شناسه خبر : 101658
تاریخ انتشار : 1401/04/29 18:54
وجود ژن مشترک در مبتلایان به آلزایمز و اختلالات دستگاه گوارش

وجود ژن مشترک در مبتلایان به آلزایمز و اختلالات دستگاه گوارش

دانشمندان در بررسی های خود روی مجموعه‌های بزرگی از داده‌های ژنتیکی از افراد مبتلا به آلزایمر و اختلالات روده دریافتند که این افراد، ژن‌های مشترکی دارند.

نورنیوز-گروه جامعه: مطالعات محققان، رابطه بین بیماری آلزایمر و اختلالات دستگاه گوارش را نشان می دهد. این مطالعه که اولین نمونه در نوع خود محسوب می شود توسط دانشمندان دانشگاه ادیث کوان (Edith Cowan) صورت گرفته است.

در این بررسی، محققان مجموعه‌های بزرگی از داده‌های ژنتیکی از آلزایمر و چندین مطالعه مربوط به اختلالات روده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که هر مجموعه از این داده‌ها متعلق به حدود ۴۰۰ هزار نفر بود. نتایج نشان داد افراد مبتلا به آلزایمر و همچنین افراد مبتلا به اختلالات روده، ژن‌های مشترکی دارند.

به گفته محققان، این موضوع منجر به تشخیص زودتر و توسعه درمان‌های بالقوه جدیدی می‌شود.

دکتر امانوئل آدوویی (Emmanuel Adewuyi)، که رهبری این گروه تحقیقاتی را برعهده دارد، می‌گوید: این اولین بررسی جامع در مورد ارتباط ژنتیکی بین آلزایمر و اختلالات روده است. این مطالعه، درک جدیدی در مورد عوامل ژنتیکی دخیل در بروز همزمان آلزایمر و اختلالات روده ارائه می‌دهد. این موضوع، درک ما از علل این شرایط را بهبود می‌بخشد و اهداف جدیدی را برای تشخیص زودتر بیماری و ایجاد درمان‌های جدید برای هر دو نوع بیماری تعیین می‌کند.

تجزیه و تحلیل بیشتر، پیوند‌های حیاتی دیگری را بین آلزایمر و اختلالات روده نشان داد؛ برای مثال نقشی که کلسترول ممکن است ایفا کند. دکتر آدوویی می‌گوید که سطوح غیرطبیعی کلسترول خطری برای اختلالات آلزایمر و روده است. بررسی ویژگی‌های ژنتیکی و بیولوژیکی مشترک آلزایمر و اختلالات روده، نقش مهم متابولیسم لیپیدها، سیستم ایمنی و دارو‌های کاهش دهنده کلسترول را نشان داد.

در حالی که مطالعات بیشتری باید در مورد مکانیسم‌های مشترک بین این دو بیماری انجام شود، اما شواهدی وجود دارد که کلسترول بالا می‌تواند به سیستم عصبی مرکزی منتقل شود و منجر به متابولیسم غیر طبیعی کلسترول در مغز شود.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد چربی‌های غیرطبیعی در خون ممکن است توسط باکتری‌های روده ایجاد یا بدتر شوند، که همگی نقش بالقوه چربی‌های غیرطبیعی در بروز آلزایمر و اختلالات روده را نشان می‌دهند. برای مثال، افزایش کلسترول در مغز با زوال عقل و به دنبال آن اختلال شناختی همراه است.


خبرگزاری صدا و سیما
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی