شناسه خبر : 74108
تاریخ انتشار : 1400/05/06 14:58
گارانتی و شرایط درخواست خسارت از سوی خریدار

نورنیوز بررسی کرد؛

گارانتی و شرایط درخواست خسارت از سوی خریدار

در صورتی که فروشنده یا تولید کننده به هر دلیل از انجام تعهد خود استنکاف نماید،خریدار می‌تواند به استناد قانون مدنی مدعی مطالبه ضرر در فرض بروز عیب شود.

نورنیوز-گروه جامعه: خدمات پس از فروش و ارائه ضمانت نامه مربوط به جبران ضرر و زیان  کالاهای معیوب( گارانتی)  به یکی از اصلی ترین عوامل انتخاب کالا از سوی خریداران در سراسر جهان تبدیل شده و نقش تعیین کننده ای در فروش بیشتر و محبوبیت کالاها به خود اختصاص داده است 

گارانتی ها تعهدی یک طرفه است که به همراه کالا به مشتری تحویل می‌گردد و مشتری در تکوین آن نقشی ندارد.

گارانتی در واقع یک نوع شرط ضمن‌عقد است که به موجب آن فروشنده کالا، تضمین می‌کند و متعهد می‌ شود در صورت بروز برخی معایب خاص که ناشی از عملکرد طبیعی آن باشد در مدتی معین خسارت وارد شده به خریدار را جبران نماید.

در صورت بروز عیب و نقص در کالاهای دارای گارانتی و عدم تعهد سازنده یا فروشنده کالا،خریدار طبق قانون حق شکایت را دارد.
با توجه به تاثیر قابل توجهی که تعهدات مربوط به گارانتی در اتخاذ تصمیم مشتری برای خرید یک کالا دارد میزان و شرایط تعهد فروشنده یا تولید کننده کالا  در موضوع گارانتی بسیار مهم است.
همانگونه که ذکر شد، گارانتی از نقطه نظر حقوقی شرط ضمن‌عقد شناخته می شود و فروشنده یا تولید‌کننده کالا بر اساس آن موظف به رفع عیب از کالا در مدت گارانتی است.

در صورتی که فروشنده یا تولید کننده به هر دلیل از انجام تعهد خود استنکاف نماید،خریدار می‌تواند به استناد قانون مدنی مدعی مطالبه ضرر در فرض بروز عیب شود.

یکی از سوالات رایجی که در موضوع شرایط گارانتی برای خریداران کالا مطرح می باشد این است که در صورت‌معیوب بودن کالا و مشاهده عیب آیا مشتری می تواند درخواست فسخ معامله و استرداد مبلغ پرداختی را داشته باشد یا این که  فروشنده  با استناد به برگ گارانتی و تضمین ایمنی کالا می تواند در صدد تعمیر یا تعویض کالای معیوب برآید و از استرداد وجه  خودداری کند؟

در صورت بروز عیب، چنانچه عیب منطبق بر تعریف مقید در مواد 423 و424 قانون مدنی باشد (مخفی و موجود بودن عیب در حین عقد و عالم نبودن مشتری به آن عیب در زمان عقد) حق فسخ برای مشتری ثابت است و گارانتی بودن کالا مانع از اعمال فسخ معامله نیست. 

نکته قابل ذکر در این خصوص این است که داشتن گارانتی برای کالا نمی تواند دلیلی حقوقی برای امتناع فروشنده از استرداد وجه در صورت تحقق عیب باشد و مشتری حق طرح دعوای فسخ و استرداد وجه را دارد.


نورنیوز
کلید واژگان
حقوقیمشاوره حقوقی
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی