شناسه خبر : 65582
تاریخ انتشار : 1400/01/24 18:16
چرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وظیفه حمایتی خود در قبال ایران عمل نمی‌کند؟

نورنیوز بررسی کرد؛

چرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وظیفه حمایتی خود در قبال ایران عمل نمی‌کند؟

تعامل سازنده ایران با آژانس در موضوعات مختلف و ایجاد زمینه برای دست‌یابی به موفقیت برای مدیرکل و آژانس، تحت تاثیر اظهارات تحریک‌آمیز مدیرکل و عدم واکنش مناسب او به تروریسم هسته‌ای علیه کشورمان می‌تواند محدود شود به ویژه آن که تهران بارها به صراحت بر ایستادگی در برابر هرگونه فشار تاکید کرده است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: روز یکشنبه ۲۲ فروردین، طی اقدامی خراب‌کارانه فعالیت مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن نطنز به دلیل اختلال ایجاد شده در شبکه برق متوقف شد.

بلافاصله پس از انتشار خبر این رخداد، رسانه‌های صهیونیستی و غربی در حجمی گسترده این اقدام را عملیاتی سایبری از سوی تل‌آویو اعلام کردند.

آمریکا و رژیم صهیونیستی پیش از این نیز در عملیات‌های مشترکی از جمله ترور دانشمندان و خراب‌کاری در تاسیسات ایران تلاش کرده بودند که در فعالیت هسته‌ای کشورمان اخلال ایجاد کنند.

نکته حائز اهمیت در این مورد و تمام موارد پیشین به ویژه درباره ترور دانشمندان هسته‌ای، رفتار کاملا خنثی و مشکوک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و به ویژه مدیرکل آن است که در بهترین حالت به اظهار مواضع دیپلماتیک بسنده کرده و به هیچ وجه حتی حاضر به محکومیت این اقدامات تروریستی نشده است.

این در حالی است که مطابق اساس‌نامه آژانس، این نهاد بین‌المللی علاوه بر وظیفه نظارتی خود، موظف است از ظرفیت‌های خود برای صیانت از داشته‌های هسته ای اعضاء صیانت کرده و خدشه به آنها را پیگیری کند.

از آنجا که دلایل فراوانی درباره مشارکت تل‌آویو و واشینگتن در این دست اقدامات تروریستی علیه ملت ایران وجود دارد و از سویی مشخصا مدیرکل فعلی آژانس یعنی «رافائل گروسی» گرایش‌های  غیر قابل انکاری به آمریکا دارد به نظر می‌رسد که اتخاذ چنین مواضعی ریشه در این گرایش‌ها داشته باشد.

علاوه بر این؛ «رافائل گروسی» طی هفته‌های منتهی به آغاز دور جدید نشست‌های کمیسیون مشترک برجام، اظهارات تحریک‌آمیزی علیه جمهوری اسلامی ایران داشت و بر طبل حمایت از زیاده‌خواهی‌ غربی‌ها در پرونده هسته‌ای ایران کوبید.

این در حالی است که گروسی طی دو سفری که با فاصله زمانی اندک در زمستان گذشته به تهران داشت با اذعان به همکاری و حسن نیت ایران، تاکید کرده بود که به ساز و کار مناسبی با تهران بر سر حل‌ وفصل اختلافات رسیده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در فاصله چند روز مانده به پایان ضرب‌الاجل پنجم اسفند در مورد ایران به پیشنهاد خود به تهران سفر کرد تا با منصرف کردن کشورمان از اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی خود را مهره‌ای موثر در جایگاه مدیرکلی آژانس معرفی کند، پس از بازگشت به وین بر خلاف آنچه در تهران بر آن تاکید کرده بود عمل کرده است.

این رفتار گروسی که بیش از هر چیز زیر فشار غربی‌ها به ویژه ایالات متحده صورت می‌گیرد، نشان‌گر آن است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر خلاف ذات فنی و حقوقی خود توان حفظ بی‌طرفی و فاصله گرفتن از اقدامات سیاسی را نداشته و قادر به حفاظت از جایگاه حقوقی خود در برابر خواست و اراده قدرت‌های زورگو نیست.

نکته آنکه؛ تعامل سازنده ایران با آژانس در موضوعات مختلف و ایجاد زمینه برای دست‌یابی به موفقیت برای مدیرکل و آژانس، تحت تاثیر اظهارات تحریک‌آمیز مدیرکل می‌تواند محدود شود به ویژه آن که تهران بارها به صراحت بر ایستادگی در برابر هرگونه فشار تاکید کرده است.

سابقه روابط ایران با غربی‌ها و سازمان‌هایی چون آژانس نیز به روشنی گویای این مطلب است که هرگاه آنها در فضایی غیر تحمیلی وارد تعامل شده‌اند، تهران نیز بر اساس مسئولیت حقوقی و بین‌المللی خود بیشترین همکاری را با آنها داشته است، چنانچه در موضوع برجام نیز گزارش‌های متعدد مدیرکل قبلی این گزاره را تایید می‌کند.

بر همین اساس؛ روشن است که ایفای نقش وکیل مدافع یک طرف دعوا از سوی مدیرکل سازمانی که باید بی‌طرفانه رفتار و قضاوت کند، طبعا او و سازمان متبوعش را دست کم در مورد ایران به نتیجه دل‌خواه نخواهد رساند و فضا را پیچیده‌تر از قبل خواهد کرد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی