شناسه خبر : 67101
تاریخ انتشار : 1400/02/12 15:14
ایران به شرط خروج عربستان ‌از یمن با سعودی‌ها مذاکره می‌کند

ایران به شرط خروج عربستان ‌از یمن با سعودی‌ها مذاکره می‌کند

کشور عراق به عنوان کشوری عربی که دارای روابط مطلوب و راهبردی با ایران است و نیز به دلیل همسایگی و هم‌جواری که با عربستان دارد، توانسته در این ماجرا به عنوان یک واسطه عمل کند و میانجیگری مذاکرات را انجام بدهد.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: سید رضا صدرالحسینی، تحلیلگر مسائل سیاسی  درباره تغییر لحن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قبال ایران و اظهاراتش مبنی بر تمایل به برقراری روابط خوب با ایران، اظهار داشت: آنچه از حدود چهار سال قبل تاکنون پیش‌بینی می‌شد، این بود رژیم آل سعود به دلیل شکست‌های متعددی که از مجاهدان انصارالله با پشتیبانی ملت یمن خورده است احتمالا تغییرات قابل‌توجهی را در حوزه سیاست‌های شکست‌خورده خود انجام خواهد داد.

درواقع رژیم سعودی به شرایط بحرانی و گردابی که برای خودش ایجاد کرده بود، پی برده و دریافته است این گرداب نابودی رژیم را تقویت خواهد کرد.سید رضا صدرالحسینی ادامه داد: از سوی دیگر، سعودی‌ها در سال‌های گذشته هزینه‌های سنگینی را برای شکست استقلال‌خواهی مردم یمن صرف کرده بودند که کسری بودجه پنج‌ساله آنان نیز کاملا تأییدکننده این موضوع است.

با توجه به چنین شرایطی، عربستان به دنبال تغییراتی در این زمینه بود اما هر بار بحث و گفت وگوهای مربوطه را به حاشیه می‌برد و با طرح برخی شعارها و موضوعات غیرقابل اجرایی از هدف خود که همانا بحث آتش‌بس و صلح عادلانه بود، دورتر می‌شد. 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: البته رژیم سعودی همچنان به دنبال این است استقلال یمن و پیروزی مردم آن به‌طور کامل صورت نگیرد. اما واقعیت ماجرا این است او به خوبی متوجه شده که اگر بخواهد به جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که قدرت اصلی منطقه است، نزدیک شود و روابط دوستانه‌تری داشته باشد باید نسبت به بخشی از سیاست‌های خود ازجمله موضوع دخالت‌های مستقیم برای نابودی یمن بازنگری داشته باشد و از آن دست بردارد.

وی همچنین گفت: بر همین اساس به نظر می‌رسد سعودی‌ها در ماه‌های اخیر به دنبال رایزنی‌هایی با مقامات ایرانی هستند تا از یک سو روابط عربستان با ایران را تنظیم کنند و از سوی دیگر نیز، تمایل خودشان را به تأمین منافع ملت‌های منطقه به ویژه مردم یمن نشان دهند.

بدین ترتیب، کشور عراق به عنوان کشوری عربی که دارای روابط مطلوب و راهبردی با ایران است و نیز به دلیل همسایگی و هم‌جواری که با عربستان دارد، توانسته در این ماجرا به عنوان یک واسطه عمل کند و میانجیگری مذاکرات را انجام بدهد.

صدرالحسینی بیان کرد: درواقع، این اقدام از حدود 6 ماه قبل آغاز شده تا اینکه درنهایت به یک سری گفت وگوهای کارشناسی منجر گردید. در حال حاضر و در ارتباط با این مسئله، هر دو کشور در سطح وزارت خارجه به این موضوع اذعان دارند و علاقه‌مندی خودشان به حسن همجواری و برقراری صلح و آرامش منطقه‌ای را اعلام کردند. البته کاملا مشخص است عربستان سیاست خارجی مستقلی ندارد، به همین دلیل ممکن است عوامل مختلفی بر تصمیم کنونی بن‌سلمان اثرگذار باشد.


رسالت
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی