریکا برای تداوم یکجانبه گرایی وارد شده که تداوم آن می تواند با نزدیکتر شدن کشورهای مستقل به یکدیگر معادلات جدیدی را بر نظام بین الملل حاکم نماید.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی