شناسه خبر : 73958
تاریخ انتشار : 1400/05/03 12:34
خبرهای نگران کننده از بخش کووید

خبرهای نگران کننده از بخش کووید

با توجه به فعالیت ویروس دلتا در سراسر کشور درحالی به شرایط بحرانی رسیده‌ایم که کمبود منابع انسانی و دارو کنار روند کند واکسیناسیون احتمال تجربه روزهای تلخ کرونایی دور از انتظار نیست.

نورنیوز-گروه جامعه: 

روز گذشته اولین ثبت رکورد بیشترین مورد فوتی ناشی از کرونا با 259 نفر در 24 ساعت یعنی هر 5.5 دقیقه یک فوتی ناشی از کرونا باعث شد تا دوباره روند افزایش نگرانی میان مردم و البته مسئولان مربوطه شدت گرفته باشد و برخی از کارشناسان بهداشت و درمان بر این باورند که کمبود منابع انسانی، دارو، مشکلات لجستیکی و البته روند کند واکسیناسیون احتمال ثبت روزهای تلخ کرونایی را در تابستان 1400 قوت بخشیده است.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد حجم بالای مراجعه بیماران به مراکز درمانی و تکمیل ظرفیت بسیاری از آنها به‌خصوص در کلان‌شهرها عاملی شده است تا زنجیره‌ای از مشکلات کنار مشکلات قبلی در پیک پنجم دوباره خودنمایی کند با این تفاوت که به‌تأیید مسئولان وزارت بهداشت این‌بار شرایط به‌دلیل فعالیت گسترده ویروس جهش‌یافته در سراسر کشور کاملاً با پیک‌های گذشته متفاوت است و هرگونه بی‌توجهی می‌تواند بحران‌آفرین باشد.

از مرزهای هشدار عبور کردیم و اکنون در بحران قرار داریم

در این زمینه کارشناسان معتقدند برای رسیدن به واقعیت پیک پنجم با فعالیت ویروس دلتا کافی است شرایط پایتخت به عنوان یکی از شاخص‌های تعیین کننده در مدیریت همه‌گیری را مدنظر داشته باشیم تا با نتایج حاصله بتوانیم تصویری دقیق‌تر و کلی از شرایط بحرانی پیک پنجم در سراسر کشور ترسیم کنیم.

این گروه تاکید دارند توجه به آمارهای روزانه و کوتاه مدت در این شرایط می‌تواند خطرناک و نگران کننده باشد چون در دیدگاه  کوتاه مدت فراز و فرودهای موجود روی شاخص‌ها که اصطلاحا امواج سینوسی از آنها یاد شده می‌تواند منجر به تصمیم‌‌گیری اشتباه باشد چون مثلا در آخرین آماری که روز گذشته اعلام شده است نسبت یک روز قبل‌تر اکنون در شرایط بهتری قرار داریم درحالی که فقط کافی است این مقایسه را 14 روز به عقب ببریم تا به واقعیتی نگران کننده یعنی روند صعودی با شیب تند ویروس دلتا در سراسر کشور برسیم.

فرمانده قرارگاه ستاد کرونای استان تهران با اشاره به اینکه از اواخر هفته گذشته روند صعودی مراجعه بیماران به مراکز درمانی تهران روند صعودی به خود گرفته است، اظهار داشت: براساس آمارهایی که در اختیار داریم اکنون از مرزهای هشدار عبور کرده‌ایم و به همین دلیل پیش بینی می‌کنیم حداقل در تهران تا دو هفته آینده نباید انتظار فروکش کردن بیماری را داشته باشیم.

علیرضا زالی در ادامه افزود: شرایط در تهران آنقدر وخیم است که با 8000 بستری در بیمارستان‌ها و بیش از 20 هزار مراجعه سرپایی روبرو هستیم این همان خط هشداری است که اکنون از آن عبور کرده‌ایم و روند صعودی براساس مدل‌های موجود همچنان ادامه دارد که اخبار تلخ‌تری را به همراه خواهد آورد.

زالی به موضوع سرایت‌پذیری بالای ویروس دلتا اشاره و تصریح کرد: این نوع از ویروس سرایت‌پذیری بسیار بالایی دارد بنابراین توصیه همه بنده و همکاران این است که ضمن استفاده از ماسک‌های استاندارد هموطنان در زمینه رعایت فاصله اجتماعی کوشا باشند بخصوص اینکه از فردا احتمالا بخش عمده‌ای از کارمندان و پرسنل سرکارشان حاضر خواهند شد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی معتقد است یافته‌های علمی نشان می‌دهد ماسک‌های استاندارد می‌توانند حدود 70 درصد احتمال بروز بیماری را کاهش دهند و نکته اساسی در این زمینه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم تجمع در فضای سربسته است و باید همه در این زمینه کوشا باشیم تا با افزایش میزان واکسیناسیون در سراسر کشور به نوعی چرخه انتقال شکسته شود.

وی درباره مصونیت افراد بعد واکسیناسیون نیز گفت: حتی ممکن است30 درصد افرادی که واکسینه شدند هم مبتلا شوند، بنابراین به افرادی که در اماکن پرخطر تردد دارند، توصیه می‌شود از دو ماسک استفاده کنند تا حد ممکن از ترددهای غیرضروری در معابر عمومی پرهیز داشته باشند به‌خصوص تاکید ما براین است که در وسایل نقلیه عمومی توجه بیشتری به موضوع رعایت مسایل بهداشتی و استفاده از ماسک داشته باشند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی