شناسه خبر : 73689
تاریخ انتشار : 1400/04/25 09:27
اجرای سیاست‌های ترامپ؛ از غرب آسیا تا آمریکای لاتین!

نورنیوز بررسی کرد؛

اجرای سیاست‌های ترامپ؛ از غرب آسیا تا آمریکای لاتین!

بحران کوبا و به تبع آن بحران در آمریکای لاتین را می‌توان بخشی از پازل آنارشی آمریکا در عرصه جهانی دانست که خروج بحران‌ساز از افغانستان، تحرکات نظامی مستقیم علیه چین و روسیه، حمایت آشکار از تروریسم در عراق و سوریه و حمله مستقیم آمریکا به مقاومت عراق و نیروهای سوریه بخشی از ابعاد آن است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: کوبا طی روزهای اخیر با درگیری‌ها و ناآرامی‌های خیابانی همراه بوده و هم‌زمان مقامات آمریکایی چون جو بایدن رئیس جمهور و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در موضع‌گیری‌هایی از ناآرامی‌ها در کوبا حمایت کردند.

بایدن گفته؛ ما در کنار مردم کوبا و درخواست صریح آنها برای آزادی و رها شدن از دهه‌ها سرکوب و رنج اقتصادی که از سوی رژیم خودکامه کوبا متحمل شده‌اند، می‌ایستیم.

جیک سالیوان نیز در پیامی توئیتری نوشته؛ آمریکا هرگونه خشونت یا هدف قرار دادن شرکت‌کنندگان در اعتراضات مسالمت‌‌آمیز را که حقوق جامع خود را طلب می‌کنند، محکوم می‌کند.

موضع‌گیری آمریکایی‌ها در قبال کوبا از چند جهت قابل نقد بررسی است:

نخست؛ آمریکا در حالی از حق اعتراض و آزادی می‌گوید که به اذعان سران این کشور، بیش از 200 سال است در آمریکا نژادپرستی سیستماتیک علیه بومیان و سیاه‌پوستان حاکم است و حتی زمانی هم که به اعتراض می‌پردازند سرکوب می‌شوند.

دوم؛ بایدن در حالی مدعی حمایت از مردم کوبا است که این روزها آمریکا در حال خروج نظامیانش از افغانستان هنوز پاسخی به این پرسش نداده است که حاصل 20 سال حضور در افغانستان چه بوده است؟ چرا 18 میلیون نفر از جمعیت 40 میلیونی این کشور نیازمند کمک غذایی هستند؟ نتیجه حضور آمریکا در عراق، لبنان، سوریه، لیبی و... چه بوده است؟

سوم؛ بایدن هیچ اشاره‌ای به چند دهه تحریم علیه کوبا نمی‌کند. آمریکا از زمان انقلاب سال ۱۹۵۹ کوبا به رهبری فیدل کاسترو و ارنستو چگوارا، محاصره و اعمال انواع فشارهای اقتصادی و تهدید نظامی علیه کوبا را اجرا کرده و حتی اخیرا نیز قطعنامه‌ رفع ممنوعیت‌های اقتصادی آمریکا علیه کوبا را که با ۱۸۴ رأی موافق، ۳ رأی ممتنع و ۲ رأی مخالف به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید، اجرا نکرده است.

چهارم؛ رسانه‌های غربی همچون بی‌بی‌‌سی در حالی حمایت از آشوب و ناآرامی خیابانی را حمایت از دموکراسی و وظیفه خود عنوان می‌کنند که این رسانه‌ها در طول چند دهه تحریم کوبا هرگز سخنی از حق مردم این کشور برای پایان تحریم‌ها به میان نیاورده‌اند که نشان می‌دهد آزادی و دموکراسی بهانه‌ای برای تحقق مداخلات فتنه‌انگیز است.

این رسانه‌ها همچنین در مقابل ضرب و شتم اتباع ایرانی شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری در اروپا، سرکوب تظاهرات مردم فرانسه و آلمان در حمایت از فلسطین، کشتار مردم یمن توسط سعودی، کشتار فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی، کشف گورهای دسته جمعی کودکان بومی قربانی نسل‌کشی سیستماتیک نظام حاکم بر کانادا و... سکوت کرده‌اند.

بر این اساس؛ روشن است که آمریکا با اجرای فاز جدیدی از دخالت در کوبا به دنبال شکست مقاومت چند دهه‌ای این کشور در برابر سلطه‌گری نظام سرمایه‌داری است تا بتواند سناریوی خود را آمریکای لاتین و حوزه کارائیب در کنار آشوب‌های ونزوئلا و کودتای آمریکایی اخیر در هائیتی با ترور ژوونل موئیز رئیس‌جمهور این کشور به نقطه عطف خود رسید تکمیل کند.

بحران کوبا و به تبع آن بحران در آمریکای لاتین را می‌توان بخشی از پازل آنارشی آمریکا در عرصه جهانی دانست که خروج بحران‌ساز از افغانستان، تحرکات نظامی مستقیم علیه چین و روسیه، حمایت آشکار از تروریسم در عراق و سوریه و حمله مستقیم آمریکا به مقاومت عراق و نیروهای سوریه بخشی از ابعاد آن است، سیاستی که گرچه ترامپ حرف آن را زد اما بایدن با اقدامات نظامی و به آشوب کشاندن عرصه داخلی کشورها در حال اجرای عملی آن است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی