شناسه خبر : 74190
تاریخ انتشار : 1400/05/09 17:54
جعل اسناد و روش‌های پیشگیری و مقابله با آن

نورنیوز بررسی کرد؛

جعل اسناد و روش‌های پیشگیری و مقابله با آن

در مباحث حقوقی، جرم جعل را ذیل عنوان جرایم علیه آسایش عمومی آورده‌اند، زیرا جعل امر غیرواقعی را واقعی جلوه می‌دهد و به همین جهت باعث از بین رفتن اعتماد مردم به یکدیگر و خدشه در آسایش عمومی می‌شود.

نورنیوز ـ گروه جامعه: جعل یکی از عناوین حقوقی است که وفتی فردی نوشته و یا امضایی را به وجود آورده و یا تغییر دهد به صورتی که نوشته و امضای جدید بر خلاف حقیقت باشد به آن عمل، جعل می‌گویند.

معنی این اقدام این است که فرد جاعل می‌خواهد دروغی را جایگزین حقیقت کند و بر این اساس فرد یا افرادی را فریب دهد.

در مباحث حقوقی، جرم جعل را ذیل عنوان جرایم علیه آسایش عمومی آورده‌اند، زیرا جعل امر غیرواقعی را واقعی جلوه می‌دهد و به همین جهت باعث از بین رفتن اعتماد مردم به یکدیگر و خدشه در آسایش عمومی می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در پرونده‌های تشکیل شده در محاکم قضایی، بیشترین فراوانی جرم مربوط به «جعل» است.

همچنین طبق آمارهای رسمی، جعل اسناد ملکی تقریباً نیمی از جرائم مربوط به جعل را تشکیل می‌دهد که شامل جعل قول‌نامه، بنچاق، مبایعه‌نامه‌ها، وکالتنامه‌ها و… می‌شود.

بعد از اسناد ملکی، اسناد هویتی دومین فراوانی را در جعلیات دارا هستند که در این رابطه می‌توان به جعل شناسنامه، کارت شناسایی، کارت ملی، گواهینامه، گذرنامه و… اشاره کرد.

در جعل اسناد هویتی یکی از شیوه‌هایی که می‌توان از آن به عنوان خطرناک‌ترین نوع جعل نام برد، استبدال هویت (تبدیل متقلبانه هویت اشخاص) است، به این صورت که صدور سند اصلی بر مبنای مدارک جعلی انجام می‎شود.

در این روش یک نفر خودش را به جای فرد دیگری جا زده و در دفترخانه اسناد حاضر می‎شود و سندی را  امضا می‎کند.

از موارد دیگر جعل می‌توان به جعل اسناد و اوراق بهادار مانند چک‌های مسافرتی، اسکناس، سفته، مدارک تحصیلی و گواهینامه‌های تحصیلی اشاره کرد.

آگاهی و دقت نظر شهروندان مهم‌ترین عامل در پیشگیری از وقوع جعل به شمار می‌رود به همین دلیل کارشناسان تاکید می‌کنند که هر سندی قبل از امضاء باید به دقت مطالعه و سپس امضا شود.

لازم است از نام و نام خانوادگی و اثر انگشت در کنار امضا در پایین تمام قراردادها و اسناد استفاده شود و این کار باید در تمام صفحات تکرار و انجام شود.

همچنین لازم است از تحویل اسناد ملکی یا هویتی به دیگران حتی به نزدیکان خودداری شده و اسناد با ارزش و قیمتی در جاهای امن نگهداری شود.

اسناد با ارزش هیچگاه نباید در محل‌های قابل دسترس دیگران رها شود و حتما باید در مکان‌های امن قرار داده شوند.

کارشناسان حقوقی تاکید می‌کنند که هیچگاه اسناد را داخل خودرو رها نکنید. برای معاملات به بنگاه‌های املاک معتبر و دفترخانه‌های مجاز مراجعه کنید و از روش‌های قانونی به جای روش‌های سنتی برای معامله استفاده نمایید.

از دیگر نکاتی که به شهروندان توصیه می‌شود این است که هنگام وکالت دادن به افراد برای انجام امور اداری مثل اجاره دادن منزل، حدود اختیارات وکیل را به طور دقیق مشخص نمایند و قبل از امضای وکالت‌نامه در دفترخانه متن آن را به دقت مطالعه کنند.

همچنین اسناد مربوط به نقل و انتقال را با نظارت شهود معتبر تنظیم و به ثبت برسانید تا ضمانت اجرایی داشته باشد و طرف‌های معامله نتوانند هیچ تغییر و اصلاح بدون هماهنگی در آن ایجاد کنند.

رعایت ملاحظات ضروری در نگهداری، انتقال و مبادله اسناد از سوی شهروندان، می‌تواند در کاهش وقوع جرائم مربوط به جعل تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی