شناسه خبر : 63212
تاریخ انتشار : 1400/01/08 16:17
حاشیه‌سازی رسانه‌های معاند پیرامون سد کمالخان افغانستان

نورنیوز بررسی کرد؛

حاشیه‌سازی رسانه‌های معاند پیرامون سد کمالخان افغانستان

در کلیه موضوعات میان دو ملت ایران و افغانستان، نقطه ثقل تلاش نظام سلطه که با پادویی جریان‌های معاند جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد حول این محور است که این دو ملت با توجه به بیشترین حجم اشتراکات دینی، زبانی، نژادی، فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی و... تحت هیچ شرایطی نباید در کنار هم قرار بگیرند تا همواره منافع جهان‌خواران تامین شود.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: افتتاح سد کمالخان در استان نیمروز افغانستان در هفته گذشته که با سخنان اشرف غنی رئیس جمهور این کشور همراه بود، واکنش‌های بعضا انفعالی یا منفی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی به دنبال داشت.

این واکنش‌ها عموما تحت تاثیر عدم اطلاع از چیستی ماجرا و داده‌های تحریف شده عناصر و شبکه‌های معاند صورت گرفت. 

در همین حال جریانهای معاند مطابق معمول سوار موج احساسات شده و با تحریف ماجرا در تفرقه‌افکنی میان دو ملت تمام تلاش خود را بکار بستند.

خط عملیات روانی دشمن ایجاد تفرقه بیشتر میان دو ملت و دو دولت ایران و افغانستان بود و از همین رو جنبه‌های مثبت سخنان رئیس جمهور افغانستان در مراسم افتتاحیه مورد توجه قرار نگرفت و بیشتر بر مسائل اختلاف‌برانگیز در رسانه‌های بیگانه تاکید شد.

این در حالی است که در یک ارزیابی کلی، رئیس جمهور افغانستان گرچه به تهییج افکار عمومی به نفع دولت خود پرداخت اما سعی داشت اصل و ضرورت روابط اقتصادی میان دو کشور را مورد تاکید قرار دهد و لذا به همکاری اقتصادی میان دو کشور با هدف تکمیل یکدیگر، استفاده از مسیرهای ترانزیتی ایران و بندرهای ایران، تاکید بر تامین میزان حق‌آبه مندرج در معاهده ۱۹۵۱ و... اشاره کرد.

نکته آنکه؛ رسانه‌های دشمن با بزرگ‌نمایی برخی مباحث اختلافی اساسا در پی باقی ماندن استخوان لای زخم هستند وبا  بزرگنمایی برخی اختلافات که در یک فضای برادرانه قابل دست‌یابی است، دائما در آتش تفرقه می‌دمند.

جالب اینکه؛ در هیچ یک از فضاسازی‌های رسانه‌ای مذکور به نکات مثبت سد کمالخان در جلوگیری از تخریب کاشانه، راه‌ها و مزارع مردم دو طرف در زمان سیلاب‌ها اشاره‌ای نمی‌شود.

ضرورت مدیریت صحیح مسئله آب در مسیر توسعه و پیشرفت منطقه موضوعی است که دو طرف بدان اذعان داشته و این مسئله در فضای مذاکرات فنی و حقوقی تیم‌های مشترکی از وزارت نیرو و وزارت امور خارجه طرفین در حال بررسی جهت رسیدن به نقطه مشترک است.

در همین خصوص؛ تلاش مشترک دو ملت برای حفظ زیستگاه هامون و نقش این پدیده در حیات منطقه سیستان (شامل استان‌های نیمروز، فراه و هلمند در افغانستان و سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در ایران) ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که با تکیه بر روش‌های دقیق علمی و پژوهشی باید به پیوست جداناشدنی فرآیند مهار آب‌های سطحی منطقه تبدیل شود.

در پایان باید به این نکته توجه داشت که در کلیه موضوعات فیمابین دو ملت ایران و افغانستان، نقطه ثقل تلاش نظام سلطه که با پادویی جریان‌های معاند جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد حول این محور است که این دو ملت به دلیل بیشترین حجم اشتراکات دینی، زبانی، نژادی، فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی و... تحت هیچ شرایطی نباید در کنار هم قرار بگیرند و همواره باید میان آنها تفرقه حاکم باشد تا منافع جهان‌خواران تامین شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی