شناسه خبر : 70584
تاریخ انتشار : 1400/03/25 11:05
نشست گروه 7 و حقایق نظام سرمایه‌داری

نشست گروه 7 و حقایق نظام سرمایه‌داری

مصوبات نشست گروه 7 ضرورت اتحاد بیشتر و حتی ایجاد باشگاه تحریم شدگان در برابر تحریم کنندگان را برای پایان دادن به یک جانبه گرایی نظام سرمایه امری ضروری می‌نماید

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: سران گروه 7 در لندن در حالی گردهم آمدند که مدعی حل بحران‌های جهانی از جمله در حوزه اقتصادی و مقابله با بحران کرونا شده‌اند. این ادعاها در حالی مطرح است که در وادی عمل، تصمیماتی قابل تامل در این نشست اتخاذ و اعلام شده است. 
نخست آنکه در حالی بحران کرونا جهان را فرا گرفته و مسئولیت همگانی هماهنگی و کمک برای مقابله با این بحران در سراسر جهان است که اعضای گروه 7 به سرکردگی آمریکا با تامین هزینه‌های واکسیناسیون کرونا در کشورهای فقیر مخالفت کردند. 

این مخالفت در حالی صورت گرفته که کشورهای اروپایی و آمریکا با خرید بیش از اندازه واکسن کرونا موجب کمبود جهانی واکسن شده‌اند که به افزایش بیشمار قربانیان کرونا منجر خواهد شد. 
این رفتار مجریان نظام سرمایه داری سندی آشکار بر ماهیت لیبرالیستی و کاسب کارانه نظام سرمایه داری است که در آن جان انسان‌ها هیچ ارزشی نداشته و صرفا منافع اقتصادی و برتری جهانی اش را پیگیری می‌نماید و در این راه حاضر به نسل کشی در اقصی نقاط جهان هستند.

دوم آنکه در حوزه اقتصاد جهانی در حالی گروه 7 ادعای اقدام برای حل بحران اقتصادی جهانی را سر می‌دهد که در حوزه اقتصادی نیز تصمیمات قابل تاملی در نشست گروه 7 اتخاذ شده است. 
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در دومین روز از نشست سران صنعتی جهان موسوم به گروه 7 طرحی 40 تریلیون دلاری برای مقابله با قدرت رو به رشد چین در جهان پیشنهاد داد. این اقدام نشان می‌دهد که ادعای تجارت آزاد و اقتصاد برای همه، صرفا شعاری از سوی نظام سرمایه داری برای استعمار و سلطه بر سایر کشورهاست چنانکه آنها پذیرنده استقلال و جهانی شدن اقتصاد سایر کشورها نمی‌باشند و صرفا مفهوم تجارت آزاد از نظر آنها یعنی کسب منافع برای آنان.
 

تا زمانی که سلطه گری و منفعت طلبی نظام سرمایه داری محقق شود تجارت آزاد قابل پذیرش است و در غیر این صورت با هر استقلال و توسعه و تجارت اقتصادی که ورای خواست آنها باشد مخالفت می‌کنند. نکته مهم آنکه تروریسم اقتصادی با محوریت آمریکا که در قالب تحریم ها علیه سایر کشورهای اعمال می‌شود از عوامل نابسامانی‌های اقتصادی جهان است در حالی که حاضران در این نشست نه تنها سخنی از لزوم لغو تحریم‌ها نگفته اند بلکه همچنان بر اصل اعمال تحریم علیه سایر کشورها تاکید کرده‌اند که خود سندی بر واهی بودن ادعای آنان مبنی بر تلاش برای کمک به حل بحران اقتصادی جهان است. 

این نوع رفتارها نشان می‌دهد که تحریم‌های اعمال شده علیه سایر کشور توسط آمریکا و شرکایش نه بر اساس ادعای امنیت و صلح جهانی و یا زمینه سازی برای جهانی امن و تجارت آزاد بلکه در چارچوب یک جانبه گرایی نظام سرمایه داری صورت می‌گیرد و در این راه حتی حاضر به کشتار و نسل کشی در سایر کشورها هستند که اعمال تحریم‌های غذایی و دارویی علیه سایر کشورها نمودی از این رفتار است. 
مصوبات اقتصادی نشست گروه 7 اثبات گر این مهم است که غرب هرگز به دنبال چند جانبه گرایی و پذیرش حق تجارت ازاد برای سایر کشورها نمی باشد بلکه روابطی یک جابنه بر اساس وابسته سازی و سلطه بر سایر کشورها را دنبال می‌نماید.

دیدگاهی استعماری و سلطه گرایانه که راهکار مقابله با آن، تکیه برداشته‌های داخلی به جای چشم داشت به خارج است که ایمنی کشور در برابر تحریم و تهدیدات نظام سرمایه داری را به همراه خواهد داشت.
 مصوبات نشست گروه 7 ضرورت اتحاد بیشتر و حتی ایجاد باشگاه تحریم شدگان در برابر تحریم کنندگان را برای پایان دادن به یک جانبه گرایی نظام سرمایه امری ضروری می‌نماید که در کنار تحقق اهداف اقتصادی کشورها می‌تواند مولفه ای برای تحقق چند جانبه گرایی و مقابله با رفتارهای سلطه گرایانه نظام سرمایه باشد.


مهر
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی