شناسه خبر : 70561
تاریخ انتشار : 1400/03/24 16:48
رمزگشایی از اظهارات عراقچی درباره مذاکرات وین

نورنیوز بررسی کرد؛

رمزگشایی از اظهارات عراقچی درباره مذاکرات وین

در جریان مذاکرات اخیر وین غربی‌ها سعی کردند با ایجاد یک دو قطبی کاذب، فضای رقابت‌های انتخاباتی را به جدال میان حامیان و مخالفان برجام تبدیل کنند و از این مسیر با ایجاد امواج سیاسی در داخل، مذاکره‌کنندگان و تصمیم‌گیرندگان عالی کشور را تحت فشار افکار عمومی قرار داده و امتیاز بگیرند که با شکست مواجه شد.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: مذاکرات وین با دستور کار لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی بیش از دو ماه است که با حضور ایران و اعضای 1+4 در جریان است.
طی این مدت طرف غربی با استفاده از تمام توان دیپلماتیک و رسانه‌ای خود و همچنین تداوم فشارهای سیاسی و اقتصادی تلاش کرده تا اولا ایران را در جایگاه متهم ردیف اول بر هم خوردن برجام نشانده و ثانیا با استفاده از دیپلماسی اجبار، کشورمان را مجبور به پذیرش مطالبات زیاده‌خواهانه خود کند.

در این مسیر نقش‌آفرینی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمین بازی طراحی شده غربی‌ها نیز از جمله موضوعاتی است که متاسفانه با خروج آژانس از جایگاه حقوقی و نزول در اندازه یک بازیگر سیاسی، فضای موجود را به شدت پیچیده‌ کرده است.

این در حالی است که ایران با وجود تاکید بر اجرای بی کم و کاست مصوبه مجلس شورای اسلامی در راستای احقاق حقوق ملت، طی توافقی سه ماهه این فرصت را در اختیار آژانس و رافائل گروسی مدیرکل آن قرار داد تا بتواند وظیفه خود را برای مجاب کردن طرف غربی به انجام تعهدات خود انجام دهد.

با این حال اتفاقات هفته گذشته به ویژه گزارش غیر فنی و سیاسی رافائل گروسی در شورای حکام، نشان داد که آژانس بنای بر تعامل صحیح و اصولی با ایران را نداشته و بیشتر مایل به بازی در سناریوی مشترک اروپا و آمریکا برای تداوم فشار بر ایران و تسهیل مسیر بازگشت بدون هزینه واشینگتن به برجام است.

انتشار بیانیه ضدایرانی سه کشور اروپایی در پی گزارش گروسی نیز این گمانه را تقویت کرد که طرف غربی بیش از آنکه اراده حل و فصل موضوع را داشته باشد، به دنبال فضاسازی علیه کشورمان و تداوم مسیر قبلی است.
موضوع سیاست خارجی از عواملی است که در جلب آراء مردم به نامزدها و جریان‌های سیاسی مختلف در داخل کشور اثر گذار است. بر این اساس طی مدت اخیر برخی مسئولین، جناح‌های سیاسی و رسانه‌ها برای بهره‌برداری سلبی یا ایجابی از این موضوع در فرآیند تبلیغات انتخاباتی فعالیتهای زیادی را داشته اند.

طرف غربی نیز  طی دو ماه اخیر تلاش کرد تا با  فصا سازی های رسانه ای  ضریب تاثیر گذاری مسائل مرتبط با حوزه سیاست خارجی بویژه موضوع برجام در انتخابات ایران را افزایش بدهد .
در واقع غربی‌ها سعی کردند با ایجاد یک دو قطبی کاذب، فضای رقابت‌های انتخاباتی را به جدال میان حامیان و مخالفان برجام تبدیل کنند و از این مسیر با ایجاد امواج سیاسی در داخل، مذاکره‌کنندگان و تصمیم‌گیرندگان عالی کشور را تحت فشار افکار عمومی قرار داده و امتیاز بگیرند.

به بیان دقیق‌تر؛ طرف غربی به دنبال آن بود که شرایط را به سمتی پیش ببرد که با ایجاد فشار سیاسی از بیرون و متشنج‌سازی فضای داخل کشور، نظام را در یک دوگانه ساختگی، گیر انداخته و مجبور به امتیاز دادن کند.
در این خصوص؛ سیدعباس عراقچی در سخنانی که پیش از آغاز دور جدید نشست ۱+۴ ایراد داشت، گفت: باید منافع ما تامین شود و در این راه ما نه عجله داریم و نه اجازه می‌دهیم که طرف مقابل ما را معطل کند.

به دنبال این موضع‌گیری مشخص شد که سناریوی امتیازگیری تحت فشار غربی‌ها جواب نداده و ایران از موضع اصولی خود مبنی بر تامین حداکثری منافع خود عقب نخواهد نشست.
در واقع می‌توان گفت که روند مذاکرات برجامی در وین به عنوان یک موضوع امنیت ملی نه تنها تحت تاثیر مباحث سیاسی داخلی مانند انتخابات قرار نگرفت بلکه بر مدار عقلانیت و منافع ملی تاکنون در چارچوب مواضع اصولی به پیش رفته و تنها بر هدف اصلی که تامین حقوق ملت ایران است متمرکز بوده است.

شکست آخرین پرده از دیپلماسی اجبار غربی‌ها علیه ایران که قرار بود با استفاده از شرایط سیاسی حاصل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به نتیجه برسد نشان داد که جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مرتبط با حوزه امنیت ملی دارای اصول ثابت و مستحکمی است که تحت هیچ شرایطی از مولفه های انحرافی متاثر نمی‌شود.

اظهارنظرهای طرف غربی به ویژه مقامات آمریکایی طی روزهای اخیر نیز نشان از آن دارد که آنها نیز به این نکته پی برده‌اند که قرار نیست ایران تحت فشار و تداوم تحریم از مسیر عقلایی در پیش گرفته شده عدول کند.

تاکید مذاکره کننده ارشد ایرانی و نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات بر ادامه‌دار بودن روند گفتگوها برای حل و فصل مسائل باقی مانده، موید این واقعیت است که تاثیر طراحی‌های سیاسی و رسانه‌ای طرف‌های غربی برای استفاده از دو قطبی طرف‌داران و مخالفین برجام در انتخابات ریاست جمهوری ایران به صفر رسیده و تنها مسیری که می‌تواند منجر به موفقیت در مذاکرات جاری شود، پذیرش بدون قید و شرط تعهدات برجامی و لغو کلیه تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه از سوی آمریکا است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی