شناسه خبر : 70604
تاریخ انتشار : 1400/03/25 16:13
توضیح وزارت بهداشت درباره بیماری قارچ سیاه/ دو بیمار ایرانی در یک سال گذشته فوت کردند

توضیح وزارت بهداشت درباره بیماری قارچ سیاه/ دو بیمار ایرانی در یک سال گذشته فوت کردند

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست و در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، نقص ایمنی بدن دارند، شایع است.

نورنیوز-گروه جامعه: محمد مهدی گویا روز سه شنبه افزود: «موکورمایکوزیس» یا قارچ سیاه یک عفونت قارچی جدی است که فرصت طلب بوده و در افراد سالم به ندرت بروز می یابد، این بیماری در افرادی که دارای بیماری های زمینه ای بوده و خوب درمان نشدند، ایجاد شده و قابل درمان است.

وی اظهار داشت: همچنین قارچ سیاه در افراد مبتلا به کرونا که در بیمارستان به مدت طولانی بستری می شوند نیز دیده شده و این عفونت از طریق بینی، دهان و چشم وارد بدن شده و خوردن غذای آلوده نیز در بروز قارچ سیاه نقش دارد.

گویا تصریح کرد: این عفونت از حدقه چشم به مغز سرایت کرده و می تواند ریه ها و دستگاه گوارش را نیز درگیر کند، یکی از این علایم حمله قارچی به رگ‌های خونی است که منجر به تشکیل لخته‌های خون و مرگ بافت اطراف آن به دلیل از دست دادن خون‌رسانی می‌شود. اگر بیماری مغز را درگیر کند، در این صورت علایم ممکن است شامل سردرد یک طرفه در پشت چشم، درد صورت، تب، گرفتگی بینی باشد که به ترشحات سیاه و سفید و سینوزیت حاد همراه با تورم چشم تبدیل می‌شود.

به گفته وی، همچنین دیگر علایم بیماری قارچ سیاه ریوی شامل تب، سرفه کردن، درد قفسه سینه و تنگی نفس است و می تواند به صورت تاول یا زخم و ضایعات پوستی ظاهر و ناحیه آلوده سیاه شود.

 رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ مورد مرگ و میر ناشی از ابتلا به قارچ سیاه در کشور گزارش نشده و با دارو این بیماری قابل درمان است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، در یک سال گذشته حدود پنج مورد ابتلا به بیماری قارچ سیاه در ایران گزارش شده که دو مورد از بیماران، جان خود را از دست دادند.

همه این بیماران دیابتی بودند و درگیری ریویی بالایی داشتند.


نورنیوز
کلید واژگان
بیماریقارچ سیاه
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی