شناسه خبر : 74179
تاریخ انتشار : 1400/05/09 13:43
چرا اعتماد به غرب جواب نمی دهد؟

سید رضا صدرالحسینی

چرا اعتماد به غرب جواب نمی دهد؟

رهبر معظم انقلاب ضمن انتقاد روشن از موضوع اعتماد قاطع آمریکایی‌ها واقعیت امر را مشخص کردند که راه‌های دیگری برای رشد و توسعه و تعامل اقتصادی ایران با کشورهای دیگر وجود دارد.

نورنیوز-گروه سیاسی: آخرین دیدار دولت دوازدهم با مقام معظم رهبری روز چهارشنبه ششم مرداد ماه انجام شد. معمولا مقام معظم رهبری در پایان دوره دولت ها، دیداری را با اعضای دولت ها برای خدا قوت گفتن و ارزیابی عملکرد کلی آنها در نظر می‌گیرند، بنابراین این دیدار به صورت سنتی درراستای مطالب مهم عنوان شده بود.

در دیداری که  بین مقام معظم رهبری با اعضای هیات دولت سیزدهم برگزار شد، رهبر انقلاب مطالب بسیار مهمی در ارزیابی عملکرد دولت کنونی و نقشه راه قابل توجهی برای ادامه مسیر اداره کشور بدون تکیه به وعده های عمل نشدنی بیان فرمودند که توجه به آنها می تواند کشور را از افتادن در دام دشمن نجات دهد.

مقام معظم رهبری به موضوع عدم اعتماد دوباره به آمریکا اشاره کردند چرا که بعد از اصرارهای دولت آقای روحانی برای کلید زدن بحث مذاکره، و صدور مجوز در قالب نرمش قهرمانانه از سوی رهبر انقلاب برای حل مشکلات و معضلات کشور، به خصوص در چهارچوب مسائل هسته‌ای و برجام، معظم له با صراحت اعلام کردند مذاکره با آمریکا جواب نداد و در دولت شما بود که برای همه ی مردم ایران به خوبی مشخص شد نمی توان به غرب بخصوص آمریکا و وعده های آنها حتی در قالب پیمان های بین المللی اعتماد کرد.

عدم اعتماد به آمریکا و اینکه آمریکایی ها در آنچه می گویند و آنچه عمل می کنند کمترین صداقتی ندارند یک بار دیگر در نشست وین مشخص شد. براین اساس در دولت دوازدهم چند بار به این موضوع مهم رسیدیم که نمی توان چشم انداز روشنی برای مذاکره و به تبع آن اعتماد به دنیای غرب بخصوص آمریکا متصور شد.

علیرغم بیانات صریح دو طرف مذاکرات بر حل مشکلات و بازگشت به برجام در همین ماه ها و هفته های گذشته شاهد بودیم آمریکایی ها شرط عدم خروج دوباره از برجام وراستی آزمایی را نپذیرفتند، در حالی که اگر صادق بودند با این محورها برای دسترسی به توافق موافقت می کردند.

بر این اساس است که رهبر معظم انقلاب فرمودند نمی توان به آمریکایی ها اعتماد کرد چرا که بد عهدی کار آنهاست. در حقیقت تصویری که رهبر معظم انقلاب از مجموعه ارتباطات و روابط و گفتگوهای هشت ساله دولت کنونی با جهان غرب و به ویژه رژیم آمریکا، برای ما ترسیم کردند نشان می دهد نباید به چشم انداز روشنی برای مذاکره با آمریکا خوش بین بود، به این دلیل که چشم اندازها کاملاً تاریک است، حتی با بزک کردن این چشم انداز کسی نمی تواند دستاوردی برای چنین توافقاتی متصور شود.

قطعاً رهبر معظم انقلاب ضمن انتقاد روشن از موضوع اعتماد قاطع آمریکایی‌ها واقعیت امر را مشخص کردند که راه‌های دیگری برای رشد و توسعه و تعامل اقتصادی ایران با کشورهای دیگر وجود دارد. در واقع این نقشه راه دولت منتخب و رئیس جمهور آینده است که یافتن راه های نو برای همکاریهای اقتصادی بهتر باید به کارشناسان خبره این موضوع سپرده شود.

به نظر می‌رسد فضا برای استفاده از ارتباطات بین‌المللی به جز دنیای غرب برای ما فراهم است. نگاه به شرق به عنوان چشم انداز روشنی برای دولت آینده می تواند موجب رونق تجارت و صادرات و واردات کشور شود. ضمن اینکه به نظر می رسد براساس توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته مبنی بر موضوع همکاری با کشورهای همسایه و کشورهای شرقی، رئیس جمهور منتخب در چارچوب تبلیغات انتخاباتی خود مسئله همراهی، نزدیکی، همکاری و گسترش و تعمیق روابط با همسایگان را مورد تاکید قرار دادند و بر آن هستند تا از مسیر تعامل با این کشورها؛ جان دوباره ای به اقتصاد ایران بدهند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی