شناسه خبر : 74164
تاریخ انتشار : 1400/05/09 10:16
ادعای وال‌استریت ژورنال درباره تیغی که در گلوی آمریکاست!

ادعای وال‌استریت ژورنال درباره تیغی که در گلوی آمریکاست!

نگاهی به کارنامه مقامات آمریکایی از بوش گرفته تا اوباما و ترامپ بیانگر سه اصل محوری در قبال جمهوری اسلامی است: حذف توان هسته‌ای، حذف جایگاه منطقه‌ای و در نهایت توان موشکی و دفاعی ایران که البته موضوع پهپاد نیز در سال‌های اخیر به آن افزوده شده است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: همزمان با مواضع ضد ایرانی افرادی همچون بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر نامحدود بودن زمان مذاکرات، وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرده است که  واشنگتن قصد دارد تحریم‌هایی را علیه توانمندی موشکی و پهپادی ایران وضع کند. 

این ادعا در حالی مطرح شده که این تحریم‌ها از گذشته تا به امروز با عناوین مختلف اجرا شده و آمریکا در حال فروختن دوباره چیزی است که قبلا آن را به فروش رسانده است. 
بر این اساس رسانه‌ای کردن دوباره این تحریم‌ها و تهدیدات از چند منظر قابل توجه است:

نخست؛ نگاهی به کارنامه مقامات آمریکایی از بوش گرفته تا اوباما و ترامپ بیانگر سه اصل محوری در قبال جمهوری اسلامی است: حذف توان هسته‌ای، حذف جایگاه منطقه‌ای و در نهایت توان موشکی و دفاعی ایران که البته موضوع پهپاد نیز در سال‌های اخیر به آن افزوده شده است. 

آنها همواره ادعا کرده‌اند توافق با ایران یا بر سر همه چیز است یا هیچ. این بدان معناست که یا آنها به هر سه خواسته می‌رسند و یا هرگز توافقی در کار نخواهد بود، چنانچه در این 6 سال نیز آمریکا هرگز برجام را اجرا نکرد و همواره بر برجام دو و سه یعنی موشکی و منطقه‌ای تاکید داشت.

هدف آمریکا از این رویکرد مشخص است و آن بی‌دفاع‌سازی ایران در برابر گزینه نظامی و چندپاره‌سازی کشور است و ادعای وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که بایدن نیز همان مسیر روسای جمهور قبلی آمریکا را در پیش گرفته که در توهم نابودی توان دفاعی و منطقه‌ای و تجزیه ایران بوده‌اند. 

دوم؛ سناریوی آمریکا از یک سو بر حفظ بدنه و زیر بنای تحریم‌ها و از سوی دیگر بر اصل اجبار ایران به دادن امتیازات فراوان در ازای حداقل امتیاز استوار است، لذا می‌توان گفت که آمریکا با جنگ روانی درباره گسترش دامنه تحریم‌ها به عرصه پهپادی و موشکی، به دنبال اجرای این دو گزینه است که در قالب فشار هوشمند پس از شکست سناریوی فشار حداکثری صورت می‌گیرد. 

سوم؛ آمریکایی‌ها اذعان دارند که جمهوری اسلامی اقتدار پهپادی آنها را به چالش کشیده‌ و توان موشکی ایران نیز تضعیف موقعیت آمریکا در میان متحدانش در غرب آسیا را به همراه داشته است لذا با کشاندن دامنه تحریم‌ها به عرصه موشکی و پهپادی به دنبال پوشاندن تحقیری است که در این عرصه به این کشور در صحنه جهانی تحمیل شده است. 

چهارم؛ اخیرا مقامات صهیونیست از جمله بنی‌گانتس وزیر جنگ صهیونیست‌ها در سفر به آمریکا و فرانسه، ایران و به ویژه توان موشکی و پهپادی آن را تهدیدی برای خود دانسته‌اند. همچنین دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به نیابت از برخی اعضای شورا خواستار بازگشایی مسائل موشکی، پهپادی و منطقه‌ای در مذاکرات برجام شده‌ است. 

آنها توان پهپادی و موشکی مقاومت منطقه نظیر شلیک چندین هزار موشک با همراهی عملیات پهپادی توسط مقاومت غزه در جنگ 12 روزه و نیز پاسخ‌های موشکی و پهپادی مقاومت یمن به تجاوزات سعودی، را برگرفته از توان موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی می‌دانند.

بر این اساس سران آمریکا که از یک سو خود را خادم رژیم صهیونیستی معرفی می‌کنند و از سوی دیگر به دنبال سرکیسه کردن کشورهای عربی هستند با  لفاظی‌های موشکی و پهپادی برآنند تا خود را پیگیر اهداف این رژیم‌ها معرفی نمایند. 

ایران البته همواره تاکید کرده که اجازه باز شدن هیچ مبحثی جز مباحث برجام در مذاکرات را نخواهد داد و توان موشکی و پهپادی خویش را نیز بر اساس میزان تهدیدات ارتقا خواهد داد و هیچ محدودیتی برای آن قائل نخواهد بود، لذا ژست آمریکایی بیشتر به یک نمایش خنده‌دار شباهت دارد تا ادعایی که توان اجرای آن را داشته باشند. 

به هر تقدیر می‌توان گفت آنچه در رفتار آمریکایی‌ها دیده می‌شود تکرار توهمات و تصورات بر جای مانده از دوران پس از فروپاشی شوروی و آنچه آمریکا نظام تک قطبی آمریکایی می‌نامید است حال آنکه دنیای امروز دیگر دنیای یک‌جانبه‌گرایی آمریکا نیست و این کشور نمی‌تواند با ابزار نخ‌نما و شکست خورده تحریم به دنبال زیاده‌خواهی موشکی، پهپادی و منطقه‌ای علیه ایران باشد.

توانمندی ایران در این حوزه همچون تیغی در گلوی سران آمریکا خواهد ماند و آنها جز خارج شدن از منطقه و پایان دادن به رفتارهای بحران‌سازشان در منطقه گزینه‌ای نخواهند داشت.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی