شناسه خبر : 74079
تاریخ انتشار : 1400/05/06 10:56
زیستگاه  «قوپی باباعلی» در آستانه نابودی

زیستگاه «قوپی باباعلی» در آستانه نابودی

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: بخش‌های عمده ای از تالاب بین‌المللی قوپی باباعلی این شهرستان به علت کاهش نزولات در آستانه خشک شدن کامل قرار گرفته است.

نورنیوز-گروه جامعه: فاروق سخنور روز چهارشنبه اظهار داشت: پس از بارش‌های زمستانی سال زراعی جاری نصف مساحت 500 هکتاری در اوایل بهار احیا شده بود که تابستان امسال بر اثر تبخیر و نداشتن آب بخش‌های زیادی از آن هم‌اکنون خشک شده‌است.

وی اضافه کرد: این تالاب با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه‌های مهم پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این تالاب دارای دیپلم افتخار از سازمان ملل متحد "یونسکو" است و پرندگانی نظیر اردک سرسبز، حنایی، آنقوت، انواع غاز وحشی و تنجه در آن زیست می‌کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه این تالاب در کریدور مهاجرت پاییزی پرندگان قرار دارد در صورت احیا و تخصیص حق‌آبه به آن در فصل پاییز میزبان کُلُنی چند صدتایی از پرندگان مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی خواهد بود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: وجود تالاب‌های کانی‌برازان، قوپی باباعلی، حسن‌خان، گروس، داشخانه و قره‌قشلاق، این شهرستان را به یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان در آذربایجان‌غربی تبدیل کرده‌است.

سخنور گفت: تالاب های این شهرستان به دلیل امنیت و شرایطی مناسبی که برای پرندگان به وجود آمده، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه‌ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.

براساس آخرین سرشماری در بهمن ماه سال گذشته حدود 20 هزار بال انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی در تالاب‌های این شهرستان مشاهده و ثبت شده که نسبت به مدت سال قبل کاهش 17 درصدی را نشان می‌دهد.

طی این سرشماری تالاب کانی برازان با 10 هزار و 914 بال، سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه با سه هزار و 728 بال، سد و رودخانه مهاباد با سه هزار 244 ، تالاب قوپی باباعلی با 2 هزار و 216 و تالاب یوسفکند با 148 بال پرنده به ترتیب بیشترین جمعیت پرندگان را به خود اختصاص دادند.

تالاب بین‌المللی قوپی باباعلی مهاباد در 30 کیلومتری شمال شرقی این شهر و مسیر جاده مهاباد به میاندوآب و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی