شناسه خبر : 73405
تاریخ انتشار : 1400/04/16 17:43
گفتگوهای طرف‌‌های افغانستانی در تهران و الزامات دستیابی به توافق

نورنیوز بررسی کرد؛

گفتگوهای طرف‌‌های افغانستانی در تهران و الزامات دستیابی به توافق

تجربه سال‌ها جنگ داخلی در افعانستان این بلوغ سیاسی را در میان گروه‌های سیاسی این کشور ایجاد کرده که فرایندهای سیاسی بر اساس میانجی‌گری قابل اعتماد، راهکار نهایی تحقق اهدافشان است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: در کنار آنچه در داخل افغانستان پس از اخراج نیروهای آمریکایی و شکست فرآیند اشغال ۲۰ ساله این کشور از سوی واشنگتن در جریان است، رخداد امید بخشِ حضور همزمان چهار هیأت بلندپایه افغان شامل هیأت کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان، هیأت عالیرتبه سیاسی طالبان، هیأت عالی‌رتبه سیاسی جمهوریت و هیأت عالی ناظر بر روند تثبیت هویت اتباع در تهران برای آغاز گفتگوهای سیاسی است.

همانطور که رسانه‌های افغانستان و ایران از سفر برخی از رهبران سیاسی افغان و رهبران سیاسی طالبان به تهران خبر دادند این سفر به منظور شرکت در اجلاسی به منظور عبور از بحران کنونی در افغانستان تشکیل شده است.

در ترکیب هیئت‌های شرکت کننده در نشست تهران نام افرادی همچون یونس قانونی، کریم خرم، ارشاد احمدی، محمدالله بتاش، ظاهر وحدت و سلام رحیمی مشاهده می‌شود که نشانگر تقریبا حضور نمایندگانی از تمام گروه‌ها و جریان‌های افغانستانی در مذاکرات تهران است.

همچنین نعیم وردک سخنگوی طالبان سفر هیات این گروه به تهران به سرپرستی مذاکره کننده ارشد این گروه، شیر محمد عباس استانکزی برای مذاکره و رایزنی با نمایندگان دولت افغانستان را تایید کرده است.

چرایی حضور در تهران

حضور نمایندگانی از گروه‌های مختلف و دولت مرکزی افغانستان در نشست تهران از چند منظر قابل توجه است:

- حضور هیات‌های مذکور بیانگر توجه گروه‌ها و دولت مرکزی افغانستان بر اصل بی نتیجه بودن جنگ و گزینه نظامی برای رسیدن به اهدافشان است.

تجربه سال‌ها جنگ داخلی در افغانستان این بلوغ سیاسی را در میان گروه‌های سیاسی این کشور ایجاد کرده  که فرایندهای سیاسی بر اساس میانجی‌گری قابل اعتماد، راهکار نهایی تحقق اهدافشان است.

این نوع نگرش و حضور هیات‌های مذکور در نشست تهران نشان می‌دهد که بحران کنونی افغانستان بیش از آنکه ریشه داخلی داشته باشد برگرفته از دخالت خارجی و طرح‌های تحمیلی اشغالگران برای استمرار بحران در این کشور است.

بدون شک یکی از پیام‌های اصلی این حضور، بی‌اعتمادی ملت افغانستان نسبت به آمریکا است. آمریکایی‌ها پس از ۲۰ سال حضور در افغانستان نه تنها کارکردی برای این کشور نداشته‌اند بلکه هزینه‌های انسانی و مالی سنگینی را به مردم این کشور و منطقه تحمیل کرده‌اند.

- نقطه اشتراک اولیه میان طالبان و دولت مرکزی افغانستان عدم صداقت آمریکایی‌ها در قبال آنهاست چنانچه آمریکا نه به توافقاتش با طالبان در قطر عمل کرده و نه پایبند تعهداتش درباره تقویت اقتصادی، سیاسی و امنیتی دولت مرکزی بوده است.

علاوه بر این برگزاری گفتگوی افغان ـ افغان با میزبانی تهران نشان روشنی از اعتماد ملت و دولتمردان و گروه‌های افغانستانی به جمهوری اسلامی است چرا که تهران همواره صادقانه به دنبال کمک به حل بحران افغانستان بر اساس اصل افغانستانی ـ افغانستانی بوده است.

حمایت و میزبانی صادقانه جمهوری اسلامی از آوارگان افغانستان که در سخت ترین شرایط اقتصادی ناشی از تحریم با بهره مندی از همه امتیازات شهروندان ایرانی زندگی امن و ارامی در ایران را سپری می کنند در کنار ابتکارات سیاسی و امنیتی ارائه شده از سوی تهران در ردیف مهمترین دلایل اعتماد مردم افعانستان به ایران است.

نقش موثر ایران در تحقق امنیت در منطقه در حوزه مبارزه با تروریسم است که جهانیان به آن اذعان دارند. افغانستان در حالی نیازمند ابتکاراتی سیاسی برای عبور از بحران جاری است که خطر قدرت‌یابی داعش و گروه‌های تروریستی تحت حمایت آمریکا نیز امنیت این کشور را به شدت تهدید می‌کند.

راهکار به نتیجه رسیدن مذاکرات:

حضور جریان‌ها و دولت مرکزی افغانستان در نشست تهران هر چند گامی مهم برای همگرایی و نزدیک شدن دیدگاه آنها برای حل بحران افغانستان است اما به نتیجه رسیدن این نشست‌ها نیازمند مولفه‌هایی است از جمله:

- اراده سیاسی میان تمام گروه‌های حاضر در افغانستان برای رسیدن به راهکار مسالمت آمیز بر اساس اصل افغانستانی ـ افغانستانی.

- توجه هیات‌های مذکور، به اصل محور بودن مردم افغانستان در هر تصمیمی و برقراری ثبات و امنیت در کشورشان که نتیجه آن کاهش اختلافات و تلاش همه جانبه برای به نتیجه رسیدن مذاکرات خواهد بود.

- بهره گیری از ظرفیتهای سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک کشورهای دوست برای سرعت دادن به حل اختلافات و دستیابی به توافقی جامع در چارچوب منافع ملی افعانستان.

- اجماع  و حمایت جهانی از گفتگوهای سیاسی بین الافغانی و پایان دادن به دخالت  مستقیم و غیر مستقیم امریکا در امور افغانستان برای ایجاد امنیتی پایدار در این کشور.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی