شناسه خبر : 68871
تاریخ انتشار : 1400/03/03 11:46
درگاه‌های فروش رمزارزها مسدود می شود؟

درگاه‌های فروش رمزارزها مسدود می شود؟

به تازگی نامه‌ای از دفتر ریاست جمهوری خطاب به همتی منتشر شده است که در آن ذکر شده «با توجه به درخواست بیش از 60 هزار نفر از متعاملین و کسب‌وکارهای تبادل رمزارز جهت جلوگیری از مسدود‌سازی درگاه‌های پرداخت اینترنتی اقدام لازم انجام شود».

نورنیوز-گروه اقتصادی: کوچ سهامداران زیان دیده از بورس به بازار رمزارزها؛ این توصیفی از حال و روز‌های چند ماه اخیر بازار‌های سرمایه گذاری در ایران است. روندی که با وجود هشدار‌های گسترده در خصوص ریسک بالای سرمایه گذاری و نوسان‌های گسترده‌تر از بازار سرمایه، بازهم با هجوم بسیاری از مردم همراه شده است.

به گونه‌ای که اخیرا نایب رئیس‌کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در این خصوص گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد، 2.5 میلیون حساب کاربری رمز ارز در صرافی‌های داخلی وجود دارد که با احتساب کارکرد چهار یا پنج به یک، حدوداً دوازده میلیون نفر در ایران رمز ارز دارند.»

از سوی دیگر، بازار رمزارز‌ها با توجه به گستردگی جهانی و تحت تاثیر سیگنال‌های بین المللی و سیاسی، چند وقتی که از مسیر صعودی ناامید شده و با سقوط به کانال 30 هزار واحدی، موجی از نگرانی را در بین فعالان این بازار، به وجود آورده است.

در این میان، رئیس مجلس  در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار مسدود سازی درگاه پرداخت الکترونیک صرافی‌های ارز دیجیتال شد.

قالیباف در بخشی از این نامه اظهار داشت: "سرمایه‌گذاران این حوزه به ویژه در مبادله رمزارز‌ها تحت عنوان صرافی‌های دیجیتال تعیین تکلیف نشده است و عده زیادی از مردم با توجه به تبلیغات فراوان در این حوزه سرمایه خود را به بازار پر از ابهام وارد کرده‌آند. در ماهیت رمزارز‌ها امنیت بستر مبادله موجود اطلاعات چندانی ندارند. "

رئیس مجلس همچنین تاکید داشت: "یکی از دغدغه‌های مهم فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس این است که با وجود غیر مجاز بودن صرافی‌های دیجیتال در حالیکه بانک مرکزی در اسفند 1399 به دارندگان مجوز پرداخت یاری اعلام کرده است که از ارائه درگاه پرداخت به این سایت‌ها خودداری نمایند همچنان شرکت‌های اصلی ارائه دهنده درگاه پرداخت تحت نظارت شاپرک به ویژه در قالب IPG به این سایت‌ها خدمات می‌دهند. "

اشاره رئیس مجلس به دستور شاپرک به پرداخت‌یار‌ها است. موضوعی که در دوازدهم اسفندماه سال گذشت مطرح شد.  

شرکت خدمات پرداخت شاپرک به شرکت‌های پرداخت‌یار دستور داد تا نسبت به قطع خدمات پرداخت الکترونیک به پذیرندگان پشتیبانی‌شده که کالا و خدماتی مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی ارائه می‌کنند، اقدام کنند.


 


اما با گذشت مدت‌ها از این نامه و در نهایت با نامه جدید رئیس مجلس به رئیس کل بانک مرکزی، حساسیت‌ها نسبت به فضای به وجود آمده پیرامون بازار رمزارز‌ها دوباره داغ شد.

به گونه‌ای که همتی رئیس کل بانک به شایعات اخیر حوزه رمزارز‌ها واکنش نشان داد و تاکید کرد: این بانک از انجام هر اقدام شتابزده‌ای، خودداری می‌کند. به گفته همتی مدیریت و تنظیم‌گری مبادلات سایر رمز ارز‌ها نیازمند بررسی همه‌جانبه، جامع و منسجم است و معتقدم پیش از هرگونه اقدام سلبی یا حتی تسهیل‌گری باید هماهنگی لازم بین تمام عوامل و ذینفعان ایجاد شود.

وی با تأکید براینکه این بانک درخصوص رمزارز‌ها منفعل نبوده است، تصریح کرد: برخلاف شایعات و اخبار منتشر شده، بانک مرکزی به هیچ عنوان در این حوزه منفعل نبوده و برای ترسیم نقشه جامع مدیریت فضای فعلی، ضمن رایزنی با حوزه‌های مختلف حاکمیت و دولت در راستای تبیین راهبرد کلان کشور در مواجهه با پدیده رمزارزها، اقدام موثری را با همکاری مرکز ملی فضای مجازی انجام داده و امیدواریم بتوانیم با ایجاد الگوی فکری و ذهنی یکسان در بدنه اجرایی و تقنینی کشور، شرایط بهینه‌ای را برای کشور عزیزمان مهیا کنیم و قطعاً در این راه نقش مجلس در تنظیم قوانین مربوطه بسیار پررنگ است.

 

دستور جدید به ساختمان شیشه‌ای میرداماد

درحالی رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان خواستار ورود جدی بانک مرکزی در حوزه رمزارز‌ها و توقف درگاه‌های بی‌ضابطه پرداخت صرافی‌های دیجیتال هستند که رئیس دفتر رئیس‌جمهور در نامه‌ای به همتی تأکید کرده است که بانک مرکزی مانع این مسدودیت شود.
 
محمود واعظی در این نامه تأکید کرده است که پیرو جلسه ستاد اقتصادی دولت، به‌پیوست تصویر نامه انجمن فناوران زنجیره بلوک، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و انجمن صنفی فناوری‌های نوین مالی و ضمائم آن در خصوص درخواست بیش از 600000 نفر از متعاملین و کسب و کار‌های تبادل رمزارز جهت جلوگیری از مسدودسازی درگاه‌های پرداخت اینترنتی برای اقدام لازم، ارسال می‌شود.


 


تابناک
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی