شناسه خبر : 65707
تاریخ انتشار : 1400/01/29 20:29
چرا برخی در داخل با موضوع «لغو تحریم‌ها» برخورد انتخاباتی می‌کنند؟

نورنیوز بررسی کرد؛

چرا برخی در داخل با موضوع «لغو تحریم‌ها» برخورد انتخاباتی می‌کنند؟

هرچند گروه‌های سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به صورت آشکار و پنهان تلاش دارند تا از پرونده هسته‌ای نمدی برای کلاه انتخاباتی خود ببافند اما رهبر معظم انقلاب با اتخاذ مواضع صریح و شفاف و بدون توجه به تاثیر آن بر موفقیت یا ناکامی جریان‌های مختلف سیاسی در انتخابات و مبتنی بر اصولی که تامین کننده منافع ملی است، جهت‌گیری کلان کشور در این حوزه را مشخص می‌کنند.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: این روزها باز هم به دلیل حضور نمایندگان ایران در وین برای گفتگوهایی که به احیاء برجام باز می‌گردد، موضوع «مذاکره و ابعاد و چگونگی آن» به یکی از کلیدواژه‌های اخبار و تحلیل‌های موجود در فضای رسانه‌ای کشور و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

دور جدید گفتگوها که با نشست‌ فصلی اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین و بررسی ساز و کارهای اجرایی احیاء این توافق‌نامه کلید خورد، به مرور شکل و شمایلی مذاکراتی به خود گرفت تا به زعم هیئت ایرانی لغو کلیه تحریم‌ها و بازگشت آمریکایی‌ها به برجام و به زعم غربی‌ها روند بازگشت متقابل طرفین مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

از همان ابتدای شروع این فرآیند، گرچه هیئت ایرانی بر دو موضوع لزوم لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن تاکید داشت اما این نگرانی هم وجود داشت که نفس حضور در این فرآیند این آدرس غلط را به غربی‌ها خواهد داد که ایران حاضر به تنازل از اجرای قانون مجلس است.

همچنین این نگرانی احساس می‌شد که ورود به یک فرآیند جدید مذاکراتی آن هم در شرایطی که تقریبا تمام دنیا به این باور رسیده‌اند که این آمریکا بوده که زیر میز مذاکره زده و نقض عهد کرده، می‌تواند دست برتر ایران را به زیر بکشد و در ادامه و در صورت  اصرار ایران برای استیفای همه حقوق خود، محکوم به عدم همراهی با ۱+۴ و آمریکا برای احیای برجام شود.

با این تفاسیر؛ رهبر انقلاب در صحبت اخیر خود در آغاز ماه مبارک رمضان فرمودند: «سیاست کشور را در خصوص برجام و تحریم‌ها در سخنان عمومی اعلام و در جلسات با مسئولان یا به صورت مکتوب نیز به آنها بیان کرده‌ایم بنابراین سیاست کشور معلوم است که باید چه کاری انجام بدهند. حال تشخیص مسئولان این است که بروند مذاکره کنند تا همین سیاست را اِعمال کنند که در این زمینه بحثی نداریم اما باید مراقبت شود که مذاکره فراسایشی نشود چرا که برای کشور ضرر دارد.»

آنچه از سخنان رهبر انقلاب برداشت می‌شود این است که رویکرد ایشان فارغ از تمایلاتی که در گروه‌های سیاسی تابلودار در کشور وجود دارد، صرفا مبتنی بر «تامین منافع ملی» است و تاکید ایشان بر حفظ و رعایت اصول نیز در همین راستا است.

هرچند گروه‌های سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به صورت آشکار و پنهان تلاش دارند تا از پرونده هسته‌ای نمدی برای کلاه انتخاباتی خود ببافند اما رهبر معظم انقلاب با اتخاذ مواضع صریح و شفاف و بدون توجه به تاثیر آن بر موفقیت یا ناکامی جریان‌های مختلف سیاسی در انتخابات و مبتنی بر اصولی که تامین کننده منافع ملی است، جهت‌گیری کلان کشور در این حوزه را مشخص می‌کنند.

ایشان چه آنگاه که برای استفاده از تجربیات قبل و عدم تکرار اشتباهات، برخی رفتارهای گذشته مانند عجله کردن در امضای برجام را نقد می‌کنند و چه آنگاه که از تیم مذاکره‌کننده حمایت و برای آنها دعا می‌کنند، در هر دو حال هدفی جز پیشبرد اهداف کشور و تامین منافع ملی با پشتیبانی و حمایت از مجموعه ظرفیت‌ها و ابزارهای کشور ندارند.

این در حالی است که متاسفانه نه تنها در این موضوع خاص بلکه در بسیاری از موارد، برخی دائما به دنبال مصادره به مطلوب کردن کلام رهبری و سوء استفاده‌های سیاسی و تبلیغاتی از آن هستند، چنانچه در موضوع برجام نیز جریان‌های مختلف به دنبال انتخاباتی کردن اقدامات کشور در موضوع رفع تحریم‌ها هستند که جفا به رهبری است.

بر این اساس؛ چه آن گروهی که بر تعجیل در مذاکرات اصرار دارند و در تلاشند که به هر قیمت، موفقیتی را برای خود دست و پا کنند و چه آن جناحی که زحمات و تلاش‌های نظام برای رفع تحریم‌ها را زیر سوال برده و ترجیح می‌دهند هیچ‌گونه موفقیتی به نام رقیبشان ثبت نشود، هر دو به یک میزان از خط رهبری و منافع ملی فاصله گرفته‌اند.

خواست مردم و رهبری پیشبرد اهداف نظام، تامین منافع ملی و تحقق رفع واقعی تحریم‌های ظالمانه علیه کشور است و فرقی میان تحقق این مهم از سوی دولت مستقر و دولت آتی وجود ندارد.

همه ارکان، اجزاء، گروه‌ها و جناح‌های سیاسی درون نظام باید مجموعه ظرفیت‌های نظام را برای موضوع مهم رفع تحریم‌ها بسیج کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن حقوق از دست رفته مردم مظلوم و قدرشناس ایران را استیفا نمایند.

مردم هوشمند ایران همواره قدردان زحمت‌کشان و خادمان واقعی ملک و ملت بوده‌اند و با درایت کامل در زمان لازم با نشان دادن اعتمادشان به آنها قدرشناسی خواهند کرد.

واقعا هیچ اهمیتی ندارد که پیگیری لغو تحریم‌های ظالمانه، قبل از انتخابات یا پس از آن به نتیجه برسد، بلکه آنچه برای مردم اهمیت اساسی دارد قطعیت واقعی لغو همه تحریم‌ها و تحریم ناپذیر کردن کشور است.


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی