شناسه خبر : 73800
تاریخ انتشار : 1400/04/28 17:16
افشای جاسوسی نرم افزار پگاسوس از خبرنگاران و سیاستمداران جهان

افشای جاسوسی نرم افزار پگاسوس از خبرنگاران و سیاستمداران جهان

یک نرم افزار که توسط یک شرکت خصوصی اسراییلی ساخته شده باعث جاسوسی از هزاران خبرنگار، فعال و سیاستمدار در سرتاسر جهان شده است.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: نرم افزار پگاسوس ساخت شرکت اسراییلی NSO نوعی ویروس جاسوسی در خود دارد که به وسیله آن تلفن همراه یا لپ تاپ هزاران خبرنگار، فعال و سیاستمدار در سرتاسر جهان هک شده و یا مورد جاسوسی قرار می‌گیرد.

براساس تحقیقات مشترکی که از سوی گاردین، واشنگتن پست و لوموند انجام شده، از سال 2016 که این نرم افزار معرفی شده، بیش از 50 هزار کاربر داشته است. با اینکه معلوم نیست از همه این 50 هزار مشتری جاسوسی شده باشد اما تعداد تلفن های همراهی که هک شده بسیار زیاد است.

براساس این تحقیق، از خبرنگاران و فعالان منتسب به الجزیره، ال‌پاییس، خبرگزاری فرانسه، وال استریت ژورنال، فرانس24، سی ان ان، نیویورک تایمز، واشنگتن پست، رادیو اروپای آزاد، واشنگتن تایمز، لوموند، اکونومیست، بلومبرگ، گاردین، صدای آمریکا و رویترز جاسوسی شده است. برخی فعالان حقوق بشری در گروه عفو بین الملل نیز هدف جاسوسی این نرم افزار اسراییلی قرار گرفته‌اند.

این شرکت اسراییلی مدعی است نرم افزار پگاسوس علیه گروه‌های تبهکار و تروریستی است اما گاردین تصریح کرده که این نرم افزار برای جاسوسی از خبرنگاران، فعالان و سیاستمداران دنیا ساخته شده است.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی