شناسه خبر : 67400
تاریخ انتشار : 1400/02/21 16:12
آذر منصوری: در جبهه اصلاحات هنوز به کاندیدای قطعی نرسیده ایم

آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در گفتگوی زنده با نورنیوز :

آذر منصوری: در جبهه اصلاحات هنوز به کاندیدای قطعی نرسیده ایم

سخنگوی جبهه اصلاحات: باید تلاش شود تا حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری به وقوع بپیوندد. این موضوع بیشترین قدرت چانه زنی را برای کشور در مجامع بین المللی فراهم می کند.

نورنیوز-گروه سیاسی: آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در گفتگوی زنده با نورنیوز با بیان اینکه  باید تلاش شود تا حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری به وقوع بپیوندد و این موضوع بیشترین قدرت چانه زنی را برای کشور در مجامع بین المللی فراهم می کند، گفت: قرار است پس از فرآیند ثبت نام در مجمع عمومی اصلاحات تصمیم گیری شود که کدام یک از ۱۴ نفر کاندیدای نهایی جبهه اصلاحات باشند.

در این فرآیند بنا بر این است که بر اساس نظر سنجی‌ها میزان محبوبیت افراد را بسنجیم تا بتوانیم تصمیم درستی در خصوص معرفی کاندیدای نهایی اتخاذ نماییم.

وی در ادامه افزود: در خصوص معرفی شخص خاصی به عنوان کاندیدای نهایی جبهه اصلاحات هنوز به جمع بندی قطعی نرسیده‌ایم. 

در جبهه اصلاحات بر اساس فرآیندی که در ارکان جبهه اصلاحات وجود دارد تصمیم گرفتیم و  قرارمان بر این است که کاندیداهایی که دو سوم آرا را بیاورند به عنوان کاندیدای نهایی معرفی شوند.

وی در پاسخ به این سوال که علاوه بر این 14 نفر آیا اشخاص دیگری منتسب به اصلاحات ثبت نام خواهند کرد؟ اگر این اتفاق بیافتد موضع شما چیست؟ گفت: از مدت ها قبل فرآیند ها مشخص شده است و مجمع عمومی فرصت داشتند که با کاندیدای احتمالی گفتگو کنند و آنها را معرفی کنند. لیستی که به ما معرفی شده حاوی همین تعداد بوده و قرار نیست کاندیدای دیگری در این فرآیند جای بگیرد . و کاندیدای نهایی قطعا از درون همین 14 نفر انتخاب خواهد شد.

این 14 نفر بر اساس مبنای اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات انتخاب شده اند و معیار های قانونی در نظر گرفته شده است و توافق مجمع عمومی بر روی فرد نهایی نشان دهنده این است که از نظر جبهه اصلاحات آن فرد صلاحیت لازم و کافی را دارا می باشد. 

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به عملکرد دولت آقای روحانی، سوال خیلی مهمی که افکار عمومی با آن مواجه است اینکه تفاوت شما با دولت فعلی یا به عبارت دیگر مزیت شما نسبت به این دولت چه خواهد بود؟ این نامزدهای شما چه اتفاقی را می توانند برای مردم رقم بزنند که در این 8 سال نتوانسته اند؟ گفت:

 آنچه مبنای ما برای انتخاب افراد است این است که چه برنامه و تیمی برای اداره کشور در شرایط موجود دارد. سوال مهم این است که در شرایط فعلی و محدودیت های ایران راه حل های کاندیداها برای حل مشکلات مردم باید عینی و واقعی باشد . به طور مشخص باید این برنامه ها مشخص باشد . طبیعتا شرایط برای اصلاح طلبان سخت است زیرا میزان مشارکت نسبت به ادوار گذشته بسیار پایین است. تصور اینکه اگر به جای دولت روحانی دولت دیگری بود با شرایط موجود موفقیت های زیادی پیدا میکرد یک تصور غیر واقع بینانه است.

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در پاسخ به سوال نورنیوز در این خصوص که اگر یکی از نامزدهای شما انتخاب شد، آیا جبهه اصلاحات می تواند تضمین بدهد یا اساسا مسئولیت عملکرد دولت آینده را خواهد پذیرفت یا نه؟ بیان کرد:

به دلیل فقدان احزاب قوی نمیتوانیم در پایان دوره دولت‌ها به دنبال پاسخگوی عملکرد دولت‌ها  باشیم.  فرقی ندارد کاندیدای اصول‌گرا یا اصلاح طلب این نبود احزاب قوی یکی از معضلات موجود است. به همین دلیل نمی‌توانیم ضمانتی بدهیم مگر اینکه تشکیلات سیاسی به سمتی برود که بعد از رای آوردن بتوانند برنامه ها و اجرای آنها را در دولت منتخب رصد و پایش کند که در جبهه اصلاحات به دنبال چنین فضایی هستیم.

وی در ادامه افزود: تاکید می‌کنم تا رقابتهای سیاسی ما حزبی نباشد هیچ کس نمی‌تواند تضمین بدهد. 

نورنیوز در بخش پایانی گفتگو با سخنگوی جبهه اصلاحات از ایشان پرسید، تعداد زیادی از اهالی اصلاحات بخصوص افرادی که نامزد شده‌اند در مقاطع مختلف از تدارکاتچی بودن رئیس جمهور صحبت کرده‌اند. یا حتی بعضا به ساز و کار انتخابات ایرادات ماهوی وارد کرده‌اند. به نظر شما چرا کسی که چنین اعتقاداتی دارد باز هم نامزد انتخابات می شود؟

آذر منصوری در پاسخ به این سوال گفت: انتخابات همچنان مهمترین سطح مشارکت شهروندان برای تعیین سرنوشت جامعه است. نگاه ما به انتخابات این است که جریان های سیاسی بیایند و برنامه ها و اهداف خود را برای پیشرفت جامعه بیان کنند.  

جریان های سیاسی باید تلاش کنند تا قدرت نهادهای انتخابی افزایش پیدا کند و رییس جمهور به عنوان شخص دوم مملکت طبق قانون اساسی باید بتواند ایفای نقش کند.  رییس جمهور باید تلاش کند تا جایگاه خود را حفظ کند. 

انتخابات کمک زیادی به ارتقای جایگاه رییس جمهور دارد. حتی اگر اختیارات رییس جمهور کم هم باشد این به این یعنی نیست که رییس جمهور تدارکچی است.

رییس جمهور به عنوان دومین مقام عالی در کشور ،رییس قوه مجریه  است و نمی شود گفت که او صرفا تدارکاتچی است.

 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی