شناسه خبر : 73523
تاریخ انتشار : 1400/04/20 12:19
رسانه‌های مقاومت و امپراتوری رسانه‌ای نظام سلطه

رسانه‌های مقاومت و امپراتوری رسانه‌ای نظام سلطه

«سید رضا صدرالحسینی» با اشاره به چالش بزرگ رسانه‌های مقاومت برای امپراتوری رسانه‌ای نظام سلطه، گفت: نظام سلطه به خوبی دریافته است که رویارویی رسانه‌ای دیگر یک جاده یکطرفه نیست.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی روز دوشنبه به نکات متفاوت و جدیدی اشاره کرد که محتوای آن نشان می‌دهد، فصل جدیدی از معادله رسانه‌ای و جنگ روانی در حال شکل گیری است. اگر چه این معادله از سال 2006 در جنگ 33 روزه غزه در کنار توازن میدانی و سیاسی اندکی قدرتمند شد، اما به نظر می‌رسد فرایند رسانه‌ای و جنگ رسانه‌ای در حال ورود به مرحله جدیدی است که باید با ویژگی‌های جدید و منحصربفرد و متفاوت با معیارهای طرف مقابل باشد. شاید بتوان گفت این برای نخستین بار است که دبیرکل حزب الله بر اهمیت رسانه، جنگ روانی و نیز شبکه‌های اجتماعی و نقش آن در پیروزی و دستاوردهای مقاومت چنین تاکید می‌کند.

تاکید بر اهمیت شبکه‌های رسانه‌ای با مصداق‌های شفاف و اخبار درست و عدم استفاده از ابزارهای دروغ و غیرشفاف در این سخنان بسیار مورد تاکید قرار گرفت تا جایی که می‌توان گفت دبیرکل حزب الله لبنان، رسانه را مرحله تکمیلی دستاوردهای مقاومت می‌داند و خواهان تمرکز بیشتر بر این مقوله است.

سید حسن همچنین گفت که رسانه‌های مقاومت به دستاوردهای محور مقاومت و تحمیل قواعد به دشمن تکیه و تمرکز می‌کند. رسانه‌های مقاومت در ساختن پیروزی از طریق استناد به واقعیت‌ها و بررسی‌ها سهم بسیار بزرگی دارند.

این نکته مهم بسیار اهمیت دارد که دبیرکل حزب الله لبنان در عین تاکید بر نقش رسانه در به دست آوردن پیروزی گفت که ما در جنگ روانی به توهمات و دروغ متوسل نمی‌شویم. از مهمترین نقاط محور رسانه‌های مقاومت صداقت در انتقال اخبار و واقعیت‌ها است. باید گفتمان رسانه‌ای مقاومت متناسب با تحولات و تهدیدات منطقه‌ای تغییر کند.

 «سید رضا صدرالحسینی» کارشناس و تحلیلگر ارشد منطقه به تشریح دیدگاه‌های خود در خصوص رسانه‌های مقاومت و لزوم ارتقا سطح گفتمان رسانه‌ای مقاومت پرداخت. در همین ارتباط، او گفت: در حال حاضر ما با یک جنگ رسانه‌ای فراگیر از سوی امپراتوری رسانه‌ای بین‌المللی با مدیریت صهیونیسم جهانی مواجه هستیم. رسانه‌های محور مقاومت در طول دو دهه گذشته و به ویژه پس از جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه مقاومت لبنان پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.

صدرالحسینی افزود: پس از آغاز جنگ 33 روزه و در نخستین روزهای این جنگ بود که جنگنده‌های متجاوز رژیم صهیونیستی ساختمان شبکه المنار را هدف بمباران قرار دادند. این در حالی است که در آن زمان، المنار تنها رسانه مقاومت بود. با این حال، تنها در کمتر از دو دقیقه شبکه مذکور توانست بار دیگر انعکاس واقعیت‌های جنگ را آغاز کند و این واقعیت‌ها را به افکار عمومی منطقه و جهان مخابره نماید.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای تاکید کرد: تجربه جنگ 33 روزه و حمله صهیونیست‌ها به ساختمان شبکه المنار موجب شد تا محور مقاومت در عرصه رویارویی رسانه‌ای دشمن تجاربی را کسب کند. مقاومت از یک سو به توانمندی گسترده خود در حوزه رسانه‌ای پی برد و از سوی دیگر متوجه شد که رسانه‌های آن با دشمنی سرسخت صهیونیست‌ها و متحدانشان مواجه هستند.

او در ادامه گفت: در حال حاضر بیش از 128 شبکه در حوزه مقاومت مشغول به کار هستند. در خصوص خبرگزاری‌ها و وب سایت‌های وابسته به مقاومت نیز اگر نگوییم تعدادشان بیشمار است، قطعاً می‌توان گفت که آنها بسیار پُرشمار هستند. امروز شاهد آن هستیم که شبکه‌های مختلف محور مقاومت، اخبار مربوط به مقاومت را در کمترین زمان ممکن به اطلاع افکار عمومی در سراسر منطقه و جهان می‌رسانند.

در ادامه صدرالحسینی یادآور شد: در جنگ 12 روزه علیه فلسطین شاهد آن بودیم که ساختمان‌های رسانه‌های مقاومت توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی هدف حمله قرار گرفتند. تجارب مقاومت در جنگ 33 روزه باعث شد که رسانه‌های مقاومت در جنگ 12 روزه خیلی زود توان سابق خود را بازیابی کرده و انعکاس واقعیت‌های جنگ را از سر گیرند. از همین روی، قطع پخش شبکه‌ها و سایت‌های محور مقاومت در جنگ 12 روزه نیز تنها چند دقیقه به طول انجامید.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای تأکید کرد: پس از تجارب گذشته نظام سلطه به این نتیجه رسید که رویارویی رسانه‌ای یک جاده یکطرفه نیست و دیگر نمی‌تواند آنگونه که می‌خواهد ضمن تحریف واقعیت‌ها، افکار عمومی را به سمت و سویی که تمایل دارد، سوق دهد. این یک موفقیت برای رسانه‌های مقاومت محسوب می‌شود.

صدرالحسینی تصریح کرد: سید حسن نصرالله در طول دو دهه گذشته اظهارات و سخنان فراوانی را پیرامون رسانه‌های محور مقاومت مطرح کرده است اما اختصاص دادن زمانی طولانی برای سخن گفتن از رسانه‌های مقاومت توسط دبیرکل حزب الله لبنان نشان از اهمیت این موضوع دارد. این برای اولین بار بود که دبیرکل حزب الله لبنان به صورت مبسوط و مفصل به سخن گفتن از ارتقا سطح گفتمان رسانه‌ای مقاومت پرداخت.

او افزود: بدیهی است که مطالب مطرح شده توسط سید حسن نصرالله و نیز فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون رسانه و رسانه‌های مقاومت باید نقشه راهی برای این رسانه‌ها باشد. ما در طول جنگ 12 روزه شاهد بودیم که رسانه‌های مقاومت توانستند واقعیت‌های جنگ را به افکار عمومی منتقل کنند. واقعیت‌ها به گونه‌ای به افکار عمومی منتقل شد که ما حتی شاهد برگزاری تظاهرات در «شیکاگو» آمریکا بودیم. در لندن نیز به همین ترتیب، انتقال واقعیت‌ها توسط رسانه‌های مقاومت موجب شد تا شمار زیادی از مردم دست به برگزاری تظاهرات بزنند.

صدرالحسینی تصریح کرد: اینکه ما شاهد هستیم در ایالات متحده آمریکا و انگلیس در حمایت از کسانی که مورد ظلم واقع شده‌اند، تظاهرات برگزار می‌شود، دستاوردی است که رسانه‌های مقاومت خلق کرده‌اند. باید گفت که مرکز رسانه‌های مقاومت همچون مرکز محور مقاومت در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای با اشاره به تحولات چند هفته اخیر افغانستان نیز گفت: در طول 3 هفته گذشته فضا در خصوص افغانستان به شدت مشوش بود. در ابتدای فرار نظامیان ایالات متحده آمریکا از افغانستان، امپراتوری رسانه‌ای نظام سلطه تلاش بسیاری کرد که واقعیت‌ها در این زمینه را تحریف کند اما در نهایت موفق به تحقق این هدف خود نشد. رسانه‌های مقاومت گذشته طالبان را مورد توجه قرار داده و آن را عیان کردند. این رسانه‌ها به گونه‌ای اقدام کردند که نه طالبان تطهیر شود و نه ترس از آن القا شود.

دکتر صدرالحسینی افزود: می‌خواهم به این مسأله بسیار مهم اشاره کنم که جنگ امپراتوری رسانه‌ای نظام سلطه و رسانه‌های محور مقاومت تمامی ندارد و هیچگاه متوقف نخواهد شد. این جنگ تازه آغاز شده است. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به تازگی دریافته‌اند که رسانه‌های وابسته به محور مقاومت از قدرت بالایی در تأثیرگذاری برخوردار هستند. آنها به تازگی متوجه شده‌اند که رسانه‌های مقاومت تا چه اندازه بر افکار عمومی تأثیر داشته‌اند.

صدرالحسینی در ادامه گفت: در زمان حکمرانی «دونالد ترامپ» در ایالات متحده آمریکا شاهد بسته شدن 92 سایت وابسته به مقاومت بودیم. با تمامی اینها، سایت‌های مذکور در کمترین زمان ممکن توانمندی خود در انتقال واقعیت‌ها را بازیابی کردند. اکنون نیز می‌بینیم که «جو بایدن» همان مسیر ترامپ را در پیش گرفته است.

در همین راستا، وی ادامه داد: علیرغم اینکه بایدن با شعار آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی دسترسی به اطلاعات و دموکراسی روی کار آمد، اما او هم سیاست‌های ترامپ را در قبال رسانه‌های مقاومت در پیش گرفت. علت این مسأله چیست؟ علت این مسأله آن است که او نیز مانند ترامپ چاره‌ای جز مقابله، مواجهه و رویارویی با رسانه‌های مقاومت نداشت. این یک پیروزی و دستاورد برای رسانه‌های مقاومت به شمار می‌رود.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای در خصوص شبکه «المسیره» در یمن نیز تصریح کرد: مدتی از تجاوز ائتلاف سعودی علیه ملت یمن سپری نشده بود که شبکه المسیره آغاز به کار کرد و واقعیت‌های این جنگ نابرابر را برای افکار عمومی منعکس کرد. در آن زمان، هیچکس فکر نمی‌کرد که شبکه المسیره بتواند در برابر امپراتوری رسانه‌ای نظام سلطه علیه یمنی‌ها قد عَلَم کند. این شبکه به خوبی واقعیت‌های جنگ را منعکس کرد و به دفاع از حقوق یمنی‌ها پرداخت.

او در همین راستا ادامه داد: امروز با قدرت می‌توان گفت که شبکه المسیره متقین ترین و صحیح ترین اخبار، تصاویر و ویدئوها و گزارش‌ها را از جنگ نابرابر یمن در اختیار افکار عمومی قرار می‌دهد. امروز شبکه المسیره وقایع و رویدادهای مربوط به جنگ 6 ساله و نابرابر یمن را به افکار عمومی منتقل می‌کند.

این کارشناس حوزه مسائل منطقه‌ای اظهار داشت: اکنون این سوال وجود دارد که در کشورهای عربی رسانه‌ها عمدتاً دست چه کسانی هستند و تحت مدیریت چه کسانی اداره می‌شوند؟ دلارهای نفتی عربستان سعودی است که بسیاری از این رسانه‌ها را مدیریت می‌کنند. دلارهای نفتی عربستان سعودی خرج می‌شوند تا رسانه‌ها و شبکه‌های عربی از موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت سخن نگویند.

او افزود: دلارهای نفتی عربستان سعودی خرج می‌شوند تا شبکه‌ها و رسانه‌های عربی ایران هراسی را ترویج کنند. این همان چیزی است که مدت‌ها در دستور کار رسانه‌های سعودی - اماراتی بوده است. هر شبکه‌ای که به دنبال تحقیق درباره دستاوردها و موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف علمی باشد، ما آماده هستیم تا با دستگاه‌های ذی‌ربط ارتباط برقرار کنیم. اخیراً شبکه المنار به انجام چنین کاری تمایل داشت و ما ارتباط آن با دستگاه‌های ذی‌ربط را برقرار کردیم تا به ساختن مستند بپردازند.

صدرالحسینی اظهار داشت: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان چندین مرتبه اعلام کرد که هزینه‌های هنگفتی برای تأثیرگذاری بر رسانه‌ها و شبکه‌های عربی صَرف شده است. او حتی با تمسخر گفت که شما اعراب این همه هزینه کردید اما مقاومت در منطقه بیش از پیش مستحکم شد. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که هزینه‌های هنگفت و صَرف دلارهای نفتی نه تنها در حوزه‌های سیاسی و نظامی تأثیر نداشته است بلکه تأثیری در حوزه رسانه‌ای مقاومت نیز برجای نگذاشته است.

این کارشناس منطقه‌ای اظهار داشت: اگر بخواهیم به برخی ضعف‌های رسانه‌ای مقاومت اشاره کنیم شاید یکی از ضعف‌ها آشنایی کم این رسانه‌ها از یکدیگر باشد. برگزاری جلسات نظیر جلسه کنونی در خبرگزاری مهر می‌تواند به پوشش این ضعف‌ها و رفع آنها کمک کند. برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی در این زمینه می‌تواند نقاط ضعف رسانه‌های مقاومت را به نقاط قوت تبدیل نماید.

او  همچنین تصریح کرد: ما لازم است به 3 مسأله در عرصه رسانه‌ای توجه ویژه داشته باشیم. اول برخورداری از اعتماد به نفس رسانه‌های مقاومت است. این بدان معناست که رسانه‌های مقاومت باید خودباوری داشته باشند. دوم شناختن نقاط ضعف رسانه‌های دشمن است. ما باید بدانیم که رسانه‌های دشمن نیز نقاط ضعف بسیاری دارند و می‌بایست از این نقاط ضعف نهایت بهره‌برداری صورت پذیرد. سوم نیز دشمن شناسی است.دشمن همواره به دنبال تحریف واقعیت‌ها از طریق امپراتوری رسانه‌ای نظام سلطه است؛ رسانه‌های مقاومت باید با انعکاس شفاف و سریع اخبار و وقایع، از تحریف واقعیت‌ها جلوگیری کنند.

صدرالحسینی تأکید کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری و اظهارات سید حسن نصرالله نقشه راهی را در برابر رسانه‌های مقاومت قرار داده است. در پایان می‌خواهم به فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص رسانه‌ها و اهمیت آنها و نقش و وظایفشان اشاره کنم.

در همین راستا، وی گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: امروز دنیا، دنیای رسانه‌ها و تبلیغ و تبیین است. امروز در مقابل شما امپراتوری خبری دشمنان دنیای اسلام قرار دارد که غالباً در کنترل صهیونیست‌هاست.

این کارشناس منطقه‌ای گفت: مقام معظم رهبری همچنین می‌افزایند: امروز یک اتوبان یکطرفه خبر و تحلیل از طرف رسانه‌های خبری به سمت افکار عمومی دنیا - از جمله افکار عمومی کشورهای عربی و اسلامی و خود مسلمانان - جاری است. صهیونیست‌ها از آغاز شروع کار خود، به سمت رسانه‌های خبری و تبلیغی رفتند. یکی از سیاست‌های آنها این بود که رسانه‌های تبلیغی دنیا را قبضه کنند.


مهر
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی