شناسه خبر : 72827
تاریخ انتشار : 1400/04/01 10:46
دولت مکلف به تولید 8 هزار مگاوات برق هسته‌ای است

دولت مکلف به تولید 8 هزار مگاوات برق هسته‌ای است

وزیر نیرو گفت: سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور تا سال 1420، 8400 مگاوات تعیین شده است.

نورنیوز-گروه اقتصادی: رضا اردکانیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال هادی بیگی‌نژاد مبنی بر «علت عدم پیش‌بینی نیاز کشور به برق هسته‌ای توسط وزارت نیرو» گفت: از سال ۱۳۸۳ که اساسنامه قانونی شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران به تایید رسیده، طراحی، مکان‌یابی و تأمین سوخت هسته‌ای به این شرکت که در ساختار انرژی اتمی است، محول شده است.

وی بیان کرد: وزارت نیرو هم در این باره همچنان مسئولیت‌های خود را انجام می‌دهد و ما همکاری نزدیکی با سازمان انرژی اتمی در این باره داریم.

وزیر نیرو متذکر شد: در گذشته کل مسئولیت مربوط به این مسئله بر عهده وزیر نیرو بود اما از سال 83 و به صورت قانونی، این وظیفه به شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران محول شده است.

اردکانیان ادامه داد: شورای عالی انرژی کشور در مهرماه سال گذشته سند تراز تولید و مصرف گاز مصرفی تا افق 1420 را به تصویب رساند که در این سند مصوب، سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور تا سال 1420 ، 8400 مگاوات تعیین شده که تاکنون 1050 مگاوات تولید شده و تولید واحدهای دیگر هم در دست انجام است.

وی افزود: ما در وزارت نیرو سعی می‌کنیم با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، نیروگاه‌های اتمی حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان را که مناسب‌ترین اماکن برای احداث این واحدها هستند، به داخل کشور انتقال دهیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: نیروگاه‌های اتمی حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان از این جهت ارزشمند هستند که آلودگی زیست‌محیطی ندارند، انرژی پاک محسوب می‌شوند، هزینه سوخت بسیار پایین و عمر بالایی دارند، به همین دلیل در کانون توجه سیاست انرژی کشور قرار دارند.

بیگی‌نژاد: در حال حاضر هزار مگاوات برق هسته‌ای داریم

در ادامه جلسه، هادی بیگی‌نژاد در تشریح سوال خود گفت: 20 سال است که رهبر معظم انقلاب فرمودند که ما به 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز داریم و بنده پیگیر این موضوع شدم و بازدیدهایی را انجام دادم. باید بگویم متأسفانه ما در حال حاضر هزار مگاوات برق هسته‌ای داریم و 2000 مگاوات برق هسته‌ای دیگر هم در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو باید در این باره احساس مسئولیت کند و وظایف خود را برای عمل به منویات رهبری انجام دهد،اظهار داشت: طی 10 سال گذشته و مطابق با گزارش‌های واصله سازمان انرژی اتمی 3.5 میلیارد دلار برق تولید کرده که اگر ما فقط 10 درصد از آن را صادر می‌کردیم، پول سوخت آن به دست می‌آمد و در این زمینه دچار مشکل نمی‌شدیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت نیرو باید با همکاری وزارتخانه‌های دیگر، این مشکلات را حل و فصل کند و درخواست می‌کنم که جلسه‌ای با مسئولان ذیربط به ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار شود تا به یک راهکاری در این باره برسیم.

وی خطاب به نیکزاد که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: بنده در صورتی از توضیحات وزیر نیرو قانع می‌شوم که جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و وزرای نفت و نیرو برگزار شود و این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گیرد.


نورنیوز
کلید واژگان
برقبرق هسته‌ای
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی